tilbage

Land Rover Forum  

Index
55406: 6 cyl. benzin (09-12-2007 19:58:01)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.86)
Hej alle.
Nu så jeg lige at der var en 6 cyl. benziner til salg. Den motor har jeg ikke hørt om før, er der nogen der ka fortælle lidt om den, bare sårn af ren nysgerrighed.
Med jule hilsen
Claus
Index
55419: sv: 6 cyl. benzin (10-12-2007 00:08:04) (svar på 55406)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.58)
Hej Claus, den 6 cyl. er en kontruktion fra før 2. verdenskrig, den er halvtoppet dvs. udstødningsventilerne sidder på siden af motoren og vender opad og indsugnings ventilerne sidder som "normalt" på toppen af motoren.
Det tager lidt tid at justere ventiler på den, da manifolderne skal af og det skal skal gøres et par gange om året.
Men med de km der er på bilen er motoren helt problemløs med en god vedligeholdelse, men den er tørstig som en V8.
Lyden i en 6 cyl. er næsten bedre end i en V8, (!!)
silkeblød motorgang og et overaskende bundtræk.
Prøv at søge på >6 cylinder< .
Mvh
Kenneth Poulsen - tidligere 6 cyl. ejer.
Index
55421: sv: sv: 6 cyl. benzin (10-12-2007 06:24:55) (svar på 55419)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har tidligere haft en 109" bus med 6-cyl.
Det er en helt igennem dejlig motor at køre med, MEN den er ikke let at omgås, hvis man bruger den meget hårdt som jeg gjorde. Den lyder i særklasse godt, især når den lægger alle sine heste i selen. Den er bestemt ikke tyst, når den pukler, men det lyder godt, fuldt ud på højde med nogen V8, og den er helt på højde med enhver V8ers forbrug.
Den trækker helt utroligt, sin relativt beherskede ydelse til trods.
Med 2500 kg på krogen, kunne jeg altid holde 70 km/t på de bakker der forekommer på danske motorveje i 4. gear, hvis udgangshastigheden bare var 80-90 km/t. Den er utrolig sej.
Desværre kvitterer den med flækkede stempler og brændte ventiler, revnet udst.manifold, knækket hovedaksel i gearkassen, og det er noget rigtig gylle at rode med, især udstødningsventilerne, og stumperne, som jeg var nødt til at købe dengang, var meget dyre. Jeg ved ikke hvordan det er i dag.
Hvis bare tændingsanlægget var i rimelig stand, var den fin at starte med håndsvinget, idet jeg havde stadige og tilbagevendende kvaler med strøm på dette pragtkøretøj.
Jeg kunne stadig godt tænke mig sådan en forbandet indretning igen!! .-)
Bruger man den mere fredeligt end jeg gjorde, tror jeg det er en udmærket motor. Salig Rover 90 og 100, der brugte samme maskine, var ikke kendt for motorproblemer. Den kom senere som 3.0 i rover 3 litre der afløstes af Rover 3½ litre i 60erne, med den V8 som senere kom i RRC i 1971?
mvh
Knud
Index
55433: sv: 6 cyl. benzin (10-12-2007 11:20:45) (svar på 55406)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Den der række6'er er en dejlig motor.
Jeg har både en serie2a (kørende) og en serie 3 (samlesæt) med den motor i.

Efter at S2a havde stået i garage i ca 15 år, satte jeg nyt batteri på. Lavede tændingen og da benzinen endlig fik suget sig frem igennem den utætte slange fra benzintanken , så sprang motoren i gang med en stille pludren næsten i første forsøg, på 15 år gammel benzin!!

Det er en sej motor på alle måde.
Besværlig og omgængelig på samme tid.
Nå ja og tørstig ...

Jens.
Serie2a 6cyl ;)
Index
55503: sv: sv: 6 cyl. benzin (11-12-2007 15:14:44) (svar på 55433)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.89)
Tak for det alle mand.
Det lyder som en motor for feinsmeckerer....
VH
Claus