55029:
sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (03-12-2007 01:34:51) (svar på
55007)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 80.166.137.106)
Hej Jakob.
Jeg har skiftet pakdåse på min Salisbury aksel, jeg satte en ny pakdåse i og havde ikke lejer eller det kollapsene mellemstykke ude.
Der står i biblen at hvis man monterer et nyt afsatandsstykke skal der spændes med ca. 34,5 Kgm før det begynder at kollapse, derefter skal man hele tiden kontrollere at der skal et moment mellem 17,2 Kgm og 34,5 Kgm til at dreje spidshjulet, målt på flangemøtrikken.
Det er for at sikre at lejernes forspændning er korrekt.
Da jeg skiftede min pakdåse, tog jeg moment nøglen og spændte møtrikken, så kontrollerede jeg hvor meget moment der skulle til, og jeg kan godt sige at for at opnå at der skulle 17,2 kgm til at dreje spidshjulet, der skulle jeg spænde virkeligt hårdt, jeg hang bogstaveligt talt i momentnøglen under bilen, og alligevel var det næsten ikke nok.
Min filosofi er at hvis man ikke overskrider det laveste moment når man bruger det gamle afstandsstykke, så vil det ikke kollapse yderligere, men man vil alligevel opnå at få spændt lejerne ind på plads.
Bilen har iøvrigt kørt fin siden, og den store modstand forsvandt hurtigt.
Hvis dit afstandsstykke er blevet "længere" så må det værte fordi lejerne/spidshjulsakslen ikke er helt på plads.
Venlig hilsen
Hartley