tilbage

Land Rover Forum  

Index
54769: Røgen slap ud af starteren... (28-11-2007 18:04:45)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.126.51)
Hej forum,
jeg har for nyligt erhvervet mig en dejlig 90" Defender fra 1985 med en fin lille 2,5l dieselmotor. Det er jo en sand fornøjelse at trille rundt i den, når man ellers er vant til en SIII fra ´75.
Nå, men jeg har et lille problem. I morges ville min fine "nye" bil ikke starte. Jeg forvarmede ca. 25 sek. som sædvanligt, men der skete absolut ingenting. Så blev mukkerten hentet frem fra carporten og starteren fik et forsigtigt lille dask. Jeg forvarmede igen i ca. 20 sek., drejede nøglen og så skete der noget mærkeligt: Starteren kørte rundt, som den skulle, men bilen startede ikke. Jeg slap nøglen men starteren kørte videre. Jeg tog nøglen helt ud af tændingslåsen, men starteren kørte videre. Hvordan den stoppede fortaber sig i morgendisen, da min hjerne på det tidspunkt kun kører på halv kraft. Een ting jeg dog husker ganske klart er, at da jeg kiggede ned i motoren, så jeg at røgen slap ud af starteren. Som alle jo nok ved, kører det meste elektriske på røg, og i det øjeblik det slipper ud, holder tingen op med at fungere. Dette er også tilfældet her, da min starter nu overhovedet ikke siger noget eller bevæger sig. Jeg har stået ude i regnen den sidste time og afmonteret starteren, og nu vil jeg så spørge alle jer, som ved så meget: Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt? Jeg har prøvet at give starteren strøm fra et andet batteri, men der sker intet, og jeg er ikke sikker på, om jeg gør det rigtigt. Jeg har forbundet -polen på batteriet med den skrue på starteren, hvor stelforbindelsen normalt sidder. Med +polen fra batteriet har jeg forsigtigt rørt ved den skrue på solenoiden (tror jeg nok den hedder), som normalt har påmonteret det store røde kabel. Men som sagt sker der intet. Jeg håber at I kan give mig nogle gode råd, da jeg helst ikke vil bestille for flere tusinde kroner reservedele, hvis det så viser sig, at det bare er en lille ting til få kroner.


Med mange hilsner

Peter Møldrup
Index
54774: sv: Røgen slap ud af starteren... (28-11-2007 18:53:13) (svar på 54769)
Jesper Ørum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.198.213.251)
Hej peter

Du er næsten rigtigt på den. Du skal ganske rigtigt have stel til stel og plus til plus. MEN.... starteren skal have et signal for at virke....det lille spadestik eller den lille bolt(klemme 50), der også sad en ledning på, skal også have et plus, men kun i det øjeblik starteren skal køre. Men pas på, sådan en starter kan godt hoppe når den "starter". Men det kunne godt tøde på at det røg du har set skyldes en defekt inde i starteren, men det er en anden historie. Håber det kan hjælpe
Index
54789: sv: sv: Røgen slap ud af starteren... (28-11-2007 20:56:07) (svar på 54774)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.27.234)
hmm jeg har oplevet samme ting på en transporter engang. Det var i forb. med skift af tændingsbundstykke, at den kære mekaniner havde strammet det for meget. Kig evt på dit bundstykke i tændingen det kunne være det var slidt

HC5193
Index
54801: sv: sv: sv: Røgen slap ud af starteren... (28-11-2007 22:24:39) (svar på 54789)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.126.51)
Jeg tror, at du måske har ret. Jeg har lige prøvet starteren igen (denne gang på den rigtige måde), og der er liv i den. Så efter at have gransket diagrammet i min workshop manual, er jeg også kommet frem til, at det muligvis er tændingslåsen den er gal med. Angående røgen som slap ud af starteren, så må den komme af, at starteren er blevet varm, og så er olien og vandet udvendigt på den begyndt at fordampe.


Med mange hilsner og tak for hjælpen

Peter Møldrup