tilbage

Land Rover Forum  

Index
53983: Vand i koblingen? (12-11-2007 23:53:08)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.217)
Jeg var en tur i Kallerup i weekenden...

Undervejs i de ellers relativt tørre udskejelser "forvildede" jeg mig en tur ud i en af de store vandpytter...

Det var selvfølgelig rigtigt sjovt!!... men kun liiige præcis indtil jeg kom i tanke om at mine propper til undervognen lå trygt og godt i mit handskerum...

Og den er god nok.. siden da har min kobling fedtet lidt ved igangsætning (fra stop til både 1. og bakgear), så jeg går ud fra at jeg har dummet mig gevaldigt og har fået vand i skidtet..

Spørgsmålet er hvad jeg skal forvente mig? Er det noget man kan være så heldig forsvinder i løbet af noget tid (ved fordampning eller lign), eller skal jeg leve med det, indtil jeg gør noget mere aktivt ved det? (hvad det så end er? udluftning/tørring/udskiftning?)

mvh
Christian
D90 - 300TDI.

Index
53991: sv: Vand i koblingen? (13-11-2007 10:18:15) (svar på 53983)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Christian

Vandet i sig selv skader ikke, det er mest det slam og mudder der bliver tilbage i huset når vandet er løbet ud igen. Det kan formentlig skylles ud med en haveslange med ordenligt tryk på eller en afløbsrenser med dysehoved.
Hvis det ikke er tilstrækkeligt for at få grusgraven ud er der nok kun den hårde vej tilbage ( af med gearkassen)

mlrh
"dr. Kjøller"
Index
53998: sv: sv: Vand i koblingen? (13-11-2007 13:55:43) (svar på 53991)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Goddag dr. kjøller,

Det lyder som om jeg skal have en haveslange i hullet?
Kan jeg bare spule til uden frygt for at ødelægge noget (mere end det er i forvejen..)?

- Det undrer mig dog i øvrigt lidt hvis der skulle være kommet ret meget mudder op i dyret.
Det var et par hurtige ture gennem pytterne i Kallerup, hvor vandet virker nooogenlunde "rent". Og altså ikke mudderkørsel som sådan..

Nu jeg har fat i doktoren...
Jeg har stadig nogle ret frustrerende rasle/rallelyde fra gearkassen (eller deromkring) ved mellemhøje og høje omdrejninger.. (70-80kmt i 5. gear).

Det lyder lidt som om der er nogle løse skiver, der danser rundt nede i gearkassen..
Er der noget småt metal, der erfaringsmæssige slider sig løs og kan give sådan nogle lyde?

Gearskiftet har ikke som sådan ændret sig. Det er stadig lidt småt med synkroniserigen mellen 1.-2. og 2.-3. gear, men med lidt øvelse skifter den fuldstændigt ubesværet stadigvæk..

Christian
Index
54000: sv: sv: sv: Vand i koblingen? (13-11-2007 14:47:19) (svar på 53998)
Morten jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.34.232)
Hej Christian

Du har vel ikke hævet bilen for nyligt ? Har selv fået nogle raslelyde som det du beskriver efter at have hævet bilen.

Morten
Index
54025: sv: sv: sv: Vand i koblingen? (14-11-2007 10:37:57) (svar på 53998)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Christian

Hvis du ikke har holdt stille i vandbadet eller kørt i muddervand, lyder det mest om en slidt koblingsplade...har du filet kobling i terrænet ??
Hvis det lugter "brunt og brændt" når du kobler til kan det være olie fra en utæt pakdåse der løber ud på koblingspladen.

De der raslelyde, forsvinder de når du kobler ud?
Det er muligvis synchromesh ringene der har set bedre dage..

Der er nok ingen vej uden om en afmontering af gearkassen
(så gik den week-end)

mvh
Claus