tilbage

Land Rover Forum  

Index
53502: NATO træk specifikationer. (05-11-2007 14:10:44)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.63.153)
Bare for at være på forkant med tingene i forbindelse med kommende syn af vogntog (Lightweight + Sankey) med NATO træk, vil jeg høre om der er nogle der ligger inde med tekniske specifikationer på NATO træk, eller ved hvor de kan findes på nettet.
"Jaa men hvor mange kilo er trækket lige dimentioneret til..???" eller lignende belastende spørgsmål fra en synsmand, ville det jo være rart at kunne kaste svaret tilbage i hovedet på ham..
Index
53548: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 09:03:28) (svar på 53502)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har stillet samme spørgsmål til en synsmand, men vi blev enige om, at så længe jeg kun må trække min lille sankey trailer, så skulle en støbejernsklump på den størrelse nok kunne holde.

Jakob E S
Index
53550: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 09:19:31) (svar på 53548)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.63.153)
Hej Jakob.
Det kan vi kun blive enige om, men jeg har bare før oplevet synsfolk der ville se specs. for dit og dat.
Det kunne være rart at have dokumentationen iorden hvis nu..
Vh,
Ole
Index
53553: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 09:55:30) (svar på 53550)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg giver ret. Det er utroligt, at de ikke bare kan indse, at når man har et anhængertræk, der er taget fra en militær Land Rover, og skal have det synet sammen med en trailer, hvor der på den militære registreringsattest står, at traileren må trækkes af en LARO, så burde tingene jo passe sammen.
Det var det min synsmand gik med til. Det må dog siges, at jeg endnu ikke har været til syn, men kun nede forbi for at rådføre mig forud for mit projekt.
Det han var mest usikker på, var sløret mellem trækøje og krog. Det må jo ikke være der, hvis man læser reglerne bogstav for bogstav, men forsvaret har ikke nogen dispensation, så hvordan får de synet deres trailere???
Det gode ved den synsmand jeg talte med er, at han har arbejdet som mekker i forsvaret. Det giver ham jo både indsigt i NATO koblinger og forståelse for terrænbiler.´

Jakob E S
Index
53562: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 12:21:58) (svar på 53553)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.71.167)
Slør er noget der kommer af slid.
Spilrum er noget der skal være der for at tingende virker sammen.

Kan du se forskelleen ?

En overbevisning er nok ikke svær at forklare.

Har været det igennem med et fabriksnyt Dixon-bate træk af den type der kan forskydes op og ned.. UHA der er slør, Der er spilrum, NÅRJA så er det jo som det skal være...

Claus

Index
53571: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 17:21:50) (svar på 53550)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Hej Ole.

Hermed nyeste udvikling i mit projekt. Synsmanden har nu haft fat i Applus' tekniske afdeling.
De meddelte mig at min trailer nok skulle kunne synes, selvom jeg vil bygge den om. Det var jo godt.
Der er i midlertid det MEN, at han ikke mente at de kunne finde dokumentation for, at man kan bruge et NATO-træk på civile biler. Det mente han, at jeg skulle have færdselsstyrelsens dispensation til. Det vil jeg nu prøve at få, eller i hvert fald spørge dem til råds med hensyn til at få et anhængertræk, der sidder højere end de 50cm som et synsfrit træk må sidde uden belastning.
Han sagde at han godt vidste, at mange kører med NATO-træk, men de var nok ikke lavet og godkendt efter privatiseringen af synsvirksomhederne.
Jeg må kæmpe videre, og hører også MEGET gerne hvis nogen har noget dokumentation på NATO-træk.
Desuden hører jeg meget gerne hvis nogen har ideer til andre former anhængertræk, der sidder højere end et almindeligt synsfrit træk.

MVH Jakob E S
Index
53572: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 18:17:49) (svar på 53571)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Citat:

Han sagde at han godt vidste, at mange kører med NATO-træk, men de var nok ikke lavet og godkendt efter privatiseringen af synsvirksomhederne.

Citat slut.

Det er fuldstændig inderligt, fløjtende og aldeles ligegyldigt om så synsvirksomhederne er privatiseret 125 gange.
Det er helt sikkert ikke noget disse spanske virksomheder har nogen indflydelse på. De skal blot følge landets love, idet de på ingen led og kant har lovgivende myndighed iflg. Grundloven.

Den idiotisk dumme bemærkning kan den tåbe stikke skråt op i udstødningen på nærmeste køretøj.
Når forsvaret kan køre med denne form for anhængertræk, så kan danske civilister selvfølgelig også.

mvh
Knud, der utalrige gange har hørt på megen idioti fra selvbestaltede "lovgivere"
Index
53573: sv: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 18:25:12) (svar på 53572)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Jeg mener muligvis måske nogenlunde at kunne huske at de synshaller der ligger ved de store kaserner har info. på NATO-krogene.
Prøv f.eks. det der var den gamle bilinspek. i Hjørring.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
53575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 19:57:31) (svar på 53573)
Tommy Ø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.137.94)
Synshallen kan ikke forlange dokomantation på et træk der er over 8 år. Alt ser hvis skiltet er faldet af. Så er der i dine papirer 3500 kg syns fri træk kan du lave dit eget. Men du ønsker ikke en synsfri sammen kobling. For at syne med natokrog kræver at bil og trailer bliver synet sammen. Dette er meget brugt for lastbiler. Prøv evt. hos Volvo

Plan B. Køb et ARB aftaglig træk det siddet lige under kofangeren på en 90" og jeg kan have en jerrycan til at stå undet trækket. jeg har 2" emu fjeder.
Så laver du bare hvad du har lyst til hæver eller sænker din krog. + nu kan du også køre med anmindelig trailer.

Tommy
90" 3,9
Index
53590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (06-11-2007 21:24:02) (svar på 53575)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Tommy.
Når du skriver at synshallen ikke kan forlange dokumentation på et træk der er over 8 år gammelt, ved du så hvor det står henne?
Men istedet for at sige "det har jeg ikke pligt til at udtale mig om" eller lign. ville det være federe at svare med korrekte angivelser af vægt, spillerum osv..
Ikke mindst for selv at vide lidt om tingene.
Jeg ved at mange andre har synet deres vogntog, men det betyder jo ikke at min kommende synsmand er lydhør overfor netop det argument.
Kuglekobling på en Lightweight og Sankey..naej vel?

Index
53627: sv: sv: sv: sv: sv: NATO træk specifikationer. (07-11-2007 09:53:17) (svar på 53572)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Knud.

Du kan muligvis godt have ret i det du siger, men det er jo ligeså godt (eller skidt) dokumenteret som synsmandens påstand.
Forskellen er bare, at du skal ikke syne min bil med NATO krog, det skal synsmanden.
Hvis ikke han kan finde et sted, hvor der står, det er lovligt at bruge NATO-krog (med hvad dertil hører af slup m.m.) på civile køretøjer, så vil han ikke syne den.
Derfor tror jeg, at jeg skal have fundet noget dokumentation, der beskriver at NATO krogen er OK.
Det skal vel enten stå i loven, eller også skal jeg have noget fra Land Rover, der beskriver at NATO-krogen er OK på deres biler.

Jeg håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig.

MVH Jakob E S