54351:
sv: forreste leje, transferbox RRC (20-11-2007 22:05:11) (svar på
54345)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Thorbjørn,
Tillykke med køretøjet !
Sålænge pakdåsen ikke lækker, ville jeg nøjes med at checke oliestanden i transfergearkassen.
Hvis du ønsker at skifte leje / pakdåse, kan det sagtens gøres uden at tage hele transferkassen ud - men som så ofte er der en del arbejde i at komme ind til 'sagens kerne'.
Jeg vil anbefale dig at gå frem efter Workshop Manual's afsnit om 'Front output housing - dismantle and inspection'. Udover manualens anvisninger vil jeg anbefale også at fjerne grenrør og forreste krængningsdæmper først. Der hvor manualen skriver 'carefully tap out' skal du have en 5 ton bænkpresse klar.
Du er også velkommen til at skrive eller ringe til mig før du går igang - jeg har prøvet det 3 gange.
Det er i øvrigt helt samme procedure som for at skifte den viskosekobling, der fungerer som automatisk centerdifferentialespærre på de sene RRC. Det er ikke usædvanligt at de holder op med at virke efter 150.000 - 200.000 km.
Iflg. Workshop manual kan koblingen kun testes, når det hele er spillet ad, men her er en nem test du kan lave uden adskillelse. Så véd du på forhånd om du skal bestille en frisk kobling hjem også:
1. Parker bilen på jævnt underlag og træk håndbremsen
2. Sæt hovedgearkasse i frigear / Neutral
3. Hæv ét forhjul med donkraft
4. Sæt en momentnøgle på et af hjulets møtrikker og træk forsigtigt til.
Hvis der kræves 40 - 60 Nm for at dreje hjulet langsomt rundt, er viskosekoblingen OK.
Hvis der er markant mindre modstand, har koblingen ingen spærrevirkning og er defekt. Du kan sagtens køre videre, men er dårligt stillet i terræn.
Hvis hjulet ikke kan drejes, er koblingen 'frosset' og er defekt. Hvis du kører videre på fast vej risikerer du f.eks. at knække en stikaksel. Nødløsning er at afmontere forreste kardan (så har du fortsat håndbremsevirkning) indtil reparation.
Venligst,
Peter Vinter
RRC Vogue LSE 1993