tilbage

Land Rover Forum  

Index
54055: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 10:51:04)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.99.12)
Kære forister.

Pga.de høje priser på brændstof (dem kender I jo nok til), søger jeg lidt info fra medlemmer der har prøvet at køre med rapsolie i deres 2.5TD. Jeg har hørt noget om at det ikke er godt at køre med i en rotorpumpe...er dette rigtigt? Jeg regner med en opblanding på ca.50/50 med diesel.

Jeg har støvet forum igennem, men kan ikke rigtig finde noget om raps og ældre motorer.

Mvh. Jens Jagd
Index
54057: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 10:57:54) (svar på 54055)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.60.200)
dette emner er jeg også meget interesseret i da det snart bliver aktuelt at finde alternative drivmidler til min lille terrænracer. også en TD2,5 men du snakker om en rotorpumpe er det, det der sidder i en 2,5 TD 90" fra '87

mvh Bjørn
Index
54059: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 11:20:42) (svar på 54057)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.99.12)
Hej Bjørn.

Ja, det er et spændende emne - ikke mindst for tegnebogen ;-)

Og ja, jeg er blevet fortalt at det er en rotorpumpe der sidder på de gamle 2.5Td´ere. Dyserørene går ud på enden af pumpen og sidder "i rundkreds". Min er samme årgang som din. Det er noget med at rækkepumper er bedre til at klare "mosten" når man kører på raps/diesel.

Jens
Index
54061: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 11:42:51) (svar på 54059)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.59.143)
Jeg har med succes kørt på rapsolie i min tidligere 2.5 td fra 87. Det er en fordel at montere et varme element til diesel filteret for raps kan godt blive fortykket når det er koldt og har derfor godt af lidt opvarmning inden det ryger igennem de gamle pumper. Ved denne årstid kan det også være nødvendigt at have en dypkoger i tanken, med mindre man tager en ekstra tank til rapsen og monterer i umiddelbart nærhed af sit oliefyr. Et totankssystem som kan veksle mellem diesel og raps tanken er evt at foretrække disse kolde tider.

mvh Anders
Index
54062: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 11:48:39) (svar på 54059)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Og så den løfede pegefinger:
Rapsolien er afgiftberettiget som et tilsvarende motordrivstof. (diesel)
Dette er skrevet for at ikke nogen gør noget de ikke var klar over.
Og for at der ikke er nogen der opfordrer til ulovligheder her på Forumet.

Mvh
Kenneth Poulsen - som en del af hovedbestyrelsen i DLRK.

www.folkecenter.dk er den danske videnbank.
Index
54063: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 12:02:10) (svar på 54059)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.27.74)
Rotorpumperne som feks. bosch VE (opel, vw og lign) lider i denne sammenhæng af at de er smurt af brændstoffet, hvor enrækkepumpe (mercedes, dodge) har sit eget smøresystem samt en stempelhastighed på rotorpumpen divideret med antallet at cylindre. dette bevirker at kører du på koldt og dermed tyktflydende brændstof i en rotorpumpe vil der med de høje stempelhastigheder kunne opstå caviteter i pumpens højtryksdel hvor smøre kanalerne kun er ca 0.3mm store. sker dette med høje omdrejninger vil steplet sætte sig fast og pumpeakslen knækker.

det er derfor man forvarmer brændstoffet med enten el. eller vandvarmevekslere fær det kommer ind i pumpen.
dog har jeg i sommer halvåret med succes kørt på 50/50 blanding på min vw transporter og caddy, uden forvarmning.
skal man køre 100% eller køre når det er koldt SKAL!! der forvarmning af brændstoffet til.
BEMÆRK!! pumpedyse motorer kan ikke tåle at starte op på ren raps men behøver et 2.tanks system.

tilbage til land rover:
de gamle diesleer ihvertfald kører med en lucas/cav rotorpumpe denner er generelt meget kleint konstrueret i forhold til en bosch pumpe alt i den er generelt bare tyndere og svagere og derfor er den også mere sårbar, så med de nuværende temperaturer skal man ikke køre uden forvarmer,
derudover skal dysetrykket som oftest stilles til op for at kompensere for rapsens dårligere tændvillighed og forstøvning, længere glødetid er også at foretrække.

er i stadig intresserede så kig på:
www.monopoel.de
www.rapsbil.dk
www.t3nettet.dk (søg på raps)
www.folkecenter.dk
osv. der er mange sider især i tyskland
Index
54064: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 12:16:25) (svar på 54055)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej alle

Med den stadige stigning i interesse for alternativ brændstof til vores kære biler, skal i være opmærksom på at der netop i denne måned er vedtaget en tilskudsordning der giver mulighed for at ansøge om tilskud til forsøg med bla. brug af rapsolie i dieselmotorer.
Tilskudet kan gives til både drift, ombygning og service.
Se det vedtagne regelsæt her:
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Nyheder/Biodiesel/332-1-forsoegsordning-biodiesel-netversion.pdf

Det kunne da være der var nogle kreative LR-brugere der ville gå sammen og deltage i sådan et forsøg - det ville da være en fin måde at imødegå den generelle holdning til 4x4 biler der huserer i den offentlige debat.

mvh. Benny #2711
Index
54066: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 12:34:34) (svar på 54064)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.60.200)
det var da noget ved. Vi skal måske til at danne en udviklingsvirksomhed der kan ansøge om udgiftdækning til vores kørsel i klubben (terrænkørsel) det kunne da være rart at komme hjem fra en klub weekend og få drivmiddel udgifterne dækket. !
Index
54067: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 13:03:00) (svar på 54055)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.54.40)
Hej Jens .Du kan roligt køre 50/50 jeg har prøvet i 10graders frost uden problemer.
Index
54068: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 13:27:26) (svar på 54067)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.99.12)
Hej Bjørn og I andre.

Tak for svarene. Mht.lovpligtig afgift, har jeg taget alle regler i ed, så staten får hvad statens er... :-)
)

Og til dig, Bjørn, har du kørt uden nogen form for ombygning?

Mvh. Jens - der endnu engang har åbnet for det spændende emne om alternative brændstoffer
Index
54072: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 16:19:33) (svar på 54068)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg kan huske vi havde en tråd der engang handle om fiske olie .. Jeg har ikke fået gjort mere i at prøve selv andet end jeg købte en masse raps olie i fakta bare for at prøve på min gamle jetta dielsel..

Som røg en del mere af at få det i tankn, men ellers kørte den fint.
Index
54085: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 18:47:04) (svar på 54055)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Kære venner

Jeg har søgt rigtigt meget omkring emnet og talt med en del fagfolk omkring emnet. Man lader sig måske friste af at motoren kan køre på 50/50 blandinger, men det er langt fra tilrådeligt. Man ødelægger sin dieselpumpe, da viscositeten langt fra ligner diesel. Et andet kritisk punkt er at motoren ikke kan forbrænde rapsolien ordentligt før motoren er over 75 grader varm. Når man bygger bilen om til raps, monterer man modificerede dyser som tillader en bedre forstøvning af den tykkere rapsolie. Mit bedste bud er at se her: http://dajolka.dk/teknologi/Elsbett/elsbett_1-tank-IDI.htm Her frarådes der at gøre brug af raps i CAV/Lucas/Delphi, Stanadyne og Roto-Diesel. Cav pumperne er desværre monteret på både 2,5 N/A og TD motorer.
Index
54122: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (16-11-2007 10:44:46) (svar på 54085)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.55.217)
Hej Claus.Til dit indlæg kan jeg kun sige ævle-bævle,jeg har kørt guderne må hvide hvor mange kilometer på 50/50 så spar mig og andre for fine teorier,jeg har sår gar pillet toppen af min diselmotor for st se om der var koks og skorper i den og den så ud som den plejer.du har garenteret talt med de folk der lever af at sælge udstyr for flere tusind kroner pr bil,hvorfor er de mon imod en simpel og billig løsning??? ja jeg spørger bare.
Index
54126: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (16-11-2007 11:20:01) (svar på 54122)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej Bjørn
Det er da udemærket at du har gjort dig erfaringer men spar mig for den tone! Jeg skriver kun hvad jeg har fået fortalt og dermed videregivet som hjælp til andre. Hvad de så gør derefter er op til dem. Jeg gik ud fra at forum var et sted hvor man kumnne tilkendegive sine meninger og og bud på poblemstillinger uden at blive overfuset af bedrevidende.
Nu du spørger har det vel noget med garanti at gøre når en leverandør anbefaler et kit til motoren. At en Cav pumpe er mindre holdbar end en Bosch er et faktum og derfor anbefales det at være mere påpasselig dem.

øv
Index
54141: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (16-11-2007 15:58:37) (svar på 54085)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.55.82)
Hej Claus .det var ikke noget angreb på dig personligt, så undskyld hvis du føler det sådan, det var blot mit syn på teori og praksis,
Index
54147: sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (16-11-2007 17:09:20) (svar på 54141)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)

Hej bjørn, min fortolkningsevne trænger nok bare til en justering!
Nå men det var da godt at det ikke havde noget med menneskesyn at gøre, men ren naturvidenskab :0)

Claus Pihl
Index
54119: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (16-11-2007 10:29:57) (svar på 54055)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.55.217)
Hej igen Jens.Ja uden nogen form for ombygning.2,5 og 21/4 L disel.
Index
54511: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (23-11-2007 16:06:19) (svar på 54119)
Henrik Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.73.182)
Lad os lytte til mesteren,Himself!

What said Rudolf Diesel?

"Der Gebrauch von Pflanzenöl
als Kraftstoff mag heute unbedeutend sein.
Aber derartige Produkte können im Laufe
der Zeit ebenso wichtig werden wie Petroleum und
diese Kohle-Teer-Produkte von heute."

"The use of plant oil as fuel
may seem insignificant today. But such products
can in time become just as important as kerosene
and these coal-tar-products of today."


Rudolf Diesel in the year 1912
in his application for a patent; in a time, wher
energy crises, climate changes and ozone holes
not yet were discussed