tilbage

Land Rover Forum  

Index
54130: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 14:13:32)
Lars Milsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.173.104)
Hejsa!

Ville bare høre om der var nogen herinde der gad give mig nogle gode råd og lidt vejledlning til køb af en ældre landrover defender 90.

På forhånd tak for hjælpen.

Lars
Index
54131: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 14:25:39) (svar på 54130)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

Mit første råd er at indse at en Defender ikke er en gammel Land Rover. LR lever i så mange år, at en Defender fra 1992 er at betragte som en nyere! Nej, seriøst så skulle du måske melde dig ind i klubben og købe lidt litteratur, deltage i et par klubaftener osv. Få LR ind under huden. På den måde finder du ud af hvilken model du tænder mest på og hvad det kræver at holde en sådan kørende. Der er normalt mange flinke medlemmer der vil tage med dig ud og se på en brugt LR. Bare klø på.
Vi blinks og vinks
Index
54136: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 15:29:31) (svar på 54131)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej

Det er helt rigtigt hvad Søren skriver. Se dig først omkring så du har noget at sammeligne med, det er en kæmpe hjælp den dag du skal handle. Melder du dig ind vores fremragende klub, så kan du være heldig at der findes en venlig sjæl som vil hjælpe dig med at se køretøjet an før du køber. I hvilken landsdel bor du?

Hvordan får man en Land Rover ind under huden :o)

Claus
Index
54137: sv: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 15:44:12) (svar på 54136)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
"Hvordan får man en Land Rover ind under huden :o)"

Et skohorn og masser af vaseline og forsigtighed...

/tony
Index
54138: sv: sv: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 15:55:27) (svar på 54137)
Kristian Skaarup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.230.7)
Følg dette link.

www.autoscout.it

Der finder du rigtig fine Land Rover 90.
Index
54142: sv: sv: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 15:58:42) (svar på 54137)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Lars, når du når så langt at du skal ud og kigge på bil, så ligger der en "vejledning for køb af seriebil" på forsiden af denne webside, i højre spalte nederst, det er godt nok for seriebiler men opbygningen er stort set den samme og de kritiske punkter er de ens.
God at have i hånden når der er julelys i øjnene og man bare vil ha'.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
54160: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (16-11-2007 20:01:28) (svar på 54142)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Hej.

En ting du skal se efter på den bil påtænker at købe, er de steder hvor rammen og alu plade delene er sat sammen. På nogen biler er aluen fuldstændig tærret væk, og dermed får du pludselig en del arbejde.. Så vær grundig ved gennemgang inden købet.. og allerbedst så få en der har haft landrover og tærrings problemer med, vedkommende ved lige præcis hvor problemer kan være, hvis de er der.
Problemet er desværre at det ikke er nogen regelemæssig fejl, men bare nogle af 90" og 110" der er tærret meget pga af sjusk..

Hilsen Stephan

-Der ved lige præcis hvor en 90" kan tære...
Index
54179: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (17-11-2007 09:55:46) (svar på 54130)
Lars Milsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.173.104)
Hejsa Alle!!

Tak for jeres svar og gode råd!
Har meldt mig ind og tager nok springet til en Laro Defender 90 i næste uge.Har kig på en fra sidst i '80'erne. Med motor uden indsprøjtning (86hk) men den skiftes nok ud på et tidspunkt. Har downloaded "købsdguiden" fra siden her og læst den igennem.

Regner med at tage hen og se/afslutte handlen næste weekend.
Måske der er en jysk Laro ejer som har tid og lyst til at kigge bilen igennem?

Mvh

Lars
Index
54181: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (17-11-2007 10:51:14) (svar på 54179)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Lars, hvis du vil have én med, så skal du nok være mere præsis i hvor og hvornår, selvom Jylland kun er 350 km lagt, er det jo ikke altid folk lige kan "komme indenom".
Det må da være uden turbo (indsprøjtning), men de opgivne heste passer til en med turbo. :)
Hvis du passer den motor (2,5 turbodiesel) med olieskift holder den fint (hvis den er frisk).
Hvis det er en 2,5 benzin er den ikke til at slide op.
Velkommen i klubben.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
54208: sv: sv: Køb af ældre Land Rover: Gode råd og hvad man skal være opmærksom på? (18-11-2007 12:57:14) (svar på 54179)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.99.12)
Hej Lars.

Det lyder spændende og velkommen i rækkerne (forhåbentlig).

Hvis du skal ud og kigge på en 2.5TD´er skal du lige være lidt efter den:

- Bruger den olie - ryger den - drypper den? Den vil sikkert bruge lidt, men det må ikke være mere end ca.1l pr.1000 km.
- Bruger den vand - er der olie i kølevandet og mayonnaise under oliepåfyldningsdækslet? Som regel tegn på en ødelagt toppakning.
- Starter den godt - er der kompression og går den jævnt? Der skal forvarmes i en rum tid med en 2.5TD, så lad dig ikke skræmme af det.
- Går den jævnt?
- Oser/puster den meget når man piller ventildækseludluftningen/oliepåfyldningen af? En gammel turbomotor må gerne "ånde" lidt-ikke meget.
-Har ejeren skiftet tandrem/lavet service osv.

Jeg har her mest koncentreret mig om motoren. Jeg købte nemlig selv katten i sækken med en 2.5TD. Jeg smed selv nye stempler og toppakning i og nu kører den som en drøm.

På dem med masser af spørgsmål, og så håber jeg at du finder den rette bil :-)

Skriv evt. "2.5TD" i søgefeltet og se hvad jeg har været ude for, og se en masse gode råd.

Mvh Jens Jagd