tilbage

Land Rover Forum  

Index
53880: blyerstatning i benzin (11-11-2007 16:39:13)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.175)
dengang jeg købte minBil, fik jeg at vide at jeg skulle bruge blyerstatning når jeg tanket, jeg har hele tiden været i tvivl, så nu vil jeg lige høre andres mening det er en 2,25 benzin med 5 hovedlejer, derfor en sIII årgang ved jeg ikke, hvad gør i andre?


MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
53883: sv: blyerstatning i benzin (11-11-2007 17:04:29) (svar på 53880)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Motoren med 5 lejer er fra ca. 1980 - 1985.
Og det med blyerstatninbg er en god ting til de gamle motorer, det giver længere levetid på ventilsæderne, du kan købe det på tanken til 40-50 kr og så er der til 500L benzin.
Ikke værd at spare på.
Mvh
Kenneth Poulsen - med alt for gammel diesel, ikke meget billigere men den larmer mere.
Index
53888: sv: sv: blyerstatning i benzin (11-11-2007 19:03:22) (svar på 53883)
Orla Vad #1565, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.205.114)
Det med blyerstatning er lidt af en religion. Nogle sværger til det og andre ikke. Jeg er selv i samme situation, og jeg har valgt ikke at bruge bly erstatning. Min begrundelse er at en Land Rover er konstrueret til at køre i områder hvor benzin kvaliteten er meget lav. Bly var tilsat benzinen for at forhøje oktantallet og ikke for at beskytte ventilsæderne. Land Roveren kan køre på benzin helt ned til 88 oktan og sikkert også lavere. Bly rester aflejres på ventil tallerknen og i udstødningskanalen i topstykket men ikke på selve tætningsfladen. Jeg har derfor svært ved at se at bly eller bly erstatning kan beskytte noget som helst.
Hvis jeg nu tager fejl, er det værste der kan ske, at en eller flere ventiler brænder istykker. I dette tilfælde skal topstykket jo alligevel renoveres, og så kan man jo få sat stålsæder og nye ventiler i. Derefter kan man jo køre helt uden bekymring.
Index
53920: sv: blyerstatning i benzin (12-11-2007 07:11:16) (svar på 53880)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Steen.

I den tid hvor der har været blyfri benzin på markedet har der været meget skriven frem og tilbage om emnet og som Orla skriver er det vist mere religion end noget andet, jeg har selv været i "berøring" med flere motore der har kørt over 250000km uden brug af tilsætnings midler og som ved adskildelse ikke så mere slidte ud end tilsvarende før man afskaffede den blyfri.

MVRH

Ole.
Index
53921: sv: blyerstatning i benzin (12-11-2007 07:11:27) (svar på 53880)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.218.254)
Hej Steen

Jeg har en 2,25 med 5 lejer i min 90" fra '84. Jeg har haft den i 3-4 år og har aldrig kørt på andet end 92 blyfri. Jeg har vel kørt omkring 30000km og har ingen problemer haft. Motoren kører perfekt og virker en del kvikkere end de tilsvarende dieselmotorer.

Jeg har læst et sted at de sidste af disse motorer er forberedt for blyfri benzin og iøvrigt er født med dieselknastaksel, som skulle give bedre fyldning. Jeg ved desværre ikke hvornår det skiller med disse ændringer, derfor tog jeg chancen med min egen.

Mvh Thomas
Index
53961: sv: sv: blyerstatning i benzin (12-11-2007 16:19:25) (svar på 53921)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.195)
Jeg takker for svarene, jeg springer nok også på ren blyfri, jeg var selv af den overbevisnimng at det var noget pjat, i gl. dage kørtye jeg i flyder (USA biler), jeg havde selv en fra 1973 hvor jeg kørte blyfri uden blyerstatning, jeg ville bare være helt sikker

så endnu en gang tak herfra


MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk