tilbage

Land Rover Forum  

Index
55170: Starter fortsat... (05-12-2007 08:01:30)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.57.28)
Hmm.
Efter at have afmonteret starteren på min 2 1/4 benzin, spinder den lystigt når jeg tilslutter strøm.
da den stadig sad på bilen trak den enten MEGET langsomt rundt, eller slet ikke.
Hvad kan forklaringen være på dette? Vil det overhovedet hjælpe at montere den nye starter som jeg allerede har bestilt og som er på vej?

Kan man forestille sig at starteren kan løbe rundt når der ikke er modstand, men ellers ikke?

Håber I kan hjælpe!

Venlig serieIII-hilsen
Jonas Lissau
Index
55174: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 08:32:48) (svar på 55170)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Hej Jonas, du har jo selvfølgelig checket at alle kabelforbindelser er 100%, der skal bla. gå et meget kraftigt stelkabel fra batteriet over på motoren.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
55175: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 08:39:04) (svar på 55174)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.57.28)
Ja det er jeg med på. Men da starteren stadig sad på bilen tilførte jeg strøm til den direkte. Det hjalp ikke. Så kan det jo ikke være stelforbindelsen.

SerieIII-hilsen
Jonas
Index
55184: sv: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 10:51:04) (svar på 55175)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.23.1)
Hej Jonas,

Mit bud vil også være stelforbindelsen. Dog kan det også være plus: Jeg havde samme problem med min - det viste sig at være den hovedafbryder jeg havde siddende mellem starter og batteri hvor en af polerne var gået løs (enten pga varme eller overstramning). Det fandt jeg ud af efter at have: skiftet bundstykket i tændingslåsen, bestilt en ny starter, haft den gamle ude (og opdaget at den virkede fint). Jeg prøvede også at sætte kabler direkte på den da den sad i bilen - men det hjalp ikke: forbindelsen må have været for dårlig.

Gå kablerne mellem batteri og starter minutiøst igennem (især kabelsko og eventuelle afbrydere) og især stelforbindelsen - som andre har skrevet: træk en direkte til batteriet.

mvh
Klaus (der har oplevet at 9 ud af 10 "uforklarlige" elproblemer skyldes dårlig stelforbindelse)
Index
55187: sv: sv: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 11:13:39) (svar på 55184)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.57.28)
Tak for svaret!

Jeg kan jo bruge ventetiden på den nye starter på at gå det hele igennem igen. Jeg tror snart jeg drømmer om stelforbindelse...

Med SerieIII-hilsen
Jonas
Index
55191: sv: sv: sv: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 11:28:40) (svar på 55187)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.175.123)
Hej Jonas,
Når du så alligevel roder med bilen inden starteren kommer kan du jo prøve at turne motoren med håndkraft.
Man har hørt om def.toppakning så der kom vand på stemplerne,så kan starteren heller ikke trække den rundt.

Men som andre skriver der er tre ting som altid skal være iorden STEL STEL STEL.

Venlig hilsen
Jon.
Index
55212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 16:13:15) (svar på 55191)
Jonas Lissau-Jensen #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.51.90.32)
Hej Jon!

Turne motoren med håndkraft? Altså med det håndsving jeg ikke har?
Ellers ved jeg ikke helt hvad du mener...


Glæder mig til at den brummer igen:-)

SerieIII-hilsen
Jonas
Index
55218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 17:00:52) (svar på 55212)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.175.123)
Hej Jonas,

Ja,, men der er flere muligheder, hvis remskivemøtrikken foran på motoren er forberedt til startsving, er der to hakker overfor hinanden, mellem dem sætter du f.eks. et monterjern(dækjern), og så kan du dreje motoren med det, du kan også bruge en voksen skruetrækker.
Endelig kan du bruge en top ( rørnøgle)som passer på møtrikken samme sted.
For at være sikker på at motoren kan rotere frit, er du nødt til at dreje en hel omgang, hvor du kun kan mærke lidt modstand når stemplerne går i kompression, men der skal ikke være så meget modstand at du ikke kan dreje den helt rundt.
Hilsen
Jon
Index
55197: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 13:11:04) (svar på 55170)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
en anden mulighed kan være at lejet/bøsningen på drivenden af starteren er slidt. Når motoren ligger frit er der ikke nogen vinkelrette momenter på elmotoren og rotoren bliver centreret i midten.

Når starteren tørner benzin motoren og lejet/bøsningen er slidt bliver rotoren skubbet ud mod statorkanten med en masse friktion til følge.

Det kan også skyldes dine kulbørster er slidte. Starteren kan som regel skilles ad så du kan se om de er slidte.

Hilsen Mads.
Index
55226: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 18:28:04) (svar på 55170)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.34)
Hej Jonas

Det er nøjaktigt de samme syntomer min havdet, jeg har sener fået mekken på mit arbejde til at kikke på den gl. , hans vudering er at det er kullen der er slidt, samtidige er komentatoren også meget slidt.


MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
55247: sv: sv: Starter fortsat... (05-12-2007 22:16:18) (svar på 55226)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.125.39)
Hej

Med fare for at dumme mig, vil jeg lige trække en parallel min TD5 da jeg havde problemer med starten.

Når nøglen blev drejet, kørte starteren, men motoren sprang ikke igang.

Af med starten og skille relæet ad. Her konstarede jeg at kontakterne i relæet var brændt væk og de havde næsten ingen kontakt med stemplet. starteren fik egentlig strøm nok, men en elektromekanikker konstarede at den ikke kørte hurtigt nok, samtidig lød den som et automatvåben (hvilket den måske også er, altså som om stemplet kørte frem og tilbage.

Jeg byttede til en brugt og bingo. Den har aldrig startet bedre.

Kig i relæet og så hvordan kontakterne ser ud.

110" hilsen fra Skanderborg

Brian