tilbage

Land Rover Forum  

Index
54583: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 09:46:53)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.89.64)
Hej Der.

For at gøre det lidt nemt for mig selv, vil jeg lige høre om der er en som kan fortælle mig hvor meget det er nødvendigt at skille ad for at skifte koblings hovedcylinderen på en gammel SIII 109?
Index
54584: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 10:07:49) (svar på 54583)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.161)
det er forholdsvis nemt, man kan gøre det liggende på rygge under bilen

MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
54586: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 10:22:00) (svar på 54584)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hej Steen, tænker du ikke på slavecylinderen? eller har du usædvanligt lange arme med mange led på? :-) (Undskyld!)

I alle tilfælde sidder min hvd.cyl oppe i motorrummet på min S3 bus, i stil med andre jeg har set! :-)

Det forekommer mig at være lidt akavet at komme til, og jeg har valgt at pille bremsehovedcylinderen med forstærker ud, for at kunne komme til koblingshovedcylinderen, hvor jeg også tog hele konsollen ud.

Da alt dette værk var ude, benyttede jeg lejligheden til at klæbe støjbeskyttelse op over fodbrønden, hvorved skruerne med lidt store fladskiver, til de 2 konsoller nu er med til at holde denne støjisolering op på plads.

I handelen findes åbenbart 2 typer af disse cylindre. En original og en i kinakvalitet. Under indtryk af det ikke ubetydelige arbejde, der er forbundet med projektet, valgte jeg at ofre den dyrere originale, efter at have set og følt på kinafætteren.

Det er blevet mig fortalt, at drevne LR mekanikere kan skifte koblingscylinderen in situa. Jeg kan ikke.

mvh
Knud
Index
54593: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 13:00:04) (svar på 54586)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.161)
Ja undskyld :-( jeg tænktet på slavecylinderen
Index
54585: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 10:12:30) (svar på 54583)
Dennis Andersen #8008, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.199.95)
Hej Jørgen !

Jeg har lige skiftet hovedcylinder og slave cylinder på min gamle 88er, og det var ikke det helt store problem.
Hvis din hovedcylinder sidder oppe i venstre side af motorrummet lige under forruden som på min, så løsner du din forskærm som sidder med ca fire skruer ind mod fordøren, på den måde kan du så trække skærmen lidt til side så du bedere kan komme til hovedcylinderen, herefter er det bare og afmontere den lige så stille, pas på at du ikke bøjer kobberrøret og pas på at du ikke skruer det skævt på den nye cylinder. Når den nye cylinder er monteret så skal du huske at lufte systemet godt ud, det gør du nede på slavecylinderen som sidder under bilen, her påsætter du et stykke slange på luftskruen så væsken kan løbe i en beholder, du skal have en til at hjælpe dig med at lufte ud, den ene skal ligge under bilen og åmne og lukke luftskruen, den anden skal teæde på koblingspedalen. Husk og fylde godt med væske i beholderen på hovedcylinderen og hele tiden sørge for at den er fyldt op.
Håber at det var svar nok, god fornøjelse.
Vh. Dennis A.
Index
54592: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 12:55:25) (svar på 54585)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Jeg er i gang med samme øvelse (midlertidigt indstillet,
det er lidt for koldt til at være perlegrusmekaniker) og
jeg har åbenbart raget alle de problemer til mig som det
er muligt. Havde ikke de relevante sider i min rep. bog
så jeg tog det på gehør. Det skal man ikke når man er mek.
tonedøv!
Sørg for at løsne godt med rustopløser før du begynder
at skrue på omløberen, ellers drejer røret (som ikke er
cu men en trukket stållegering) med rundt og ligner en
proptrækker. Så skal du til at skifte det, og så er det
man får rynker i panden.
Jeg mangler selvfølgelig også disse sider i min bog; men
det ser ud som om jeg bliver nødt til at løsne ratstammen
for at få lirket det nye rør på plads under torpedoen.
Jeg skal ikke nyde noget af at klemme for meget på den
formtrukne facon. Det ligner noget der klapper sammen ved
en forkert belastning. Jeg kan ikke finde ud af, hvor de
de to bolte der holder det øverste ratstammebelag er
skruet fast. Jeg er ikke den store ynder af lyden af en
møtrik,der rasler ned i et skjult hulrum. Så er der
nogen der har prøvet detteher før? Gode råd modtages med
ydmyghed.
Venlig Hilsen
Børge R.
Index
54611: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 16:44:14) (svar på 54592)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.195)
Der er ankernuts, en slags møtrik til tyndplader, de er skudt ind i topedopladen (som en popnitte, men med gevind), løsne bare bolten, der er ingen møtrikker csom forsvinder.

Claus
Index
54615: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 18:10:15) (svar på 54611)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Dejligt at vide, tak for hjælpen.

VH Børge R.
Index
54617: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 19:05:19) (svar på 54615)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.93.230)
Tak for de mange gode forslag. Jeg tror jeg prøver den med at løsne forskærmen, for det lød umiddelbart som det nemmeste. :-) Jeg har en original hovedcylinder, 2 rør og en slange, så hvis jeg ødelægger noget i arrigskab har jeg alle dele.
Index
54625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (25-11-2007 21:24:58) (svar på 54617)
Dennis Andersen #8008, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.199.95)
Hej Jørgen !

Ja ta du og vælge den nemmeste løsning, som efter min mening er den med forskærmen, når først den er løsnet og skubbet til side tar det ikke mange timer og skifte hovedcylinderen og lufte ud, og så er du køreklar igen. Men lige en sidste ting, er du sikker på at det er hovedcylinderen ? og ikke din slavecylinder der er defekt. Min slave gik først og så gik hovedcylinderen en måned efter. Hvad er fejlen på bilen ? God arbejdslyst, og skriv igen hvis du får problemer.
Vh. Dennis A.
Index
54636: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (26-11-2007 07:35:04) (svar på 54625)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.222.106)
Hej Dennis.

Jeg er ret sikker på det er min hovedcylinder som er defekt. Der løber væske ned af koblingspedalen og der er ikke noget der tyder på dårlige rør eller væskeudslip i motorrummet, så det er vist bare med at klø på, selv om slavecylinderen ville ha' været nemmere.. :-)
Index
54666: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (26-11-2007 19:20:19) (svar på 54636)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 83.91.39.200)
Hej Jørgen!

Har selv for nylig skiftet både hoved og slave på min 109'er, ude større problemer. Det skal dog lige siges at min forskærm kan drejes 90 grader ud fra bilen i de dertil monterede hængsler (og ja jeg skal nok få beskrevet og fotograferet konstruktionen, som lovet tidligere), så det var ret nemt at komme til...

Med hensyn til udluftningen, så skaf dig 2m kvarttomme gennemsigtig plasticslange. Den ene ende monterer du på udluftningsniplen på slaven og den anden ende stikker du ned i hovedcylinderens væskebeholder. Nu pumper du på pedalen og luften i systemet vil ende i væskebeholderen og selvsagt forsvinde. Husk at holde godt øje med væskestanden i beholderen og fyld op løbende.

Resultatet er et HELT luftfrit system, og du kan gøre det selv!

God arbejdslyst

Vh
Jonas som før havde koblingsvæske på pedalen!
Index
54667: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (26-11-2007 20:16:59) (svar på 54666)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.89.181.161)
Helt suveræn tips Jonas, den tager jeg til mig!
Et alternativ til hængsling er at skære et stykke ude af toppen på forskærmen,så der bliver nemme tilgang til consollen osv til kobblings master. dette kan så dækkes med dørk plade så alt ser tilsigtet ude.
MHT kineser cylinder, dem har jeg kunne dårlig erfaringer med, men andet er svært at skaffe i Norge.
Er dette løsning af interesse, så tager jeg et billed imorgen, & lægger på her.
Index
58125: sv: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (28-01-2008 21:29:20) (svar på 54666)
Dennis Andersen #8008, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.199.95)
Hej Jonas !

Du har tidligere beskrevet en nem måde at udlufte kobling på, den med plastikslange og så op i beholderen. Lige et hurtigt spørgsmål, skal jeg åbne for luftskruen nede på slavecylinderen, og så pumpe på pedalen indtil at den er luftet ordentligt ud ?
Håber at du ka hjælpe, da min kobling trænger til udluftning.

På forhånd tak. Dennis Andersen.
Index
54679: sv: sv: Udskiftning af koblings/hovedcylinder på SIII 109... (27-11-2007 09:07:10) (svar på 54636)
Dennis Andersen #8008, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.199.95)
Hej Jørgen ! Ja det har du ret i, hvis der løber væske ned ad pedalen er der ingen tvivl, men som sagt tidligere så bare klø på, det er ikke så svært, jeg havde aldrig selv prøvet en sådan operation, men alligevel tog det ikke meget mere end et par timer. At jeg så fandt ud af at min fodbrønd var meget dårlig inde bag ved skærmen da jeg fik denne af, tja det er så en helt anden snak, det tog lige en dag eller to før den var svejset pænt op igen, men hva, så skal jeg ikke tænke på det de næste mange år. Håber at du snart får din bil på vejen igen med en ny kobling. God fornøjelse. Vh. Dennis A.