tilbage

Land Rover Forum  

55678: Hævning og dæk str. (14-12-2007 15:50:00)
Tom nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.18.240)
Hej alle
Som kommene medlem kunne. :-) jeg godt tænke mig at vide om der skal lave noget om hvis jeg hæver den 2" og hvilken str. hjul den kan klare uden den bliver for sløv :-/
Bilen er en 110 dobbelt kabine fra 2004 (Har lige fået den)

mvh Tom nielsen
55679: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 15:58:43) (svar på 55678)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Du kan standard klemme 235/85R16 eller 265/75R16 (svarer til 32-33 tommer for dækkets diameter) ind under. Hvis man skærer lidt i plastic skærmforøgerne, så kan du komme helt op 35 tommer.
Det med sløvhed er jo en smags sag, men så er den jo let at chiptune. 235/85R16 (som har lidt større diameter end 265/75R16) er det største, der lovligt må sidde på. Der er også en del der kører med 255/85R16 som er ret stort uden at blive for bredt.

Jakob E S
55680: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:04:55) (svar på 55679)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej

Jeg tror også at 285/75-16 holder sig lige inden for det tilladte .......altså hvis vi snakker terrænduelige dæk..............men så er der lige det med støjen contra komforten........men det er en helt anden snak.


Peter Toft...............på 235/85-16........med 2" mere frihøjde
55681: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:30:57) (svar på 55680)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Jeg har lige et tillægs spørgsmål.
Med en standart alu defender fælg på 16x7" kan man så snige sig op på en 285/75-16 eller skal man have en bredere fælg til det dæk?

MVLRH Rasmus der nu kører med 235/85-16
55683: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:40:42) (svar på 55681)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej rasmus

Nu kommer jeg nok lidt til kort fordi jeg går en del op i køreegenskaber.
Jeg tror at på en 16/7 fælg vil du nok føle det som en anelse "svampet" at køre med hastigheder over 80 km/t.
Så hvis du skulle bevæge dig ud på bredde dæk vil jeg mene at du som minimum skal op på 16/7 1/2.
Så vidt jeg husker.:-)


Peter Toft
55684: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:48:30) (svar på 55678)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej

Min Lr90" er er hævet 2" og kører med 235/85-16

Snart er den ikke hævet længere, da det er noget møg. Det har ændret styreegenskeberne betydeligt. Sejler ved hård opbremsning. Ødelægger kardanner. Vælger du at hæve karreten, så overvej at få monteret de rigtige komponenter i undervognen som tager hensyn til dette.

I øvrigt er 235/85-16 standard og defendermodellerne leveres med dem fra fabrikken.


Claus Pihl
55686: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:49:14) (svar på 55678)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.170.128.45)
Hej Tom

Tillykke med køretøjet og velkommen til!

På min 90" V8 fra 1988 sidder standard længde fjedre og 33/12.50 dæk. Og de støder ikke på og bilen er ikke for sløv.

At du sætter 2" længere fjedre på ændrer ikke på pladsen til dækket, for under terrænkørsel går akslerne i bund mod gummiklodserne og dækkene ender dermed samme sted som de vil med standard fjedre. Med mindre du også sætter tykkere gummiklodser på.

Pladsen udad til er der jo masser af og 12.50" brede dæk rager ca. 1" uden for skærmforøgerne, så jeg må sætte smallere hjul på når jeg skal til syn. Ingen problemer med politiet til daglig, men masser af pyntende mudder op ad siden ved terrænkørsel.

Min er som nævnt ikke hævet, men jeg mener at vide at bremseslangerne ikke behøver skiftes til længere ved en 2" hævning - det kan andre her sikker be- eller afkræfte.

Vh
John...som overvejer 35/13.50 og bredere skærmforøgere.
55688: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 17:07:28) (svar på 55686)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.170.128.45)
...jeg fortsætter lige...

Med hensyn til fælgbredde: Mine 12.50 dæk burde i følge tabellerne sidde på 10" eller 11" brede fælge - men de sidder på 7" fælge! (det er den tidligere ejer som har truffet den disposition!)

Jeg har ingen problemer med at køre 120-130 km/t og selv når mine døtre kører så råddent i terrænet at jeg tror de vælter, bliver dækkene siddende på fælgene.

Vh
John...som dog vil gå op i fælgstørrelse når jeg skifter til 13.50 dæk
55689: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 17:20:34) (svar på 55688)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej John


12.50 på en 7" fælg..............det lyder vildt !!

Jeg kan da godt forstå at du går op i større bredde når du skifter til 13,50.

Du må da næsten kunne køre på vandet med den bredde ;-)

Peter Toft..............knap så bredt funderet
55701: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 20:14:52) (svar på 55689)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.38)
jeg kører da med 275/75r16 med standard 5,5 defender fælge. og det kører da meget godt
55698: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 19:52:16) (svar på 55688)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.157.254)
hej John

jeg kunne godt tænke mig, at vide hvad type fælg det er du kører med og hvilken type du tænker at skifte til

og hvad svarer 33/12.5 til ?? er det 285/75/16?

hc5193
55725: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (15-12-2007 13:21:32) (svar på 55698)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.160.193)
Hej Hans Christian

Alufælge af mærket Enkei, i størrelsen 7x15. Dækkene er Cooper Discoverer Radial STT 33x12.50R15LT. Bemærk det ballonagtige udseende som netop skyldes at fælgen er for smal.

Jeg har ikke lige fundet en tilstrækkeligt omfattende dækomsætningstabel på nettet, men rent matematisk svarer 12.50" til 317.5 mm. Med 33" i højden og en 15" fælg i midten, må det være tæt på at svare til eksempelvis 315/75x15?

Når jeg engang sætter andre (bredere) fælge på kunne det blive Mach 5 stålfælge og gerne modellen med udvendig dæklås.

Vh
John...som går i store sko
55727: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (15-12-2007 14:05:13) (svar på 55725)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.160.193)
Ved nærmere eftertanke var det vel egentligt nået vås jeg lige skrev - noget af det i hvert fald:

Et 33x12.50/15 er jo ikke et lavprofil dæk, hvor siden (profilet) er lavere end bredden og dermed kan det ikke svare til et /70-profil hvor sidehøjden er 70% af bredden.

Så jeg prøver lige igen:

Et 33x12.50/15 må svare til et 315x15 dæk!

Vh
John...
55924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (19-12-2007 13:59:42) (svar på 55727)
Johnny Larsen #7740, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.35.89)
hej john
vil også gerne vide hvor du har dine fælge fra, da jeg har fire magen til, men mangler en til reservehjulet, og jeg kan da lige oplyse at jeg kører med 33x10,5x15, virker super til offroad, er ikke så hårde ved drivlinjen, speedometeret passer, er lovlige, er glad for jeg brugte 200,- mere pr.dæk da jeg købte dem. Min er pt ikke hævet men har 2"sættet så det er vist et spørgsmål om tid.

mvh. johnny
55751: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (16-12-2007 10:47:44) (svar på 55725)
Gert Grønvold #5268, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.87.180)
Hej John, hvor har du købt dine total fede Enkei fælge???
55687: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 16:59:51) (svar på 55678)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Husk lige, at det er en god idé at få de rigtige kardan aksler på, når man hæver den....
Det er, som der er en der skriver, altså ikke bare fjedrene....
Der er jo også støddæmpere.....
55690: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 17:39:20) (svar på 55687)
Tom nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.18.240)
Tak skal i ha jag tro jeg lader være med at hæve den men bare sætter nogle bredder hjul på
mvh Tom
55692: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 18:09:01) (svar på 55690)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
1" kan du godt hæve den uden at gøre yderligere, men 2" og der over kan man ikke "bare" gøre uden at lave en masse andet også.

Nye bremseslanger.
Nye radius arme til 2"+
Nye (bøjede) trailing arms
Nye kardanner med størrer vinkel eller dobbelt led
Lange bumpstops
Dislocation cones bag og evt for
Samt diverse bøsninger og bushes til det nye gear

(er det hele med?)

Man kan sagtens undlade nogle af dem, men det går ud over køre egenskaberne, samt sikkerheden for bil og medtrafikanter.
Selv har jeg skiftet alt løbende og kan ikke anbefale at man "bare" skifter fjedre og dæmpere.
Det bliver lidt dyrt i den sidste ende, men det holder max når først det hele er på plads.

MVLRV890"H Rasmus
55819: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (17-12-2007 11:50:15) (svar på 55692)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.12.250)
Hej Rasmus

Jeg har gået med en lille drøm om at få hævet min "nye" disco, og har måske fået en gor pris på et Ironman sæt fra Nordkysten, men er blevet lidt skræmt efter dit indlæg.
Er det virkelig nødvendig at skifte alt det som du skriver, for at hæve bilen 5 cm?!?
Kender du i øvrigt noget til Ironman?

Mvh. Peter
55847: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (17-12-2007 21:24:24) (svar på 55819)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Hej Peter
Jeg ved ikke så meget om hverken ironman eller Disco. Jeg mener dog at en Disco allerede har dobbelt led på kardannet, men ellers er tror jeg at du løber ind i de samme problemer som på en Defender. Du kan godt gøre det uden at skifte alle de ting jeg nævner, men det forringer køre egenskaberne hvis du undlader det hele. Spørg evt hos Box-Auto eller Glad, de må kunne sige noget med sikkerhed!
Held og lykke!

MVLRV8H Rasmus
55693: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 18:15:08) (svar på 55678)
Ib Sondergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 12.111.56.175)
Hej alle,
Min 110 fra 95 er haevet 2" med laengere stoddaempere og det virker fint. Den er paa standard 7.5 daek med super mudder monster og har air locker front og bag. Jeg har taget den gennem Australiens outback paa kryds og tvaers gennem flere aar, og noget som vist godt kan betegnes som "real offroad". Der har ikke vaeret nogle problemer med bremseslanger eller kardan, som er standard. Faktisk har der ikke vaeret noen problemer med den i det hele taget, jeg har en turbular bumper med en 9.5 Superwinch ude foran, sammen med en steering guard fra Scorpion Racing som jeg da gerne vil anbefale.

Hilsen Ib.
55702: sv: sv: Hævning og dæk str. (14-12-2007 20:19:50) (svar på 55693)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Jeg har 325/60 x 18 MT på min 110" doubleCab. Det fungere fint dog skal jeg lige have nogle andre skærmkanter på da den "grisser" lidt fordi de stikker "list udenfor.

mvh,
Henning
55717: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (15-12-2007 10:33:55) (svar på 55702)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Lara Croft defender... uha da da.... d Der er en overordentlig sej bil du har fået Henning - det er noget af et stilskift fra din P38'er... Hvorfor denne "kovending"?? (ikke at der er noget galt i det, men troede bare du var lidt mere til komfort - med tanke på at du jo også har et par "ældre" damer" holdende (biler ment hermed!).
55769: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (16-12-2007 14:42:40) (svar på 55717)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Tja – Efter over 100.000 kilometrere i min P38 skulle der ske noget andet. Jeg prøvede et par L322 men kom til den erkendelse at jeg nok ikke kunne få mig til at tage en sådan (dyr) bil med ud i terrænet og så ryger en del af pointen med at køre Land Rover for mig.

Det skulle så være en speciel 110” og denne 2001 Tomb Raider blev så fundet i Holland og efter 4 måneder mas med SKAT for fandt de da endelig en hvidplade afgift pris. Den største kamel jeg måtte sluge er at man ikke kan få en 110” med V8, men denne har en sprit ny TD5 som Peter fra LR parts har tryllet med så nu kan den da følge med trafikken og lidt til - men jeg savner nu lyden af V8
Mvh,
Henning

- Nu med ”konge rækken” i garagen: - 88” S2a Soft Top 1966, 88” SIII PU 1974 og 110” DoubleCab 2001, men jeg syntes nok at jeg mangler en S1 og en FC men det gør min kone desværre ikke (endnu)
55852: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (17-12-2007 22:50:39) (svar på 55769)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Henning,

Må man spørge, hvad du gav i reg. afgift for de hvide plader ?

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
55865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (18-12-2007 08:42:09) (svar på 55852)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.195.239)
Hej Michael
Den endte på lige 180.000 i afgift, men at dømme efter ekspeditionstiden så er det vist også en af de eneste 110" DoubleCab på hvide plader i Danmark.
mvh,
Henning
56068: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (22-12-2007 20:44:55) (svar på 55865)
Tom nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.18.240)
Hej Henning. hvad kom bilen til at stå i med køb og afgift hvis man må spørge :-)jeg har selv lige købt en på gule plader og kunne da godt tænke mig den på hvide. må vi se nogle flere billeder af bilen/udstyr da jeg selv skal til at investere i udstyr :-)
mvh. Tom
ps blir medlem fra januar ;-))))))
55726: sv: Hævning og dæk str. (15-12-2007 14:00:21) (svar på 55678)
Jørgen Jessen #7919, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.202.79.171)
Alternativt så se lige det her forslag:
www.4x4offroads.com/land-rover-defender-1.html
55728: sv: sv: Hævning og dæk str. (15-12-2007 14:43:35) (svar på 55726)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Tag lige et billede af synsmandens ansigtsudtryk, når du kører til syn med sådan en hævning.
Det vil jeg gerne se :-)

Jakob E S
55768: sv: sv: sv: Hævning og dæk str. (16-12-2007 14:24:35) (svar på 55728)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej alle

Når vi nu snakker om at hæve Lr'eren og desuden har snakken om dækstørrelser så må jeg sige at der er lige så mange meninger om dette emne som der er medlemmer.............hmm.
Derfor var jeg lidt rundt på nettet for at finde nodle praktiske erfaringer hvad der "Kan" lade sig gøre hvis man virkelig vil pimpe.

Prøv at tjekke dette setup:
http://video.google.com/videoplay?docid=9150248928267307913

Det er vel et rimeligt bud på både hævning og store dæk

Mlrh
Peter Toft