tilbage

Land Rover Forum  

Index
53488: Rustbeskyttelse efter museumstjenestens opskrift (05-11-2007 08:30:18)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej

Da det jo (snart) er vinter måtte det være tid til undervognsbehandling.

Jeg har valgt at bruge rustbeskyttelse efter Claus Pihl´s opskrift. Jeg forstår at det er et middel museums-konservatorer bruger for at stoppe rust og forhindre nye rustangreb.

2½ kg. Mikrokrystallisk bivoks (fra meget små bier)
10 liter Terpentin
3 liter Linolie
Mængderne er efter min egen fornemmelse.
Jeg kunne behandle undervogn m.m. med halvdelen af den færdige blanding, så der er til en tur mere.

Voksen opvarmes til den smelter(ca. 65 grader), der hældes terpentin i under stadig opvarmning, når det er afkølet tyndes det op med linolie.

Naboerne gloede lidt da jeg stod ude på fortorvet med gasblus og vandbad i en meget stor gryde. Det var dog temmeligt simpelt at fabrikere, og billigt!

Jeg rensede undervognen af med motorvask og højtryksspuler, derefter vinkelsliber med stålbørste og en nålehammer, jeg fjernede det værste, der er naturligvis stadig områder der har lidt tynd overfladerust.

Ved påføring opvarmes væsken igen til det bliver klart(ca. 65 grader). Nu kan det prøjtes på eller påføres med pensel, jeg brugte en kombination. Det varme voks trænger ind i de mindste sprækker og lukker af.
Alle vanger, døre og dørstolper har fået indvendigt med hulrumssprøjte. Det er temmeligt let.
Alt i alt tog afrensning og påføring een (lang)arbejdsdag.

Midlet beskytter malede og umalede dele og er "usynligt".

Nu, efter ca. 14 dage, er det hærdet ind til en sej gennemsigtig hinde der ikke klistrer, det virker meget fornuftigt. Bilen lugter stadig lidt af terpentin, men det forsvinder nok.

Jeg har store forhåbninger om holdbarheden, den skal nok have en tur mere til sommer, men der slipper jeg vel for afslibningen.
Det virker mere overbevisende på mig end Pava, Dinitrol eller andre produkter, man skjuler ikke hvad der er under og kan derfor holde et vågent øje med evt. rustudvikling.

Voksen købes billigt på www.museumstjenesten.com, terpentin og linolie hos den lokale farvehandel/byggemarked.

Tak til Claus Pihl, læs evt. hans indlæg ved at søge på "rust never sleeps" her på forum.

..bare lidt idé oplægning.


Kasper

2A 109" 1965 V8
Index
53491: sv: Rustbeskyttelse efter museumstjenestens opskrift (05-11-2007 09:23:05) (svar på 53488)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Lyder som en god ide, jeg var selv over bussen igår:

Jeg brugte:

En stor sort gryde.
Gasblus.
5 liters havesprøjte(sådan en man kan pumpe tryk i).
Tectylsprøjte til trykluft(der selv kan suge fra en dunk).
Rå linolie af billigste kvalitet.
Siccativ(også kaldet tørrelse).

Jeg tog linolie og kom en smule siccativ i, varmede det op i dunkene i kogende vandbad og brugte det sammen med tectylsprøjten indeni rammen. Udvendigt brugte jeg havesprøjten.

Det tog ca. en arbejdsdag, inkl. fjernelse af støvansamlinger og små mudderklatter.

Bagvange og forreste kofanger blev malet med sort lioliemaling bestående af linolie, sort jernoxid og siccativ. Dette er en enestående maling, der også kan standse korrosion af aluminium(det hvide pulver).

/tony