tilbage

Land Rover Forum  

Index
54552: V8 Drukner igen og igen (24-11-2007 14:17:18)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Forum

Jeg prøver lige igen, under en anden overskrift, som forhåbentlig fænger bedre!

Inspireret af tidligere sucesser, båd egne og andres, søger jeg nu hjælp!

Min Dejlige RRC 3.9 V8 fra 93, med indsprøjtning, er blevet dranker, og vil ikke længere starte!

Jeg kom ud en mandag morgen, og RR'ren havde åbenbart haft en våd weekend i garagen, for den ville ikke starte! Jeg regnede med at det var druk, der var problemet, og trillede hende ud i frisk luft, så hun kunne komme af med tømmermændene!

Hun ville dog stadig ikke starte, heller ikke efter lang betænkningstid! Så ind i garagen igen, med hjælp fra Benny (webmaster østjylland kreds) og tak for det!

Nu har jeg så prøvet nogle forskellige ting, jeg har tappet olie/benzin blandingen fra bundkaret, og tørret motoren ud, men hun vil stadig ikke starte, hverken med eller uden brændstofpumpe. Jeg har også rengjort luft regulatoren - taget den lille slange, bag på stepperen af og proppet den til, jeg har taget stikket til stepperen ud, jeg har taget stikket til suftregulatoren ud - hun drukner sig hver gang!

Nu er jeg ved at være træt af, at tørre motor og tændrør, uden de forfriskende køreture, så

HJÆLP!!!

Hvad er der galt med min nysynede, vidunderlige RRC 3.9 ´93'er med automatgearkasse, og eftersigende en udødelig motor???

På forhånd tak for hjælpen

RR'ske hilsner

Christoffer
Girokort betalt, venter bare på medlemsnummer, og glæder mig!

Index
54553: sv: V8 Drukner igen og igen (24-11-2007 14:49:14) (svar på 54552)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Nu hvor tændrørene har været våde flere gange, er der en ikke ubetydelig risiko for at de er ødelagte, hvor fjollet det end kan lyde.
Jeg har flere gange måttet sande at tændrør holder ikke meget af at blive gennemfugtet.
Prøv at stikke den 8 nye.

Medens du har rørene ude, kunne du tage at stikke en passende skruetrækker ind i tændhætterne og holde skruetrækkerens skaft hen mod stel medens en hjælper forsøger at starte maskinen. Den skal kunne trække en pæn gnist på ca 5 mm. Er der ordentlig gnist på de fleste som muligt du kan komme til på, er det sikker ok.

Stinker der meget voldsomt af benzin under denne øvelse?

Tag et stetoskob eller lang skruetrækker, som du lægger øret til. Sæt instrumentet ned på toppen af dysen, og lyt efter om dyserne klikker, når der forsøges start af motoren. Kommer der ingen lyd er der problemer i retning af at dyserne står åbne. Klikker de er der håb.

I med tændrør og forsøg igen. Her kan du påberåbe dig diverse guders milde sind.

Hvis den stadig drukner må du i gang med at se til hvad dyserne foretager sig.

Pil i første omgang den ene sides dyser op og prøv en start. Der skulle du gerne se at de kun sprøjter i takt med omdrejningerne. Der må ikke stå en kontinuerlig stråle benzin ud af dem. Gør der det, er der muligvis grimme ting på færde. Under denne del af fejlfindingen vil det være en udmærket foranstaltning at bemægtige sig en ildslukker.

mvh
Knud uden særlig indsigt i Rover V8 epi, men den minder sikkert om andre indsprøjtere.
Index
54554: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (24-11-2007 15:20:47) (svar på 54553)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
er det ikke nemmere bare at hive midterhætten af og se at den giver gnister der?
Hvis den "kun" kan trække 5 mm gnist så er der ikke meget smæk på tændspolen.
10 mm bør den trække. Vil jeg mene.
Derudover skal det være en god kraftig energisk gnist, du skal ligesom kunne se, at der "entusiasme" i gnisten ;)

Ja hvis de er våde, tilsodede m.m. så er de bestemt ikke særlig samarbejdsvillig de der tændrør.

Dine er nok ikke sodede i og med du har tørret dem af mange gange.
Men kig alligevel efter, der ned i bunden af tændrøret. Rens det ud med en tynd ståltråd. Brug evt en tynd stiv tråd fra en stålwire eller bank en cykeleger flad på ambolten o slib den til på slibesten så den kan kratte sod ud.

Derefter skal du finde noget at varme dem på, tændrørene,ikke en alm lighter, den soder, men minimum en af de der små stormlightere, der giver en god skarp blå "svejseflamme". Du skal ikke gøre tændrøret "rødglødende" så knækker keramiggen nok i varmen. Men det skal være godt gennemvarmt så alt fugt er fordampet ud diverse sprækker, så i med dem alle mens de endnu er godt varme, og start så motoren.
(selvom jeg dog ikke lige kan se hvordan du holder alle 8 varme samtidigt ;))
Det virker som en jumpstart på en gammel plæneklipper, især når den så også lige får en enkelt snaps ned i cylinderen inden du skruer tændrøret i. Det der med snapsen skal du begrænse til at være en enkelt til dig selv, i den her kulde.

Min gamle 6cyl Serie2a fik lov at stå i tomgang ½ time, den gik i stå da jeg ville køre, og kunne bare IKKE starte bagefter. Tændrørene var sodet helt til og sjaskvåde. Men en afrensning og tørring som beskrevet, så sprang den bare i gang. ;)

Altså se efter gnist, og lav dig så nogle tørre/varme tændrør.

Held og lykke med det.

Jens
Der slås med for lidt og for meget strøm på bilen.

Index
54622: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (25-11-2007 20:30:45) (svar på 54554)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.59)
Det er en lidt komplificeret motor du har, ecuen (som intet
har at gøre med det europæiske valutasamarbejde) skal have
informationer 6-8 steder fra, er blot en forkert går det galt, det kan være lampdasonderne på katalysatorerne der har opgivet ævred, se om du kan låne nogle at indskifte,
prøv desuden at afbryde ecuen= electronic control unit- helt fra strømforsyning en halv times tid og lad den tænke lidt over det.
Index
54631: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (25-11-2007 23:57:59) (svar på 54622)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)

Tak for de svar jeg har fået, jeg vil prøve mig frem, efter jeres anvisninger, og se o ikke jeg nok kan få liv i den gamle dame igen!

Jeg vender tilbage med status!

mRRh
Christoffer – som bare gerne vil ud og køre RR!
Index
54638: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (26-11-2007 09:43:14) (svar på 54622)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
He he
Jeg går da og bliver helt gld for den gamle 6-benede motor jeg har i min S2a.

Jens
Index
54691: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (27-11-2007 14:46:47) (svar på 54622)
Christoffer Skau #8075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Verner

Det der med ECU - jeg har konsulteret min RR Repair manual, og det eneste ECU jeg kan finde i dan, er noget med alarmen??? Det kan da ikke være den du mener?

Kan jeg nøjes med, at frakoble batterierne, i ca en halv time, vil det ikke gøre det ud for, at frakoble ECU'en???

Det der med Lambda sonder, det er noget dyrt noget! Er der nogen der ved, om man kan teste dem uden, at skifte ud?

mRRh
Christoffer - nu med medlemsnummer (stor smiley:-)
Index
54713: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (27-11-2007 19:17:50) (svar på 54691)
Christoffer Skau #8075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.27)
Nå men, jeg fandt ECU'en, og har prøvet lidt af hvert! Som foreslået i denne tråd!

Jeg har stadig en super nysynet RR – der dog ikke vil starte!

Den er lige ved, at sprænge igang, men ombeslutter sig så! Jeg tror at Benzinen render lige forbi stemplerne, og videre ned i bundkaret! Jeg troede at en motor, var rimelig tæt, fra forbrændingskammer til bundkar? Eller er det bare for olie, som jo er noget tykkere end benzin?

Jeg får jo aldrig grønt bevis, hvis jeg skal skubbe øsen rundt i Seest grusgrav!

mRRh
Christoffer - som ønsker han var gået i lære, ved Rover, eller havde penge til at sende bilen på værksted!
Index
54716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (27-11-2007 19:35:13) (svar på 54713)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Kan du ikke beskrive mere detailleret, hvad du har gjort. Så er det lidt lettere at komme med ideer! :-)
Er der gnist fremme?
Klikker dyserne?
Har du prøvet med nye tændrør igen?
osv
osv
mvh
Knud
Index
54729: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (27-11-2007 21:53:38) (svar på 54716)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Mit bedste bud er også at tjekke tændingssystemet. Hvis der er benzin og luft, så er det nok gnist der mangler. Og så er det også det enkleste at tjekke.

Jeg kan ikke se at du bekræfter at der ER gnist? Af med tændrør, et ad gangen, hætten på, stel mod siden af røret (væk fra hullet så evt. benzindampe ikke tænder!) og så turne motoren. Sker der noget? Nå ja - hold med noget isoleret - så slipper du for at få forstyrret hjerterytmen af højspændingen ;-)

Ellers løb hele kæden igennem for dårlige forbindelser:

Tændspolen (sidder oven på venstre forskærm): Tjek at der ikke er overgang til stel på nogen af ledningerne (så vidt jeg husker går der to små ledninger til den). Hvis der er overgang lader den ikke op.

Forbindelse mellem tændspole og fordeler: Tjek at ledningerne sidder ordentligt fast begge steder (tændspole og midten af fordeleren).

Fordeler: Skal være fri for mudder, gråspurve og andre fremmedlegmer ;-) Tjek at alle kontakter er fri for ir. Sidder vakuumslangen ordentligt på? Er slangen i god stand? Sidder dækslet ordentligt på plads?

Tændrørskabler: Sidder de rigtigt (rækkefølge)? Er de trykket ordentligt på plads?

Hvis der er god gnist, benzin igennem dyserne og luft, så ved jeg sq ikke hvad der er galt. Det kan være med noget motorstyring (ECUen). Det behøver ikke være alvorligt - kan "blot" være en defekt ledning eller kontakt der er hoppet af. Men vær lige 200% sikker på at der er gnist, inden du endevender hele vognen.

RR hilsener,

Anders
RRC V8 EFI, 1991
Index
54745: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 09:55:10) (svar på 54729)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hvad med tændingstidspunktet.
Står det meget forkert, er den nærmest umulig at starte.
Men står det rigtigt, så skal den jo bare lige have første stempel rundt en omgang, så springer den igang.
Sådan har min 6cyl det ihvertfald. ... når jeg ikke får pillet for meget ved den.

I øvrigt - Så længe du holder tændrøret godt imod stel så får du ikke stød. Men løfter du lidt - så smækker det.

Bekræft lige at der ER gnist.
Er der gnist fra midterkablet, det fra Tændspolen, så er de grundlæggende ting ok. Er der derefter gnist i hvert enkelt tændrør, så er strømfordeler/dæksel og kabler OK

Så er der kun tændingstidspunktet tilbage.
Der ved jeg ikke hvor meget den der ECU kontrollerer der.
Min 6cyl er jo bare mekanisk wacuumreguleret.
Der må være nogle mekaniske grundindstillinger, du kan gennemgå, på din ...

Jens
Index
54746: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 10:16:23) (svar på 54745)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.163.1)
Da jeg havde problemet med at den druknede sig ved start fjernede jeg sikringentil benzinpumpen og startede den, hvorefter jeg satte sikringen i igen. Nemt og hurtigt.

Problemet var, at tændrørskablerne ikke var i god stand og da de blev udskiftet gik alting godt igen. Hætten til fordeleren er også en ting du bør udskifte regelmæssigt samt tændrørerne.


hilsner

Svend
Index
54751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 11:16:44) (svar på 54746)
Christoffer Skau #8075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Alle

Der er i hvertfald gnist, fra tændspolen! Jeg har prøvet med varme tændrør, og der var den lige ved, at slå igang! jeg har prøvet at lade ECU'en tænke over det, i et par timer, det havde absolut ingen effekt!

Mine tændkabler ser "gamle" ud, og jeg vil købe nogle nye, men jeg troede ikke de gå til, sådan "over night"

Det som undrer mig, er at bilen startede fint, og efter den så havde stået stille i 4 dage, blev den usamarbjdsvillig! Ikke noget med at jeg havde mishandlet hende - nej nej - det var skam i garage!

Jeg har prøvet at fjerne sikringen til Benzinpumpen, men så der slet ingen ting! Så længe den får benzin, så lyder det som om, at den faktisk er "lige ved" at komme!

Kan det være kompression? Altså manglende kompression?

Mit fordeler dæksel, er fint, rent og helt, ingen slidspor på polerne, og vacum slangen er også pæn og tæt.

Det virker altså som om, at bensinen render lige forbi, stemplerne og ned i bundkaret!

Men så ville tændrørene jo ikke være så våde!!! ARGH!!! Jeg ka ikk fin u' a'et!

mRRh
Christoffer - der måske skulle have købt sig en polo!
Index
54752: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 11:33:38) (svar på 54751)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Prøv nu alligevel at skifte kabler OG tændrør! Og ja, det lyder åndssvagt, men det har altså jævnligt være svaret på problemerne.
Jeg taler her ud fra mange års erfaringer med 6 og 12 cylindrede Jaguarer. I særdeleshed er det ingen spøg at skifte på en V12 HE. Det alene kan godt tage en dags tid hvis uheldet er lidt ude.
Er der først gået ged i startproceduren, måske som følge af sløje kabler, kan det næste sagtens være at flertallet af tændrørene står af.
I min fedtethed har jeg også været i gang med at rense, varme, justere osv på defekte tændrør uden nogen virkning.
Det gider jeg slet ikke spilde min resterende ungdom på længere.
mvh
Knud
Index
54754: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 11:43:03) (svar på 54752)
Christoffer Skau #8075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Knud

ØV - du har gennemskuet mig, jeg troede ikke, det fremgik så tydeligt, at jeg er påholdende!!!

Jeg bider i det sure æble, og køber nye - både tændrør og kabler!

Træls, for de var helt nye!

Nogen anbefalinger?

mRRh
Christoffer - der har en pung af muldvarpeskind.
Index
54755: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (28-11-2007 11:44:59) (svar på 54751)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
EN POLO !!!!
Sådan en har da også tændrør, og motorstyring og ....

Fortæl lige hvad der løste problemet ikk
Når du kommer så langt ;)

Index
67351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 Drukner igen og igen (04-08-2008 08:57:09) (svar på 54755)
Christoffer Skau #8075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.147.203)
Efter meget lang tid, er gået op for mig, at jeg faktisk skylder et svar.

Den fantastiske RR endte som salgsvare. Den måtte desværre lide denne grumme skæbne, da jeg ikke længere befandt mig i en bolig/parforholdsmæssig situation, hvor liebhaveren kunne få tag over hovedet, endsige blive holdt salskab af konebilen!

Men køber har oplyst mig, at hele problemet ikke være størrer, end en lille dum fjeder, der var hoppet af i strømfordeleren!!! Lidt surt sådan at "forære" en framragende nysynet RR væk

Men tak for hjælpen, til alle der bidrog til forskellige løsningsmuligheder.

Mvh
Christoffer