tilbage

Land Rover Forum  

Index
55611: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 15:12:20)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej

Jeg har en 90" med 200tdi. Jeg undrer mig meget over hvorfor bilen aldrig bliver varm. Ifølge mit temperatur-ur i bilen, så når det kun 1/4 op. Jeg har "kogt" min thermostat og den åbner ved 88 grader som den skal, har endda forsøgt at montere en ny. Temperatur-senderen fejler heller ikke noget også forsøgt byttet. Sætter jeg pap foran køleren bliver den hurtigere driftvarm.

Hvorfor åbner thermostaten ud til køleren før bilen er driftvrm (ifølge mit temp-ur)? Jeg kan køre en til to kilometer og bilen er stadig meget kold: Men mærker jeg på den øverste kølerslange så er den varm.

Jeg fatter det bare ikke. Kan nogen forklare hvad der sker.
Index
55615: sv: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 15:59:11) (svar på 55611)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Det kan skyldes flere ting. Først og fremmest så se om du ikke kan finde ud af hvor varm den øverste slange er. Hvis den er omkring de 80 grader(indvendigt) når motoren er varm, kan vi ihvertfald gå ud fra at termostaten er ok. Dernæst skal du undersøge om dit varmeapparat skal renses, der kan sidde mange sjove ting i sådan et, så prøv evt. at skylle radiator(køler) og varmeapparat igennem den "forkerte vej" med en god, kraftig haveslange. Og sidst, men ikke mindst kan det betale sig at lave en udluftningsskrue til varmeapparatet, så du kan få evt. luftlommer ud.

God fornøjelse, og sig til hvis det driller for meget.

/tony
Index
55616: sv: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 15:59:40) (svar på 55611)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
er du sikker på at instrumentet viser den korrekte temperatur, det er trods alt af engelsk oprindelse....

Prøv at tjekke vandtemperaturen med et stegetermometer.
HUSK !!! Afmonter kølerdækslet FØR vandet bliver varmt

mlrh
claus
Index
55619: sv: sv: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 16:27:12) (svar på 55616)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.212)
Prøv også om din viskose vinge sidder fast så den "Møller" hele tiden. Jeg bruger en lasertemperaturmåler, hvis jeg er tvivl om temperaturer diverse steder. Den koster ikke meget og fås i byggemarkeder.

Mvh

Mads
Index
55620: sv: sv: sv: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 16:42:03) (svar på 55619)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Tusind tak for de gode råd, det vil jeg forsøge mig med. Jeg har ingen viskosekobling på min køler da den er elektrisk.

Hvor lang tid/km kører i med jeres biler (200tdi) før den er varm? Jeg kører knap 10 km med pap foran halvdelen af kæleren før der er ordentlig varme ifølge måler/føler.

Føleren sad før konverteringen fra 2,5td i topstykket. På 200tdi sidder føleren i thermostathuset. Jeg har flyttet føler og ur med over fra den gamle motor og den blev varm efter et par minutters kørsel.

Mange tak skal i have


Claus Pihl
Index
55629: sv: sv: sv: sv: hvad sker der med kølersystemet? (13-12-2007 19:32:44) (svar på 55620)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Claus
Jeg har selv en 90" født som TD, men nu med en 200TDi. Når jeg kører, så skal jeg også køre omkring 10 km. før den er varm. Og varm er en relativ ting. Den bliver varm, men føleren fra en TD viser ikke så meget som den der passer til en 200TDI(er jeg blevet fortalt). I sommers, da vi kørte til Bornholm, kørte vi næsten 700 km. på en dag, uden at den kom over 1/4 på måleren. Så hvis du har kontrolleret at din termostat åbner, ja så er det jo bare ne af de små særpræg, som gør, at man elsker sin bil.....