tilbage

Land Rover Forum  

Index
53826: Fjernstart ctr. Webasto (09-11-2007 22:18:14)
Torben Stig Andersen #8045, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.255.162)
Jeg er den lykkelige ejer af en ny Disco 3. Håbet var, at bilen var varm og rar om modgenen, men timer 1533 (og alle andre) kræver forudindstilling af blandt andet blæserspjæld mm. Det er noget bøvl. Min hustru lærer det aldrig. Endvidere er der ikke uanet batterikapacitet og bilen er ikke født med systemet - det duer ikke.

Er der nogen der har erfaring med fjernstart? Fordelene er for mig at se indlysende: Alle systemer starter op og automatikken klarer resten (varme, is mm.), skal ikke være igang mere end et par minnutter, eller fem før bilen er klar. Er der nogen...?
Index
53828: sv: Fjernstart ctr. Webasto (10-11-2007 01:17:39) (svar på 53826)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.36.170)
Fjernstart er rigtig rart.
rækker langt nok, til at starte varmeren fra 7 etage på arbejdet.
Husk altid, at din batterikapacitet er begrænset, man skal ikke bruge varmeren hvergang hvis man køre mange korte ture.
Index
53829: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (10-11-2007 07:31:20) (svar på 53828)
Torben Stig Andersen #8045, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.255.162)
Beklager. Jeg har ikke udtrykt mig klart. Det var netop ikke webasto, men fjernstart af selve bilen. Derved undgås bla. batteriproblemer.
Index
53834: sv: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (10-11-2007 10:54:49) (svar på 53829)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Så skal du pille ved blandt andet bilens startspærre system - jeg mener ikke at LR har indbygget denne funktion i bilens systemer....

Der skal blandt andet tages hensyn til om bilen er med manuelt gear eller automatgear - den må ikke kunne starte hvis bilen står i gear.

Min klare anbefaling er - få en rigtig motorvarmer i bilen - og lad på batterien med mellemrum alt efter forbrug... Eller få monteret en dypkoger - DEFA laver at system, der har opvarming og opladning af batteri samtidigt - meget brugt i Sverige - koster vel 5- 10 kr. pr gang du bruger det, men du undgår samtidig forurening i nærmiljøet (og jo, et kraftværk forurener også men procentuelt ikke lige så meget)

UNGO lavede for år tilbage alarmsystemer med blandt andet fjernstart - de var noget L... - rent ud sagt...

Bland ALDRIG fabrikssystemer og "uoriginalt gejl" sammen (startspærre, alarmsystemer m.m., hvis du vil være sikker på, at bilen skal kunne køre hver dag -

Et Defa anlæg virker uafhængigt af alt andet og brugerne af det er meget glade for det - har det ikke selv, men kender nogle der har.
Index
53854: sv: Fjernstart ctr. Webasto (10-11-2007 16:00:22) (svar på 53826)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.203.190)
Hej

Jeg har også en Disco 3 og jeg har monteret et "rigtigt" Ardic fyr med ur og telestart (så jeg kan ringe eller sms'se til den), altså ikke noget med en ekstra timer på den originale tilskudsvarmer, men et ekstra fyr. Det fungerer fremragende, med masser af varme og ingen problemer med batteriet, som absolut synes at have kapacitet nok til mit brug. Det er rigtigt, at der var noget med spjældnene, som ikke kunne åbne når tændingen var slået fra, men det har montøren løst, selvom man ikke just var hjælpsomme hos Land Rover. Hvordan må du ikke spørge om. Men det fungerer i hvertfald.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
53863: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (10-11-2007 20:27:45) (svar på 53854)
Torben Stig Andersen #8045, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.255.162)
Hej Lars.

Mange tak! En Ardic-løsning lyder glimrende. Kan du hjælpe med navn og tlf. på en montør? Og nej, Land Rover duer ikke til at løse dette problem - det undrer mig. Vi kan umuligt være de eneste der vil have noget der bare fungerer!

Torben Stig Andersen
Index
53884: Fjernstart: DÅRLIG IDÉ (11-11-2007 17:31:19) (svar på 53863)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Sådan en generel kommentar til fjernstart .... altså af en kold motor: DÅRLIG IDÉ! Og jo koldere det er, jo dårligere er idéen.

Ingen motorer - hverken benzin eller diesel - har godt af at blive koldstartet for derefter at stå i tomgang i kortere eller længere tid. Det kan godt være, at bilens varmeapparat hurtigt "får varmen", men det er på bekostning af motoren, som lider under lav temperatur ved tomgang. Mange motorer kommer aldrig over 50 grader i tomgang, uanset hvor længe de står og tøffer.

En rigtig koldstart udføres ved at starte motoren, lade den oparbejde normalt olietryk og så straks køre afsted med moderat belastning. Først når motortemperaturen er oppe på 80-90 grader er resten af drivlinen blevet driftsvarm, og SÅ kan man fyre raketten af ....

Det er sådan set bare min mening .... hej!

Mvh
Mikael - som i dette øjeblik oplever snevejr på Vesterbro i Kbh!
Index
53892: sv: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (11-11-2007 19:10:00) (svar på 53863)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.206.3)
Hej Torben

Jeg har fået lavet det hos fa. Kjøller i Rovsingsgade på Nørrebro, som er Ardic forhandler og -installatør. Selve fyret havde jeg med fra min forrige bil, men de havde også monteret det i den. Jeg har desværre ikke lige telefonnummeret her hjemme. Tal evt. med Anders Kjøller.

I øvrigt er jeg enig med Mikael Friis omkring fjernstart. Jeg har for mange år siden set det demonstreret af Ungo, og det var ikke særlig overbevisende, og er da heller aldrig slået an. Der er jo udover det tekniske også et problem med hvor længe man - nogen steder ihvertfald - må holde i tomgang.

MVH
Lars
3926 Nsj.
Index
53894: sv: sv: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (11-11-2007 19:21:07) (svar på 53892)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Torben,

mange Land Rover biler er fabriksmonteret med Webasto fyr - dette opgraderes nemt til motorvarmer - der skal blot installeres et ur eller telestart (alm fjernbetjening eller SMS modul - har fået det monteret i både en P38 4.6 HSE og en 2 forskellige L322 (den nye model Range Rover) - 3,0 TD6 Vogue og senest i en TDV8 Vogue ... det virker bare!

Men fælles for Webasto, Eberspächer og Ardic er, at de alle bruger strøm fra bilens batteri og ved kortere ture kan bilen ikke nå at lade tilstrækkeligt - og dooooh lyden kan opstå (den siger du nemlig selv, når bilen ikke kan starte pga. strømmangel).

Derfor er et 230 volt måske bedre, såfremt du har mulighed for at have et kabel ud til bilen?!
Index
53916: sv: sv: sv: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (11-11-2007 23:50:20) (svar på 53894)
Torben Stig Andersen #8045, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.255.162)
Hej Alexander,

Hvem kan få det til at virke?

Glad i Kalundborg kunne ikke. Her krævedes at alle indstillinger (spjæld og varme) var sat mindst 20 sek. før bilen slukkes om aftenen - hvis bilen skal være varm næste morgen. Jeg har fået installeret timer 1533! Og det er noget pjat.

p.s Har læst at nye Ardic fyr bruger væsentligt mindre strøm end tidligere.

mvh Torben
Index
53918: sv: sv: sv: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (12-11-2007 03:29:04) (svar på 53894)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg mener da bestemt at de nye RR har tidsstyring og fjernstart af fyret. Min har uden jeg har bestilt noget ekstra.

Jeg synes bare ikke min varmer moteren op, men kun kabinen....... Det er vel også kun som støtte varme til kabinen de sætter fyr i dieselbiler nu om dage, de har fået så god termisk virkningsgrad at der ikke er meget tilovers til kabine varmen.

Mvh

Poul
Index
54663: sv: sv: Fjernstart ctr. Webasto (26-11-2007 16:53:28) (svar på 53854)
Torben Stig Andersen #8045, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.185.62)
Hej Lars,

Jeg har talt med Anders Kjøller. Han oplyste, at det stadig var en betingelse for varme i bilen, at denne blev efterladt med automatikken skået fra, varmen helt skruet op og så kan det godt være at Ardic'en selv kunne ordne spjældet.

Hvordan gør du?

mvh Torben