tilbage

Land Rover Forum  

Index
53656: bobtail/trayback (07-11-2007 16:13:12)
jakob hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.244.30)
hej alle.
jeg var forleden inde på devon 4x4, kikke lidt LR, jeg faldt så over den 110" trayback som de har lavet, og kan se at der er fjernet noget af den bagerste del af rammen, så i forbindelse med team fatpony så jeg at der også var kortet af.
mit spørgsmål er,, er det lovligt til vej brug, kan en defender synes med dette indgreb.
hilsen
Jakob Hansen reg. l-f.
Index
53660: sv: bobtail/trayback (07-11-2007 16:44:12) (svar på 53656)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Så'n lige kort, så afviger køretøjet fra typegodkendelsen og så.......
Mvh
Kenneth Poulsen - der ville mene det var nemmere at anskaffe en 90" end at korte af 110"'eren. :)
Index
53661: sv: bobtail/trayback (07-11-2007 17:07:52) (svar på 53656)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Det bedste du kan gøre er at spørge din lokale synsmand om han vil syne din bil, hvis du laver ændringen. Det er MEGET vigtigt at understrege overfor ham at du ikke ændrer på styrtøj/ophæng/bremsesystem osv. men kun skærer en ende af karossen af. De fleste synsfolk vil gerne godkende så simpel en ombygning, og hvis din lokale ikke vil, så kør i nabosynshallen og spørg. Hvis slet ingen vil, så har vi nogle meget fornuftige synsfolk i jylland, som godt kan se nødvendigheden af ombygningen (og stik imod Kenneth´s holdning, så kan jeg godt forstå at du vil bygge om. Man skal da have en Bob-tailed Land Rover)
Jeg har selv kørt i en bob-tailed Range Rover (den gule pickup, som du måske har set, og som Karlsen fra Midtjylland nu ejer og bruger) i mange år uden det har givet anledning til synsproblemer.
Index
53665: sv: sv: bobtail/trayback (07-11-2007 18:07:26) (svar på 53661)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Næe hør nu, misforstå mig rigtigt, jeg holder meget af kreative løsninger og er selv meget autonom hvad det angår.
Det er jo hele Land Rovernes store fordel, de mangeartede køretøjer man kan frembringe med stor kreativitet.
Jeg brugte f.eks. med stor fryd, meget tid på bare at gå rundt og kigge på biler da vi var på LA06.
Men når der spørges direkte til, om det er tilladt, som må jeg jo svare som der står i den store bog (Karnov).
Det var jo ikke karrossen, men rammen der skulle files i.
Mvh
Kenneth Poulsen - der syntes den store bog vejer alt for meget.
Index
53695: sv: sv: sv: bobtail/trayback (08-11-2007 09:29:41) (svar på 53665)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Folkens.

Om det er rammen eller karrosen der files i, gør det hverken lovligt eller ulovligt, det kommer an på hvor gammel bilen er og hvor man gør det, man kan faktisk i dag få lov til at lave langt flere kreative løsninger end før i tiden, hør blot på Thomas,s ord.

Det der er vigtig er at man selv sætter sig ordentligt ind i tingene, ikke Kenneth, og så finder en syns mand som man er på bølgelængde med, så kan meget ved god kommunikation lade sig gøre også, så det er lovligt hele vejen igennem.

Det er nemlig sådan at selv om en synsmand syner en bil så er det ikke givet at det er i orden efter hvad fstyr bestemmelser og det er altså dem der skal være i orden når man kommer i en situation hvor det har betydning for pengepungen om éns bil er lovlig, de skal også give deres besyv med, jeg har selv et projkt på tegne bordet som har kostet en del tid med fstyr, men det løser sig alt sammen, når man spør før man gør!!!

Hvis man vil lave sjove ting så skal man bruge en bil der er så gammel at det er chassiset og ikke hele bilen der er godkendt, så kan man nemlig ændre hele karrossen til hvad man vil (næsten)!!!

MVRH
Ole
#493.
Index
53701: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (08-11-2007 10:58:07) (svar på 53695)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvordan har du kontaktet FSTYR?

Jeg skal have fat i dem ang. NATO træk.

Jakob E S
Index
53706: sv: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (08-11-2007 12:47:54) (svar på 53701)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jacob.

Man skriver eller ringer og væbner sig med toldmod og gør sig klart at fra starten af har de fat i den lange ende, har du læst hele cirkulæret om trækøjer, jo mere du ved når du retter henvendelse jo bedre kommunikation, det er jo ikke deres opgave at fortælle dig hvordan du laver tingene, men hvad du ikke må hvornår og hvordan, ment på den måde at du selv må finde ud af hvordan du laver det lovligt de skal nok fortælle hvad der er ulovligt.
Jeg har brugt u-fattligt lang tid på at læse cirkulære og vejledninger, men det har så også gjort at jeg har kunnet stille helt konkrete spørgsmål som jeg har fået helt konkrete svar på og jubi jeg er en glad mand.

MVRH

Ole
#493
Index
53710: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (08-11-2007 13:07:06) (svar på 53706)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det jeg har kunnet finde er Detailforskrifterne. Der står ikke noget specifikt om trækanordninger, der ikke er til synsfri sammen kobling. Dermed havde jeg opfattelsen, at man kunne gå hen til en synshal, og bede dem om at vurdere om det man har lavet er forsvarligt.
De vil jo så i midlertid have mig til at få dispensation fra FSTYR. Hvorfor skal jeg have dispensation, når det jeg vil have, er en godkendelse af noget der ligger uden for forskrifterne for synsfri sammenkobling.
Hvis jeg ville have synsfri sammenkobling (og dermed plov) på min bil, så kørte jeg nok ikke til syn med den - det ligger ligesom i navnet.

Jakob E S
Index
53732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (08-11-2007 18:35:45) (svar på 53710)
jakob hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.244.30)
ok, tak for de mange svar,, kanon,
nu var det ikke lige min nuværende 300 tdi som skulle stå for skud i en sådanne ombygning, men har hele tiden haft planer om en gammel v8 til lidt off road, og så syntes jeg da at det kunne være sjovt hvis man kunne komme til at køre en lidt radikal bil.
praktisk eller ej,,, det er sgu da interesse.

hilsen
jakob Hansen reg. l-f
Index
53776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (09-11-2007 09:52:09) (svar på 53732)
jakob hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.244.30)
der bliver skrevet om bilens alder og om vad der er godkendt på bilen,, er der er ikke en der kan komme lidt nærmere ind på dette,, det er bare hvad jeg skal kikke efter hvis jeg vil kaste mig ud i et porjekt som dette.

hilsen
Jakob Hanasen reg. l-f
Index
53781: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bobtail/trayback (09-11-2007 10:30:23) (svar på 53776)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Hej Jakob
Hvis bilen er fra før april '77, er detailforeskrifterne ikke ret strikse. Eksempelvis skal man ikke have godkendte seler i, bare bilen har seler (eksempelvis gamle veteranbiler med lædderstroppe som seler). Dermed er det noget nemmere at få synet dine ændringer på en gammel bil end på en ny. Du skal dog være opmærksom på afgiftsregler når du bygger væsentligt om. Det nemmeste (og dyreste) er at bygge bilen til en hvideplader, så du er sikker på, at alt afgift bliver betalt. Så er SKAT forholdsvis uinteresseret i hvad du gør, bare det kan synes.