tilbage

Land Rover Forum  

Index
55080: Skift af starter (03-12-2007 21:40:48)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.51.164.183)
Hej Alle!

Jeg har i den senere tid fået større og større startproblemer med min 109" - serieIII. Jeg troede først at det var kulden og dårligt batteri - men nej. Dernæst faldt mistanken på stelforbindelsen, efterfulgt at startrelæet. Efter nu at have tilført starteren strøm direkte, må jeg vist konstatere at den er så godt som død. Den drejer MEGET trægt rundt.

Nu vil jeg jo gerne have den ud, men kan jeg gøre det nede fra, eller skal jeg have manifold og det hele af?

Mvh Jonas Lissau
Index
55083: sv: Skift af starter (03-12-2007 21:45:01) (svar på 55080)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.34)
Jeg har lige rodet med starter på en sIII motor benzin, der kunne jeg nøjes med at tage forrøret af, desværre knækket jeg bare en bolt i manifolden, nyt problem


Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
55084: sv: sv: Skift af starter (03-12-2007 21:49:12) (svar på 55083)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.51.164.183)
Hej Steen!

Tusind tak for det hurtige svar. Går vist bare igang med det samme.
Håber at mine bolte holder!

Vh
Jjonas Lissau
Index
55141: sv: sv: sv: Skift af starter (04-12-2007 17:03:10) (svar på 55084)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.34)
jeg har her til aften fyldt hullet med kemisk stål/metal og sat en pindbolt i, så i morgen aften efter arbejde vil jeg montere udstødningen igen, så må vi se om det holder ellers bliver det et nyt manifold

MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
55165: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (05-12-2007 06:24:26) (svar på 55141)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.57.28)
Hej Steen!

Spændende... Jeg tror nu nok at et nyt gevind vil holde bedre. Men hvis din løsning holder er den jo noget nemmere og lettere at udføre med manifold på sin plads.

Jeg har bestilt pakning og nye bolte til manifold, så jeg afmonterer det hele - forhåbentlig i dag.

SerieIIIhilsen
Jonas
Index
55227: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (05-12-2007 18:35:17) (svar på 55165)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.34)
Hey Jonas

Jeg har i dag spændt udstødningen fast igen, det virker som om at det er ok, nu må jeg jo se når jeg har kørt et stk tid om vibrationeren gør at det går løst, jeg har tænkt på om der er plads til møtrikkerene hvis man sætter 10mm pindbolte i , de er trods alt noget større end de 8mm bolte den er født med
ang. det kemiske stål/metal har mekkern brugt det på en af de kranbiler vi har på joppet, der har det siddet i et par år og holdt en arbejdslampeuden problemer, hvis bare det får lov at hærde inden man roder med det skulle det blive næsten lige så stærkt som før


MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
55236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (05-12-2007 19:40:14) (svar på 55227)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.52.110.93)
Hej Steen!

Held og lykke med kemien... Jeg går videre i morgen. Satser lidt på at svejse en møtrik på min stump bolt, for at se om jeg kan få den ud på den måde.

Venlig serieIII-hilsen
Jonas
Index
55092: sv: sv: Skift af starter (03-12-2007 22:36:55) (svar på 55083)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.51.164.183)
Hej Steen!

Det gjorde de så ikke!!!

Den ene bolt var knækket og jeg knækkede den anden. Kun een bolt er nu intakt!

Jeg kan se på Kims billede i en anden tråd, at han har sat pinolskruer i, men på en afmonteret manifold. Er du kommet længere i din rep med manifold på plads?
Jeg hører gerne fra dig.

Alternativt må jeg afmontere manifolden og lave samme operation som den Kim lavede.

Gad vide hvor mange bolte der vil knække under den operation?

VH
Jonas Lissau
109" sIII - som nok ikke kommer på vejen de nærmeste par dage.
Index
55099: sv: sv: sv: Skift af starter (03-12-2007 23:12:21) (svar på 55092)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hejsa

Jeg har også været ude i en operation noget lignende din. Min "gode" erfaring er, at det er langt det hurtigste at få manifolden af (ok det koster en ny billig pakning). Man kan bruge rimelig lang tid på ingenting, hvis man lader den sidde på.

LR hilsen
Thomas O
Index
55101: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (03-12-2007 23:25:44) (svar på 55099)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.51.164.183)
Hej Thomas!

Ja sådan bliver det nok. Kan man tage indsugnings og udstødningsmanifold af samlet, så man undgår at skifte pakning mellem dem? Eller er jeg helt på galt sor?

Vh

Jonas - som også mangler ordentligt tommeværktøj!!!
Index
55104: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (04-12-2007 00:46:12) (svar på 55101)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.248.196)
Husk kobber fedt ell lign når du samler igen, så slipper du problemet en anden gang. Som trøst vil jeg fortælle at havde du ikke løsnet forrøret, så var udstødnings manifold, med garanti, flækket. Det er dog surt når flange boltene mellem manifold & forrør knækker, specielt når man ved at dette var ikke sket hvis du selv havde samlet dem! Er uheldet ude, så kan man nogen gang bore boltene ude, & derefter friske gevindet op med en skæretap(forsigtig i støbegods), enda uden at afmontere manifoldet. Præsten skal helst ikke spadsere forbi under udførelse af sidstenævnt operation!!
Index
55136: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af starter (04-12-2007 15:03:43) (svar på 55101)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.204)
Hej igen

Jo du kan godt tage dem begge af samtidig (eller næsten). De deler pakning (smiley).

LR hilsen
Thomas