tilbage

Land Rover Forum  

Index
53318: Eberspächer fyr (31-10-2007 13:55:13)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.71.201)
Mit Eberspächer fyr opfører sig mærkeligt, det starter fint, men efter ca. 3 min kan jeg hører at det stoppper og der ryger dieselrøg ud af udstødningen, efter et stykke tid starter det op igen, men efter 3 min stopper det igen. Det gør det nogle gange, og stopper så helt. Det kan engang imellem få varmet systemet op, men starter heller ikke varmeapparatet op. Det er brugt og før montage adskildt, renset, skiftet luftblæser, fotocensor, afprøvet gløderør det virker. Renset alle elforbindelser. Er der nogen som har haft samme problemer eller lige ved hvad der er galt.
på forhånd tak
7342 Henrik 90" 300 tdi.
Index
53321: sv: Eberspächer fyr (31-10-2007 15:46:26) (svar på 53318)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hej Henrik

Jeg har også oplevet noget lignende med mit fyr - her var det problemer med, at den ikke fik nok diesel. Du er ikke så heldig, at have et ur monteret, hvor du kan aflæse fejlkoderne?

LR hilsen
Thomas O.
Index
53334: sv: sv: Eberspächer fyr (31-10-2007 20:26:25) (svar på 53321)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Nej desværrer har jeg ur, men fjernstyring. Jeg har også haft den mistanke, men hvordan kontrolerer man så det.
Index
53339: sv: sv: sv: Eberspächer fyr (31-10-2007 22:41:23) (svar på 53334)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hej igen

I manualen er der et diagram, som viser hvor meget diesel der skal kommen inden for et tidsrum ned i en kolbe (eller en anden beholder). Hvilket fyr drejer det sig om? Det er muligt, at jeg har en elektronisk version af manualen - den er ganske lovligt hentet fra deres hjemmeside.
Har dit fyr virket før, eller har du (eller en anden) lige installeret det?
Hvordan er tilførelsen af brændstof lavet? Er der sug i tanken, eller er det sat et eller andet t-stykke på en brændstofslange?

LR hilsen
Thomas O
Index
53354: sv: Eberspächer fyr (01-11-2007 11:50:14) (svar på 53318)
René Davidoff #6283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Henrik.
Jeg havde samme oplevelser som dig. Fyret starter fint men efter ganske kort tid kører det i tomgang nogle minutter inden det igen starter på fuld last.
Vi tjekkede alle forbindelser og der var ingen fejl på anlægget.
Vi kunne også høre at vandpumpen kørte men vi fik heller ingen varme i kabinen, vi troede måske at tilgangen til varmeapparatet var stoppet.
Til al held var der en som ikke lod sig stoppe, og han tog vandpumpen ud. Så fandt vi fejlen. Det viste sig at skovlhjulet ikke havde kontakt med elmotoren der trækker vandpumpen. Skovlhjulet sidder sammen med en magnet der bliver trukket af elmotoren, magneten kørte fint med men plastic skovlhjulet var knækket af magnetdelen og derfor slog termostaten fra når det vand der var tilstede var varmt nok.

Jeg undersøgte hvad en ny vandpumpe ville koste, og det var ret dyrt ca. 2000 kr.

Det var noget for dyrt til mig, så jeg ville prøve om det kunne lade sig gøre at lime skovlhjulet sammen med magneten.

Jeg købte noget 2 komponent lim, der havde en fælles dosering så jeg var sikker på at forholdet var rigtigt.
Efter jeg limede skovlhjulet fast til magneten lod jeg den ligge en uge så jeg var sikker på at den var ordentlig hærdet.
Så samlede jeg det hele og håbebede at det kunne holde til at kølervæsken ikke opløste limen.
Jeg har nu kørt i ca. 2 mdr. og det virker bare.

mvh.
6283
René Davidoff
Index
53363: sv: sv: Eberspächer fyr (01-11-2007 15:50:44) (svar på 53354)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Hej
Så kører fyret ju hu. Thomas havde ret det var noget med brændstof. Slangen fra tank til fyr var for stor ( det var den man lige havde ved hånden :-) pumpen kunne ikke holde trykket, så den originale med meget lille hul igennem blev monteret. Det med at blæseren ikke startede var fordi den ikke blev varm nok. Nu virker det bare. Så nu kan du bare komme Fru Vinter nu er der varme i dytten.
Så tak Renë og Thomas

mvh Henrik