tilbage

Land Rover Forum  

Index
55759: Difflock (16-12-2007 11:23:42)
Anders Josiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.229.21)
Hej alle.

Jeg er netop blevet færdig med min 90", men er i tvivl om hvorvidt min difflock virker. Der er ikke lys i difflock iconet på mit instrumentbræt. Er der en nem måde hvorpå man kan test det. Jeg har prøvet at køre på på en skrænt for at se om der er nogle hjul der ikke køre rund når jeg fedter rundt, men det er jo svært og se når der sprøjter mudder ud over det hele...
kom så med fiffet; findes det - findes det her.

Hilsen Anders Josiasen
Index
55771: sv: Difflock (16-12-2007 15:11:25) (svar på 55759)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Anders.
Hvis diff.lock er aktiveret og du kører på tør vej med fuldt styreudslag, så vil du kunne mærke nogle kraftige ryk i rattet, der er fordi forhjulene kører med forskellig hastighed, da det bliver en stor cirkel for det ene hjul og en mindre cirkel for det andet hjul - og derfor midterdiff, på biler med konstant firhjulstræk.
Faktisk har en bil med træk på en aksel kun 1 hjulstræk og en 4X4 uden spær (i akslerne) har kun 2 hjulstræk - og det pga. diff'en i akslerne.
Det ses tydeligst når man laver en crossover i en grøft, så kommer men ingen vegne da det ene forhjul og det andet baghjul svæver frit i luften.
Så fik vi lige det med.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
55779: sv: sv: Difflock (16-12-2007 16:17:05) (svar på 55771)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.131)
Når du har prøvet det kenneth har foreslået skal du tjekke det stik der sidder på diff. det kan nogle gange godt falde af (har selv prøvet det på en gammel Range Rover)

Jørgen
Index
55809: sv: sv: sv: Difflock (17-12-2007 09:18:20) (svar på 55779)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Og så lige den helt korrekte måde at kontrollere om det langsgående spær fungerer korrekt. Det forudsætter at der ikke er monteret spær på de individuelle hjulaksler.

Med spærret slået FRA og transfergearkasse i HØJ, gør følgende:

Slip p-bremsen, løft eet hjul op og se om det kan dreje frit, det skal det kunne.

Med spærret slået TIL, og transfergearkasse i HØJ, gør følgende:

Slip p-bremsen, løft eet hjul op og se om det kan dreje frit, det må det IKKE kunne. Da du har tre hjul på jorden, og for- og bagaksel er låst sammen, skal du hæve mindst 2 hjul for at kunne dreje et af dem frit.

De andre tricks vil jeg ikke anbefale, da de kan være endog meget hårde ved transmissionen.

/tony
Index
56258: sv: sv: sv: sv: Difflock (28-12-2007 16:49:57) (svar på 55809)
Niels Wamberg #6339, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.17.141.56)
Jeg har nu samme pludseligt opstået diff.lock problem som Anders Josiasen beskriver, jeg er blot langt hjemme fra (på en ødegård tæt ved Arvika i midt Sverige)!

Diff.lock lys ikonet i instrumentbræt tændte ikke da jeg i går (på grus/jord vej) forsøgte at aktivere diff.lock. Efter et par kilometers kørsel prøvede jeg igen, at aktivere diff.lock og denne gang med held. Vi kom sikkert frem. Jeg parkerede bilen i diff.lock og lod den står natten over.

Hertil morgen kører jeg så igen på grus/jord vej, diff.lock ikonet lyser fortsat som jeg efterlod i går og slår sluttelig diff.lock fra for da at checke om jeg kan aktivere det igen. Men nej... et par korte blinken i ikonet og så lyser den ikke mere. Jeg mærker heller ikke det dækgreb som bilen har ved diff.lock kørsel.

Såfremt jeg skal checke det stik (der evt. kan være faldet ud på diff.) som bliver beskrevet af JH hvor præcist sidder det så i givet fald.

Jeg kører i en 110” td5 2001.

Mange hilsner fra Niels