tilbage

Land Rover Forum  

Index
54992: Slør ved kardan i Salibury diff (02-12-2007 15:28:12)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Jeg er ved at skifte pakdåsen ved spidshjulslejet, der hvor bagkardanen går ind i mit Salisbury differentiale på min 110" Defender fra ´96.
Jeg kan i midlertid ikke fjerne det sideværts slør, der er i spidshjulsakslen. Der sidder to lejer med et såkaldt "collapsible" afstandsstykke imellem. Der står i manualen at dette afstandstykke skal skiftes, men jeg kan ikke få det ud. Jeg kan bevæge det ca. 5mm frem og tilbage og dreje det rundt, men jeg kan ikke få det ud. Desuden ser det ud til at være i to stykker.
Når jeg samler det hele og spænder møtrikken i enden af spidshjulsakslen alt hvad jeg kan, så er der stadig et betragteligt slør i spidshjulslejerne. Jeg mener at dette slør burde kunne spændes helt væk.
Er dere nogen, der har nogen input til hvordan jeg får afstandsstykket ud, eller har andre erfaringer med lignende reparationer?
Ring gerne til mig på 20824084.


MVH Jakob E S
Index
55007: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (02-12-2007 19:31:50) (svar på 54992)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Så har jeg fået det lille afstandsstykke ud. Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor, at det pludseligt til syneladende er blevet længere, så jeg ikke kan spænde lejerne til.
Er der nogen, der ved hvordan man spænder møtrikken i enden af spidshjulsakslen på moment? Jeg synes at det moment, der står i manualen, er meget lidt. Jeg mener at det er 17,3 til 34,6 KGF/Cm. Er det ikke meget lidt?
Det kan også være det bare er mig der ikke kan finde ud af at regne om til Newton meter.

Jakob E S



Index
55008: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (02-12-2007 19:40:44) (svar på 55007)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Hej Jakob.
Det er ikke afstandsstykket der er blevet længere, men derimod lejerne der er slidte. Nye lejer i og så passer afstandsstykket igen og spænd det med anbefalet moment.
Mvh
Hans.
Index
55011: sv: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (02-12-2007 19:52:16) (svar på 55008)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Jamen det er lige modsat af hvad der står i manualen.
Der står at lejerne kan genbruges hvis de ser fine ud, hvilket mine gør. Der ud over står der at dette afstandsstykke skal skiftes hver gang. Jeg må også indrømme, at jeg ikke føler for, at skulle have differentialet ud og samtlige shims købt ind og målt hele differentialet op igen.
Afstandsstykket er jo lavet til at blive kortere når man spænder på moment. Det undrer mig bare at det nu pludseligt til syneladende er blevet længere.

Jakob E S
Index
55019: sv: sv: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (02-12-2007 21:25:46) (svar på 55011)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Og olieslyngringen sidder mellem lejet og flangen
og spændeskiven mellem møtrikken og flangen?
Bare en tanke.

Hilsen
Ole
Index
55036: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (03-12-2007 09:02:38) (svar på 55019)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jep.
Jeg prøver at købe et nyt afstandstykke i dag, og se om det kan spændes til så det kollapser.

Jakob E S
Index
55029: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (03-12-2007 01:34:51) (svar på 55007)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.137.106)
Hej Jakob.
Jeg har skiftet pakdåse på min Salisbury aksel, jeg satte en ny pakdåse i og havde ikke lejer eller det kollapsene mellemstykke ude.
Der står i biblen at hvis man monterer et nyt afsatandsstykke skal der spændes med ca. 34,5 Kgm før det begynder at kollapse, derefter skal man hele tiden kontrollere at der skal et moment mellem 17,2 Kgm og 34,5 Kgm til at dreje spidshjulet, målt på flangemøtrikken.
Det er for at sikre at lejernes forspændning er korrekt.
Da jeg skiftede min pakdåse, tog jeg moment nøglen og spændte møtrikken, så kontrollerede jeg hvor meget moment der skulle til, og jeg kan godt sige at for at opnå at der skulle 17,2 kgm til at dreje spidshjulet, der skulle jeg spænde virkeligt hårdt, jeg hang bogstaveligt talt i momentnøglen under bilen, og alligevel var det næsten ikke nok.
Min filosofi er at hvis man ikke overskrider det laveste moment når man bruger det gamle afstandsstykke, så vil det ikke kollapse yderligere, men man vil alligevel opnå at få spændt lejerne ind på plads.
Bilen har iøvrigt kørt fin siden, og den store modstand forsvandt hurtigt.
Hvis dit afstandsstykke er blevet "længere" så må det værte fordi lejerne/spidshjulsakslen ikke er helt på plads.
Venlig hilsen
Hartley
Index
55037: sv: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (03-12-2007 09:08:28) (svar på 55029)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Hartley.

Jeg ved ikke helt hvordan lejeren ikke kan sidde rigtigt?
Jeg går ud fra at det inderste leje, "trækkes" an mod sin lejering når jeg spænder.
Den yderste lejekonus kan også sidde i sin lejering, men der er altså slør i når jeg spænder alt hvad jeg kan.
Det kan selvfølgelig også være spidshjulsaklsen, der er har ændret længde - Nej vel?

Jakob
Index
55179: sv: sv: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (05-12-2007 09:16:48) (svar på 55037)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Så fik jeg købt et nyt afstandstykke.
Der skulle meget kraft til at få dettil at kollapse. Det lykkedes dog til sidst, og jeg fik spændt lejerne til. Nu er jeg bange for at jeg måske fik dem strammet for meget.
hovedsagen er at der ikke er slør mere, med hvad dertil hører af kardan-rysteri. Desuden kommer der ikke olie ud ved lejet og pakdåsen mere (indtil videre).
Index
55050: sv: sv: Slør ved kardan i Salibury diff (03-12-2007 16:23:29) (svar på 55007)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Er der nogen, der ved om mine kvaler kan skyldes at der sidder Air locker i differentialet?
Jeg regner ikke med det, da kron- og spidshjulet jo er standard.

Jakob E S