tilbage

Land Rover Forum  

Index
53489: Kabinevarme i seriebil (05-11-2007 09:13:10)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
..og endnu en succeshistorie.

Min gamle 2A 109" er jo forsynet med en Rover V8, og al kabinevarme var afmonteret, det var noget koldt sidste vinter. Jeg måtte gøre noget.

Jeg var så heldig at finde en (noget) brugt kabinevarmer "Heat-On" model 1531 hos Vogter. Den skulle i følge spec's levere 6Kw.

Den blev monteret på "hjulkassen" lige bag det foreste passagersæde.

Der er trukket 17mm radiatorslange frem og tilbage fra V8'erens varmeudtag, ialt 4m. slange.
Slangerne løber under vognen, gennem gearkassetunellen, og er blevet isoleret med skumrør fra et byggemarked.
Det eneste der er bakset lidt med er et par vinkelrør der skulle sidde lige op af motoren, der hjalp "Hillerød Autokølerfabrik" og lavede de to vinkler for kr. 116.-, det var sgu billigt.
Så manglede der bare en kontakt og ledning til den indbyggede blæser.

Det virker! Når bilen startes fra kold går der 1½ minut, så kommer der varm luft ud, efter 3 minutter er kabinen behagelig varm, og efter 10 minutter må der skrues ned, pyhh det virker.

Nu er ungerne på bagsædet og konen godt tilfreds, og DET er vigtigt.


Index
53497: sv: Kabinevarme i seriebil (05-11-2007 11:02:42) (svar på 53489)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.63.153)
Her er en mere. Jeg gjorde næsten det samme. Monterede et gammelt Smiths varmeapperati varerummet. Motoren blev byttet til en 24volt model (Lightweight 24 volt). På varmeapperatet er der 3 runde varmluftudtag og her har jeg monteret 3 slanger. Een til hver siderude v. dørene til defrosting og een til varme bag sæderne. Desuden er der en klap på apperatet der kan åbnes for bedre varme i ladrummet.
Over sideruderne har jeg monteret vvs rør med huller i så luften blæser ned over ruderne.
Tænd/sluk knap monteret i instrumentpanelet, modsat side af den oprindelige knap til eksisterende apperat.
Slangerne er koblet på eksisterende varmeapp. med hjemmelavede T-stykker, loddet af kobberrør.
Det hele virker bare kanon. Sideruderne er dugfri og en dejlig varme kommer op til rumperne bagfra.
Helt ny fornemmelse i en Lightweight. Kom bare Kong vinter!
Index
53498: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (05-11-2007 11:07:22) (svar på 53497)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.63.153)
Her er lige et billede mere!
Index
53531: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (05-11-2007 21:58:45) (svar på 53498)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Ole!

Interessant rørføring(!), men kunne du ikke en anden gang lade de billeder, du lægger op, være lidt mindre, sådan cirka på en 100 KB?

Og så til noget helt andet: Er der nogen, der har erfaring med, hvad synsmanden mener om varmeapparat i en varebils varekasse?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
53542: sv: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (06-11-2007 07:57:38) (svar på 53531)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.0.114)
Hej Jørgen.
Se nu og få skiftet det 56k modem ud ;-)..
Skulle der skulle komme en surmule i synshallen og brokke sig over varmeapperat i varerummet er jeg mere end klar til at tage kampen op. Det er dog for latterligt.. Er det noget du selv har oplevet eller hvor kom den fra??
Vh,
Ole
Index
53549: sv: sv: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (06-11-2007 09:16:21) (svar på 53542)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Ja ja, Ole, men da jeg skulle se dine billeder var min forbindelse meeeeeget langsom, og det ER altså en 2 Mb-forbindelse, såeh...

Med hensyn til din varmeløsning, så erindrer jeg, at der engang var nogle varevogne, der originalt var forsynet med varmeapparat i varekassen, måtte have apparatet pillet ud; det var det daværende Told/Skat, der krævede det, og når det kommer derfra, så plejer synsmændene at være på pletten.

Og for lige at præcisere, det er kun varekassen i biler på gule plader, vi taler om.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

Index
53555: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (06-11-2007 09:59:47) (svar på 53549)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvor står det? Jeg kunne da godt argumentere for visse varebiler, der har brug for varme i varerummet - Eksempelvis dyretransporter eller varer der ikke tåler frost. Må man så heller ikke have køleanlæg i kølevogne eller ventilation i hundevogne???

Jeg tror ikke det holder, men jeg har ikke dokumentation for det, men det kan jo findes i detailforskrifterne.
Index
53544: sv: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (06-11-2007 08:13:13) (svar på 53531)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Min 109" er på hvide plader, og sæder.
Derfor burde det da ikke betyde noget, eller?

Ellers syns jeg måske liige det tar overhånd, hvis man ikke engang må varme sine passagerer...

Kasper

109" 2A 1965 V8... på hvide plader :-)
Index
53556: sv: sv: sv: sv: sv: Kabinevarme i seriebil (06-11-2007 10:57:35) (svar på 53544)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
svar til flere

Engang måtte der heller ikke sidde højttalere i varerummet, men Skat's vurdering og bilerne ændrer sig løbende. Det er ikke alt der er nedskrevet i loven, en stor del af godkendelserne af varebiler sker på baggrund af administrative regler udfærdiget af Skat, og disse ændrer sig løbende, ligesom flere ting er baseret på en vurdering i forbindelse med godkendelsen af en varevogn.

Det har længe ikke været et problem med højttalere i varerummet, da de betragtes som "varer", ligesom de fleste moderne biler der ombygges til gulplade-biler har varmekanaler og lignende i varerummet. Jeg tror ikke man vil få problemer med et varmeapparat i varerummet, det er jo blot en "vare" man kører rundt med. Engang måtte man heller ikke have soltag der gik ind over varerummet (hvis der var glastag skulle det matteres og det måtte ikke kunne åbnes), også dette er ændret (det må dog stadig ikke kunne åbnes), idet flere biler i dag kan leveres med glastag næsten i hele tagets længde, bl.a. Discovery 3 og til dels Freelander 2.

med venlig hilsen
Ib 0219