tilbage

Land Rover Forum  

Index
53008: Hvornår er en køler død? (24-10-2007 11:27:52)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)
Jeg har lige købt en gammel 3,9 RR (93 model, fra 95) Jeg undrer meg over at den bliver meget varm!
Lidt ved jeg da om motorer, men er ingen ekspert/mekaniker:-)

Når jeg ser på køleren, er der ikke mange Lameller/vinger tilbage, for det meste kun rørene, men den er ikke utæt! Er det meget skidt?

Jeg tænker også på, om man kan bruge kølere fra andre modeller? evt dodge V8, da jeg har hørt at det er dennes motor, der princippet for RR's V8?

Jeg har også hørt at en motor kan blive varm, af for ujævn gang, og denne har en tendens til at blive ujævn, når den bliver varm?

Jeg har skiftet steppermotoren, tændrør, rotor + dæksel.

Hjælp!!!
Mvh
Christoffer
Index
53017: sv: Hvornår er en køler død? (24-10-2007 13:14:02) (svar på 53008)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hvad med kølevands termostaten ? Har den sat sig.
Tøm vand af, tag den ud og læg den i en gryde med vand, der varmes op til kogning. Åbner den, når der samtidig er rimelige meget bobledannelse i vandet, så åbner den ved 70-90 grader og så er den sansynligvis ok. Når vandet i gryden koger, skal den stå meget åben.
Åbner den overhovedet ikke, er den defekt.... I med en ny.
Ovenstående er mest for at se om den fungerer.
Med et termometer kan du så kontrollere ved hvilken temperatur den nøjagtigt åbner.
De manglende lameller gør at din køler ikke kan køle optimalt.
En termostat der ikke lukke op tidligt nok, hæver temperaturen yderligere.
Passer den i, så kan du vel sagtens bruge en anden køler. Arealet, samt mængden af rør (ikke lamellerne) fortæller dig lidt om hvorvidt den køler mere eller mindre end den gamle køler....

Hvad mener du med meget varm
Ujævn tomgang ???? Hmmm har hørt det samme omkring for mager blanding.....
Index
53019: sv: Hvornår er en køler død? (24-10-2007 13:48:25) (svar på 53008)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Det er nemt og hurtigt at skifte køleren, og de er ikke ret dyre, så det er bare om at bestille en og få den skiftet. (og din lyder til at være helt klar til udskiftning)
Index
53066: sv: sv: Hvornår er en køler død? (25-10-2007 10:41:44) (svar på 53019)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Selvom det lyder avanceret, så koster en køler til en Discovery altså ikke mere end 1100 i england inklusiv integreret oliekøler.
Index
53274: sv: sv: sv: Hvornår er en køler død? (30-10-2007 10:14:53) (svar på 53066)
Christoffer Skau (forfatter af denne streng) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)
Tak for den oplysning, den er go!
Index
53027: sv: Hvornår er en køler død? (24-10-2007 14:59:15) (svar på 53008)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
Hej Christoffer,

Der er kommet en forklaring på hvordan du kan "teste" din termostat - prøv det.
Jeg har svært ved at tro at manglende lameller vil medfører en for varm motor med den udendørstemperatur som vi har nu og hvis vi antager at du ikke overanstrenger motoren.
Hvis det er en 3.9 med automatgear kan du ikke umidelbart skifte til en anden køler da der i din køler også findes en spiral hvori din automatgearolie løber (dette for at give din automatgearolie den rette temperatur hurtigst muligt).

Mvh

Finn Herreborg
Index
54153: sv: sv: Hvornår er en køler død? (16-11-2007 18:05:44) (svar på 53027)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Varm motor kan skyldes termostaten, men forkert tænding og for mager blanding er osse noget skidt. Jeg brændte hul i stemplet på min Harley pga for mager blanding på tur gennem USA i 85.
Hilsen Kenn