tilbage

Land Rover Forum  

Index
54345: forreste leje, transferbox RRC (20-11-2007 21:03:49)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.157.188)
Tak for et nærmest orakel-lignenede forum som jeg læser meget i.

Jeg har fået en RRC 3,9 EFi fra 1992 med 200000 på klokken og den bruger jeg dagligt i mit arbejde.
Der er slør i transferkassens forreste udgangsleje. Pakdåsen er tæt, men akslen kan rokkes lidt. Holder det så længe det er tæt eller?
Kan lejet skiftes uden at skulle have hele kassen af ? Det kunne det på de gamle med man. gearkasse. Hele det forreste hus som rummer visco og udgangsleje er jo en påboltet enhed.


mvh

Thorbjørn
Index
54351: sv: forreste leje, transferbox RRC (20-11-2007 22:05:11) (svar på 54345)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Thorbjørn,

Tillykke med køretøjet !

Sålænge pakdåsen ikke lækker, ville jeg nøjes med at checke oliestanden i transfergearkassen.

Hvis du ønsker at skifte leje / pakdåse, kan det sagtens gøres uden at tage hele transferkassen ud - men som så ofte er der en del arbejde i at komme ind til 'sagens kerne'.

Jeg vil anbefale dig at gå frem efter Workshop Manual's afsnit om 'Front output housing - dismantle and inspection'. Udover manualens anvisninger vil jeg anbefale også at fjerne grenrør og forreste krængningsdæmper først. Der hvor manualen skriver 'carefully tap out' skal du have en 5 ton bænkpresse klar.

Du er også velkommen til at skrive eller ringe til mig før du går igang - jeg har prøvet det 3 gange.

Det er i øvrigt helt samme procedure som for at skifte den viskosekobling, der fungerer som automatisk centerdifferentialespærre på de sene RRC. Det er ikke usædvanligt at de holder op med at virke efter 150.000 - 200.000 km.

Iflg. Workshop manual kan koblingen kun testes, når det hele er spillet ad, men her er en nem test du kan lave uden adskillelse. Så véd du på forhånd om du skal bestille en frisk kobling hjem også:

1. Parker bilen på jævnt underlag og træk håndbremsen
2. Sæt hovedgearkasse i frigear / Neutral
3. Hæv ét forhjul med donkraft
4. Sæt en momentnøgle på et af hjulets møtrikker og træk forsigtigt til.

Hvis der kræves 40 - 60 Nm for at dreje hjulet langsomt rundt, er viskosekoblingen OK.

Hvis der er markant mindre modstand, har koblingen ingen spærrevirkning og er defekt. Du kan sagtens køre videre, men er dårligt stillet i terræn.

Hvis hjulet ikke kan drejes, er koblingen 'frosset' og er defekt. Hvis du kører videre på fast vej risikerer du f.eks. at knække en stikaksel. Nødløsning er at afmontere forreste kardan (så har du fortsat håndbremsevirkning) indtil reparation.

Venligst,

Peter Vinter
RRC Vogue LSE 1993
Index
54358: sv: sv: forreste leje, transferbox RRC (20-11-2007 23:18:52) (svar på 54351)
thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.157.188)
Hej Peter

tusind tak for et hurtigt svar- noget som åbenbart er typisk for dette forum og dets brugere.

Du tager front output huset helt af transferkassen, ikke? Pakdåsen -kan jeg se i manualen - kan fjernes uden at tage output huset af, men lejet sidder inde omkring akslen, så det kan ikke bare fjernes, vel?


På forhånd tak og tak for tippet mht. check af viscose koblingen.

mvh

Thorbjørn
Index
54363: sv: sv: sv: forreste leje, transferbox RRC (21-11-2007 06:52:47) (svar på 54358)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Der skal være lidt slør i udgangsakslen, dette slør ophøre ved kørsel, når den indbygget oliepumpe begynder at levere olie.
Det var de oplysninger jeg fik fra Bertehelsen da jeg lagde sdan en drivlinene i min 90", og også syntes at der var meget slør i udgangsakslen.

Jeg har efterfølgende renoveret BorgWarner gearkassen, og det gav ikke mindre slør.... Så så længe det virker, og der ikke komer olie ud, lad det være, eller renover hele gearkassen.

Hilsen
Struntze
Index
54380: sv: sv: sv: sv: forreste leje, transferbox RRC (21-11-2007 14:00:58) (svar på 54363)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.77.249)
Tak for det. Kan det virkeligt passe, at der skal være lidt slør der? Men når du siger det, må det jo passe og det vil jeg da også helst tro på. Pakdåsen er også helt tæt, så det kunne også tyde på, at der er tryk når den kører.
Så jeg kører bare videre imens, det er jo svært at lade være.


mvh og tak

Thorbjørn

Index
54411: sv: sv: sv: forreste leje, transferbox RRC (21-11-2007 22:41:41) (svar på 54358)
Peter Vinter / 6416 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Thorbjørn,

Du har ret i, at lejet kan tilgås udefra - bag pakdåsen. Men nej, i praksis tror jeg ikke at du kan få lejet ud uden videre. Indgangsakselen er nemlig ikke en stikaksel der kan trækkes ud, men en integreret del af viskosekoblingen. Det er derfor temmelig umuligt at få fat i lejet med f.eks. en lejeaftrækker.

Så glæd dig i stedet over at den ikke lækker olie, og kør videre i dit herlige køretøj.

Venligst,

Peter.