tilbage

Land Rover Forum  

Index
55422: Styrestang til defender (10-12-2007 06:55:44)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.106.250)
På min 110 defender har jeg observeret lidt ratslør. Når jeg tjekker styrestængerne er der lidt "slip" - samlingerne kan rykkes lidt, gummipakninger virker gamle (mørnet). Jeg går ud fra at gummi pakninger skal skiftes og møtrikkerne strammes således at der ikke er "slip" i samlingen. Er der noget jeg skal være speciel opmæksom på - jeg har aldrig før rørt ved styresystemet.
Gode hilsner på vejen. Hans-Henrik
Index
55424: sv: Styrestang til defender (10-12-2007 07:30:03) (svar på 55422)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Du skal skifte dine styrekugler de koster ca 150.- stk
mvh
Hans
Index
55450: sv: sv: Styrestang til defender (10-12-2007 19:37:32) (svar på 55424)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.244.141)
ja og køb bare en ny sporstang med det samme - den gamle er sikkert så fastrustet at det bliver enddog meget svært at skille kugler fra stangen på en værkstedsdag. Så kan du jo, hvis du gider, lægge den i wd40 bad i en uges tid bagefter, så du har en reservestang...

Peter
Index
55452: sv: sv: sv: Styrestang til defender (10-12-2007 19:39:05) (svar på 55450)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.244.141)
ups - spor stang og styrestang er ikke det samme dert ved jeg godt...

Peter
Index
55463: sv: sv: Styrestang til defender (10-12-2007 22:21:02) (svar på 55424)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.106.250)
Hej Hans
så skal jeg vel også anskaffe gummibøsninger - ik?
MVH
Hans-Henrik
Index
55470: sv: sv: sv: Styrestang til defender (11-12-2007 04:50:29) (svar på 55463)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Gummibøsningerne sidder på de nye kugler.

Køber du en helt ny spore/styrestang, så sørg for at smøre kuglernes gevind med kobberfedt inden du samler dem.
Er de samlede når du får dem, så tæl, hvor mange omdrejninger der skal til før de falder ud, smør med kobberfedt og skru samme antal omdrejniger ind igen.
Så har du en cirka indstilling.

Der efter skal du have udmålt styretøjet.

Hvis du har ilt og gas, kan det også varmes fra hinanden. Det måtte jeg i sidste uge i gang med på min 109"

mvh
Knud
Index
55799: sv: sv: sv: sv: Styrestang til defender (16-12-2007 23:23:49) (svar på 55470)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.106.250)
Hej Knud - jeg er med på at tælle omdrejninger, men er det nødvendig at få udmålt styrtøjet på et værksted, kan man selv klare det ved at måle meget nøjagtig før - notere - og efter rep. måle og indstille. Det er vel standart reservedele med samme dimentioner! eller er jeg bare en naiv amatørmekanikker?
Hilsen Hans-Henrik
Index
55800: sv: sv: sv: sv: sv: Styrestang til defender (16-12-2007 23:32:05) (svar på 55799)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Jeg har valgt ikke at fået sporet efter skift af spor og styrestang.
Hvis du ligger den nye stang på gulvet op mod den gamle, kan man godt instille den samme længde som den afmonterede. Du (og et værsted med sporing) kan jo kun justere inden for 1 omgang på gevindet og den differance kan du godt måle/se dig frem til. Det er så mere et spørgsmål om den gamle er korrekt instillet?

/Claus
Index
55802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrestang til defender (17-12-2007 00:10:22) (svar på 55800)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.106.250)
Tak for svaret. Det bekræfter mig i almen logik - indrømmet - jeg var i tvivl.
endnu engang tak for det svar jeg ønskede.
Hans-Henrik
Index
55810: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrestang til defender (17-12-2007 09:19:21) (svar på 55802)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Næh nej, man løsner i begge ender af justerstangen, og justerer ved at dreje sporestangen ganske lidt den ene eller anden vej rundt.
Jeg kan ikke på øjemål mærke eller se om en styrekugel eller -stang er ok. Når jeg foreslår at tælle omgange, er det kun for at have et nogenlunde udgangspunkt, indtil man kan få den sporet korrekt.
Jeg kan til gengæld mærke, at rigtig mange biler, både 4x4 og alm. borgergryder kører helt ad helvede til elendigt, med endnu mere upræcis styring og dækslitage end nødvendigt.
Selv min stolte 1o9" bus på grove dæk, blev helt manerlig at styre, da den blev rettet til.
Den der tidligere havde stillet fortøjet, havde stillet den som 4x4, men da den jo stort set altid kører som alm. baghjulstrækker skal den selvsagt ikke stilles som 4x4, hvis man vil kunne styre maskinen på vejen. I terræn har det jo stort set ingen betydning.
mvh
Knud, der bestemt ikke gider skøjte rundt i en gryde på is! :-)
Index
55838: sv: Styrestang til defender (17-12-2007 18:05:25) (svar på 55422)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Hans-Henrik

Sporring er ikke så vanskeligt. Inden du skifter noget ud,
så kig på dine dæk, hvis de ikke gnavet skæve, og bilen kører fornuftigt, og kan køre ligeud, så er indstillingen temmelig sikkert iorden.
Og så igen inden du skifter noget ud så måler du spidsningen, ved hjælp ar 2 knappenåle og en tommestok.
Fremgangsmåden er.
På jævn vej SKUBBER du bilen fremad, så hjulene kører mindst 1 omgang, så stikker du nålene ind i slidbanen, ca, halvvejs oppe på bagsiden af dækkene, måler afstanden, SKUBBER bilen fremad til hjulene har kørt ½ omgang, og måler afstanden igen. Skifter delene gentager målingen, og det skal selvfølgelig give det samme resultat.

Landy hilsen Ingvar
Index
55844: sv: sv: Styrestang til defender (17-12-2007 20:22:06) (svar på 55838)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvorfor er det nu lige så grusommeligt at få udmålt sit styretøj??

Det er ikke kun et spørgsmål om dækslid, men efter min ringe mening, også et spørgsmål om, det er til at styre kassen på rimelig måde

mvh
Knud
Index
55870: sv: sv: sv: Styrestang til defender (18-12-2007 09:32:01) (svar på 55844)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Madsen

Jeg ved ikke om det er så grusomt at få målt styretøj.
Jeg ville bare give opskriften på hvordan, mam kan gøre det selv.
Metoden virker også hvis man har målene, og så spare man jo den første måling.
Det var forresten også sådan vi gjorde, da jeg arbejdede på lastbils værkstedet, i de gode gamle dage.

Landy hilsen Ingvar