tilbage

Land Rover Forum  

Index
54096: Norge, vinter og en gammel sIIa (15-11-2007 22:24:52)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Konen har drejet armen om på mig og forlangt en ski-ferie i januar til Trysil i Norge. Jeg har indvilget dersom vi kan køre i den gamle sIIa 88" fra '65.

Nu er jeg så af en mekanikker blevet advaret mod at køre i norsk vinterkulde med en gammel bil. Noget med at olien ikke smører når temperaturen er under -15 grader. Er det rigtigt? Er det i det hele taget mest fornuftigt at lade den gamle dame blive hjemme?

seriehilsen Niels Lysebjerg
http://www.lysebjerg.dk/Land_Rover.html
Index
54099: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (15-11-2007 22:42:36) (svar på 54096)
Claus Mittag #7793, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.112)
Hej Niels
Vi tager til Trysil i uge 3, men har lånt en toyota, så Patty ( min 90" )og hendes fantastiske varmeapperat, for lov at blive hjemme. Kunne ellers være sjovt at ha den med.....
Men jeg vil holde udkig efter en gul 2a er
God tur
Venlig hilsen
Claus # 7793
Index
54101: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (15-11-2007 23:03:01) (svar på 54096)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.137.63)
Som bekendt, jeg bor i Norge, og er også ski (idiot)frelst! Med lidt forbehold, er den gammel 2A ganske velegnet til vinter, på nogen punkter, enda langt bedre end mange nyere biler af andre mærker end LR.
Læse forums tips om hvordan du får varme i bilen. Delvis afdækning af radiatoren med rulle gardin,hæng en tæppe op bag forsæderne for at gøre kabinen mindre, og mange andre gode. En gode olie, måske halv syntetisk til vinter, så er smøring ikke et problem. Din mekaniker er inde på noget, da moderne konstruktioner, med små olie tolerancer får ofte problemer! Dog er en motor varmer guld værd, uanset om det er på brændstof,(Webasto ell lign),eller den billigere dyb-koger type.
Den vigtigste punkt er vinter dæk! Da jeg bor her, så har jeg pig dæk, men pigfri kan bruges,sålænge de er decideret vinter dæk. Kører man pigfrit, så er snekæder en gode helgardering, selvom Trysil er ikke ligefren den stor udfordring.
Jeg vil ønske jer en herlig tur! og fruen har ret med tidspunktet. Januar er ofte koldest, men har som regel den bedste sne.Husk at lave mindst én Telemarks Sving om dagen, for således at neje i ydmyghed for fjellet's skønhed! Gammel dansk er godt hvis man slår sig,- gnide GD forsigtigt på det slagne sted, resten af drammen tags indvortes!
Index
54102: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (15-11-2007 23:10:50) (svar på 54101)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.137.63)
Du nævner ikke om 2A eren er Diesel eller benzin. Er den benzin = ingen problemer. Er den Diesel, så sørge for at køre brændstofs beholdning godt nede nedundervejs, så du får tanket op med Norske Diesel før bilen skal overnatte ude i kulden, første gang.
Index
54103: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (15-11-2007 23:16:51) (svar på 54096)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Jeg havde hele familien med til Norge i Januar, det fungerede perfekt. Den gamle dame klarede det med bravour.

Kasper

2A 109" V8
Index
54129: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (16-11-2007 13:38:28) (svar på 54103)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Og tak for svarene alle sammen.

Til dig Claus,tusind tak, jeg skal godt nok først afsted i uge 5, havde ellers gerne gjort en undtagelse og vinket til en Toyota. :-) (skal selv følges med en Avensis)men god tur til Jer også.

Tak til dig David for de gode råd, de indgyder en del fortrøstning. Troede lige jeg skulle til Norge i borgergryden. Mht til brændstof, så kører tøsen på benzin, men jeg kan pludselig huske den vinter, hvor dieselolien blev tyk og stoppede traktorene hjemme på maskinstationen.
Det med dækkene havde jeg tænkt lidt på. Skulle alligevel have nogen nye dæk. Kan All-terrain eller Mud-terrain bruges til vinterdæk? Og hvad med snekæder, er det noget man kan leje, og i så fald, hvor?
Jeg kan ikke stå på ski, men jeg vil bøje mig hver dag for fjellets skønhed, for jeg elsker dog den norske natur. Rådet om den gamle danske er også noteret, selvom jeg nok venter til jeg er nået frem. Jeg vil følge de gode råd om at holde varmen på anden vis så længe.

Også tak til Kasper for opmuntringen og den fotografiske dokumentation for at en SIIa sagtens kan klare et norsk vejrlig i januar. Jeg vedlægger som tak et billede af tøsen fra snevejret den anden dag. Det giver da en lille idé om hvad der venter hende.

Blink og vink
Seriehilsen Niels Lysebjerg

Index
54132: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (16-11-2007 14:33:43) (svar på 54129)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.23.2)
Mud terrain er ikke gode som vinterdæk. Der er simpelthen for meget hårdt gimmi der kan glide på en glat vej.
Jeg kører selv på BFG all terrain og de er heller ikke de bedste. De er ok i sne, så længe det ikke er for fast. De er ikke rare på almindelige glatte veje.

MVH Jakob E S
Index
54145: sv: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (16-11-2007 17:00:57) (svar på 54132)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.81.82)
hei.. jeg kjører på general grabber at2 dekk. disse er bra nok til normalkjøring på normalt norsk vinterføre.. bytt til halv syntetisk motorolje, sett en pappskive foran radiatoren. bytt filter på bensinslangen hvis du har. sjekk kjøleveska om den tåler nok kuldegrader. og sjekk batteriet, både vesken og spenninga. lad det opp før du reiser, sjekk dørpakninger,gummimansjetten rundt parkeringsbremsen og luftelukene. og til slutt kjøp deg ett par flasker med kondensfjerner.. lykke til og god tur
Index
54154: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (16-11-2007 18:17:46) (svar på 54129)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.141.51)
Jakob har som sædvanlige ret! men BFG-All-Terrain kan bruges. Jeg vil anbefale et seperat sæt vinter dæk, også til DK. Kan du finde nogen Nokian Hakkapellita f-ex, så er du godt kørende,og det bliver ikke bedre uden pigge. Egentlig er det gratis at have vinterdæk, fordi sommerdækkene venter på bedre tider hele vinteren - bliver ikke slidt. Rigtig vinterdæk skal dog af når våren kommer, og temperaturen stiger. Gummiblandingen slides hurtigt i varmen. Vinterdæk kan med fordel købes i Sverige eller Norge.
Et par af Truels' råd er værd at tage med. Kondens fjerner = Karburettor Sprit, normalt ikke et problem med en serie bil.
MHT kan ikke stå på ski, det ved du ikke endnu! Nyd Turen!
Index
54174: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (17-11-2007 00:33:30) (svar på 54129)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Det er vist nok et krav at have vinterkæder i Norge, jeg ved ikke om nogen kigger efter.

Snekæder kan lejes for en slik hos euromaster. Check op i god tid, vores størrelse er vist ikke lagervare, men de får dem bare hjem fra en anden afdeling.

God tur :-)
..Kasper
Index
54177: sv: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (17-11-2007 08:52:34) (svar på 54174)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Region Fyn´s reservedelsmand på Nordfyn har vist nok en masse spritnye snekæder liggende..
Index
54180: sv: sv: sv: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (17-11-2007 10:12:52) (svar på 54177)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.206.238)
Hvad skal du med snekæder ( eller kjettinger som nordmænd kalder det ) dersom du har vinterdæk?
Jeg har kørt med vinterdæk ( både med og uden pigg ) i mange, mange år uden snekæder i mine biler --- og det har været vanlige menneskebiler. Eventuelle problemet må da være elimineret med en LandRovers egenskaber.
Du skal ikke være bange, det går godt så lenge du holder afstand.
Min erfaring er at vejene er glattere (panser-is)i Danmark.

Hilsen fra en nordmann i Danmark.
Index
54183: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (17-11-2007 11:38:25) (svar på 54096)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.206.238)
Hej Niels.

Tak, mange tak for din fantastiske hjemmeside.
Du fortjener virkelig en god vinterferie i Trysil efter det arbejd du har lagt ned i din www. og Seriebil.

mvh
Bjørn Martin.
Index
54195: sv: sv: Norge, vinter og en gammel sIIa (17-11-2007 17:44:24) (svar på 54183)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Tak igen for de gode råd og tips. Det med vinterdæk lyder egentlig rimeligt nok. Har faktisk altid sværget til vinterdæk på personbiler. Især efter at jeg ved de forrige vintres store snefald kunne køre igennem mere end så mange andre i min bedagede Escort fordi jeg havde gode vinterdæk. Så det er alligevel nok det forkerte sted at spare, det kunne jo også gå hen og blive vinter i DK.

Til Bjørn: MHT til snekæder, så kaldte David dem jo også en "helgardering" Så jeg tænker det er ligesom den tunge sweater jeg altid slæbte med når jeg var ude at ro: "Hellere have en trøje liggende i agterrummet jeg ikke får brug for, end at jeg kommer til at fryse". Så her tænker jeg hellere kæder i bagagen jeg ikke får brug for, end at jeg mangler dem. Men tusind tak for komplimentet, især for hjemmesiden. Det luner. :-)

Jeg vil sende Jer alle en venlig tanke fra Trysil.

Hilsen Niels
http://www.lysebjerg.dk/Land_Rover.html