tilbage

Land Rover Forum  

Index
53462: Bag aksel (04-11-2007 10:03:08)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
Hejsa.. Ville bare høre o det er muligt at skifte min gamle aksel med en sprit ny?? da min både skal have nye trolmler og ny diff og svejses da den er revnet. så jeg tænkte på om en ny ville passe og om det er samme gearing??
EN ny har også skriveremser men det er vel ikke noget problem..

Mvh Rasmus
Index
53463: sv: Bag aksel (04-11-2007 10:51:04) (svar på 53462)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Rasmus, jo det er et problem med skiverne, synshallen vil betragte det som en kontruktiv ændring af køretøjet, med deraf følgende dokumenteret godkendelse fra fabrikken.
Men der er da ingen grund til at skifte til en sprit ny, en god brugt må kunne gøre det (prisforskellen vil anselig). Eller?
En annonce i Roverbørsen vil kunne frembringe en bagaksel.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
53472: sv: sv: Bag aksel (04-11-2007 16:55:17) (svar på 53463)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
Har også kigget efter en brugt men synes ikke rigtigt der er nogle til salg. og har fået en god pris på en ny til ca 8 kg.. så det var der for jeg tænkte på en ny. Men er det helt umuligt at få den godkendt med skiver på.. den kommer jo til at bremse bedre..

Mvh Rasmus Frederiksen
Index
53475: sv: sv: sv: Bag aksel (04-11-2007 17:50:53) (svar på 53472)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Rasmus, jeg vedhæfter et uddrag af en tråd om motorskifte, der nævner Ib Hammer produktchef hos land Rover DK, at Land Rover ikke udsteder godkendelser, der ikke er i overenstemmelse med typegodkendelsen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Syn - Land Rover vil ikke godkende en effektforøgelse der går ud over det der fremgår af typegodkendelsen, da de dermed påtager sig et produktansvar. Bremser og bremseanlæg er dimensioneret til den godkendte motoreffekt. Dette er en anden årsag til at man ikke vil udstede godkendelseserklæringer.

Man skal være opmærksom på hvilket typegodkendelse ens bil er omfattet af, og hvilket bremseanlæg de forskellige modeller kan være udstyret med (fremgår af typegodkendelsen). En Defender 90" leveres også i dag med forskellige bremsesystemer alt afhængig af om det er en Hard-Top (faste skiver foran) eller en oprindelig 90" STW (ventilerede skiver foran)(kaldes i DK for en HTW). Forskellen på de to modeller er at HT'en har en totalvægt på 2400 kg, medens STW'en har en totalvægt på 2550 kg. Så lidt skal der til for at Land Rover monterer to forskellige bremseanlæg, - burde mane til lidt eftertanke.

Ja - man kan sikkert sagtens få sin bil igennem syn uden at der er nogle der opdager motorskiftet, men man kan risikere at "lege" med sine medtrafikanters og egen sikkerhed, det er jo ikke uden grund at fabrikkerne skal have alt på deres biler godkendt. Tingene skal ganske enkelt passe sammen så sikkerheden er i top, og der er en rimelig sikkerhedsmargen.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jeg er helt klar over at du vil opgradere og at det kun bliver bedre, men jeg tror ikke du får en godkendelse fra fabrikken.
Du kan læse meget mere hvis du skriver >skivebremser< i søgefeltet på forsiden af Forum.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
53490: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 09:22:41) (svar på 53475)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej

Lidt mærkeligt at der så ikke er monteret ventilleret skiver på en Disco 1 - med en totalvægt på 2.725 kg.

Iøvrigt er der kun 2 stempler på kalibraen foran (disco 1) - medens der på en Range Rover Classic er 4 stempler (ej ventilleret skiver) i hvertfald på modellerne op til '90 (totalvægt 2.525 kg).

Hvis man ligesom skal tale om bremse evne. I øvrigt går begge bremsekredse på forhjulene på en RR Classic - medens en Disco 1 er X opdelt.

mvh
Eddie
Index
53494: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 10:14:38) (svar på 53463)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Nu skriver du så ikke om det er for eller bagaksel du udskifter, men rent sikkerhedsmæssigt får du vel et problem med overbremsning ... altså hvis det er bagakslen du, alene, vil sætte skiver på.

Blokerer du på baghjulene, først, ved nedbremsning, så vender bilen jo rundt, ala en håndbremse vending.

På andre biler benyttes skiver foran og tromler bagpå, netop af den årsag, og sikkert andre også :)

Jens
Index
53501: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 13:42:31) (svar på 53494)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jens

Nu er det jo lang tid siden at bla. Land Rover er gået over til skiver ved alle fire hjul.

Hvis du kigger på skiverne bagpå contra foran vil du se at skiverne er langt mindre - klodserne er langt mindre og calibrene er langt mindre + der typisk sidder en bremsekraft regulator der yderligere reducerer bremsekraften til baghjulene.

Jeg vil skyde på at langt de fleste nye personbiler i dag har skiver hele vejen rundt.

Mvh
Eddie - hvis nuværende 6 stk. automobiler alle er udstyret med skiver foran og bagpå.
Index
53503: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 14:13:41) (svar på 53501)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej eddie.

Det er jo lige netop det jeg mener.
Du kan skifte til skiver foran, sådan uden de store problemer.
Men gør du det bagpå, hvor overbremsning er kritisk, så kan det gå galt.
Min nye bil - en ascona fra ca 1985 har da stadig tromlebremser bagpå. ;)

Jens
Index
53504: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 14:32:26) (svar på 53503)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Hej.

Hvis man nu tager og flytter bremsesystemet (forstærker/ fordeler/calibre/ reduktioner osv..) fra en nyere defender med skiver både for og bag komplet over på en ældre 90", er der så nogen problemer i det?


Hilsen Stephan
Index
53507: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 14:57:27) (svar på 53503)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jens

Nu er jeg klar over at Ascona'en for dig er ny - men historisk set må der vel næste være tale om et klenodie.
Men jeg er faktisk overbevist om, at selv sådan en Ascona er udstyret med en bremsekraft begrænser til baghjulene - for at den netop ikke skal overbremse på baghjulene. Så principielt er der jo ikke forskel på tromler og skiver i den henseende. Nu er der vel ikke nogen med deres sanser fulde brug (måske en enkelt eller to) der skifter til skiver bag på deres bil og bibeholder tromlerne foran, nej vel.

Til Stephan

Der er vel ingen andre problemer i det, end, at der er tale om en konstruktiv ændring af køretøjet. Og derved kræver en godkendelse - uagtet at det må være sikkerhedsmæssigt bedre - men aligevel.....godkendelse.


Mvh
Eddie
Index
53514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 18:19:40) (svar på 53507)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.166.248)
Så det skulle ikke være helt umuligt at få det godkendt der er jo også skiver hele vejen rundt på de nyere defendere ??
skal man snakke med landrover i england eller kan det klares med landrover i danmark??
Jeg Har en 90" fra 85...

Mvh Rasmus
Index
53535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (05-11-2007 23:34:32) (svar på 53514)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Jo Rasmus det er helt umuligt, fabrikken giver ikke godkendelser der afviger fra typegodkendelsen.
Og hvis du prøver skal det i gennem Land rover Danmark.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
53538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (06-11-2007 05:32:26) (svar på 53535)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
ok men gør ikke så meget da jeg nok har fundet en god brugt..
Men Tak for svarene..

Mvh Rasmus Frederiksen
Index
53539: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (06-11-2007 06:32:48) (svar på 53535)
Henning Rogren (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 12.24.54.232)
Hej Kenneth

Er det nu også helt rigtigt?

Som jeg har forstået det skal man nu i DK godtage en Engelsk (MOT) godkendelse - det har altså intet med den danske importør at gøre.

Dette har bl.a. været benyttet ved import og godkendelse af et par Serie biler med V8.

mvh,
Henning
6732 Nsj
Index
53540: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (06-11-2007 06:47:16) (svar på 53539)
Tøt michael (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.86.66)

Der er jo ikke umuligt, der er ikke noget der er umuligt, det kan godt være det tager tid og koster penge.

Jeg er ved at se på hvordan jeg får en ny aksel til min 110" med skiver på og jeg er ikke itrivl om jeg nok skal få det godkendt, glæder mig til at melde tilbage når det er..

Tøt
Som er godt træt af tromler der bremser som en SIII efter 2 min's leg i mudderet.....
Index
53551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bag aksel (06-11-2007 09:33:57) (svar på 53540)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Jamen det ville da være glædeligt hvis det lykkes, vi må høre mere.
Mvh
Kenneth Poulsen