tilbage

Land Rover Forum  

Index
54975: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 01:40:11)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Jeg er ved at bygge en serie IIa op fra bunden, og skal have rustbeskyttet min torpedo/dash/firewall (kært barn har vis mange navne).

Jeg ved godt at der er masser af indlæg om emnet, men de er ikke helt entydige. Jeg tror at varmgalvanisering er det optimale, men der er åbenbart risiko for at den slår sig.
Andre foreslår epoxygrunding som det bedste.

Er der nogen der give adresser (storkøbenhavn eller omegn) på steder hvor jeg kan indlevere til sandblæsning og efterfølgende behandling, med en af de to metoder? Og anbefaling af metode? Priser? Andre erfaringer?

Mvh,

Anders
RRC V8 EFI
88" serie IIa (projekt)
Index
54978: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 07:31:24) (svar på 54975)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Anders

Jeg har benyttet Gladsaxe Metalsliberi i Slagerup (http://www.gladsaxemetal.dk/) for sandblæsning og metalisering.

mvh,
Henning
Index
54979: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 08:13:25) (svar på 54978)
Steen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.160.5)
alt efter hvor du bor kan du også bruge deres afd. i Søborg


Steen 7885
Index
54982: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 09:10:37) (svar på 54978)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Når du skriver om metallisering, er det vel kun udvendigt det kan lade sig gøre??
Det indre kan vel næppe behandles?
Der kan formodentlig kun varmgalvanisering hjælpe?

mvh
Knud
Index
54986: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 10:28:45) (svar på 54975)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Sandblæsning:

Ole Dufour
Baltikavej 16
2100 København Ø


..Kasper
Index
54987: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 10:36:03) (svar på 54975)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.195)
Jeg fik min varmgalvaniseret. Den havde ikke slået sig og nu holder den formentlig 30 år uden jeg skal bekymre mig om den :-) mvh Jakob
Index
55006: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 19:28:13) (svar på 54975)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.5.169)
Hej Anders.
Jeg har i 1998 købt en topodo i UK, da jeg var deltager i Land Rovers 50 årsdag, den fik jeg sandblæst og metaliseret hos gladsaxe metal-sliberi i Søborg. Jeg har haft den opbevaret i mit ude skur nu i 8 år og jeg har ikke set noglet rust
Vh
Christian
Index
55013: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 20:09:58) (svar på 55006)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Har du set den inden i?
mvh
Knud
Index
55015: sv: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (02-12-2007 20:32:51) (svar på 55013)
Claus Andersen #7924, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.69.246)
Varmgalvanisering, hvis det er udført ordentligt, og der ikke er kommet nogle seriøse ridser eller hakker, skulle gerne holde 30-50 år...og den "heler sig selv" hvis der kommer mindre ridser i!

Så hvis det er lavet rigtigt Christian, så har du en guldklump stående i skuret. ...og hvorfor egentlig der, hvorfor ikke monteret på din LR?

Hilsen
Claus

www.landrovernet.dk
Index
55031: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (03-12-2007 06:08:40) (svar på 55015)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.5.169)
Hej Igen
Til Knud Nej jeg har ikke set inden i den endnu!!
til Claus se foto
Vh
Christian
Index
55035: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af torpedo? (03-12-2007 08:01:29) (svar på 55031)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvis jeg lurer lidt over denne karrosseridels indretning, funktion og livsvilkår, kan jeg ikke andet end komme frem til at den er dødsdømt på forhånd, i hvert fald i vores klima.

Det er en lukket kasse, ihvert fald opad. Den nedre del sidder og får varmepåvirkning af motoren. Den varme luft, der vil være inde i hulrummet, vil iflg. naturlovene stige op mod den øverste del, som afkøles grundigt af fartvinden.
Det vil resultere i at der dannes kondens i toppen af torpedeoen og den må og skal ruste af denne jævnlige fugtpåvirkning, en fugt som ikke kan slippe ud. Hvor er det lige at torpedoerne som hovedregel er mest rustne? :-)

Hvis man vil sikre sig mod rust, er der kun en farbar vej, og det er varmgalvanisering, som kan komme ind i konstruktionens hulrum.
Alternativt kan man rustbeskytte med div. opreklamerede produkter, men det vil dog kun være 2. klasses beskyttelse.

En rigtig god ting vil være at sørge for en god udluftningsmulighed, men hvordan?

mvh
Knud