tilbage

Land Rover Forum  

55900: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 03:22:34)
Anders Josiasen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.96.32)
For 2 år siden købte jeg i en alder af 23 år en 1986 90". En dille jeg bestemt har for mig selv i min vennekreds. Det varede ikke længe før end jeg havde givet bilen mit eget look i form af alverdens ekstraudstyr fra warn, ARB, Safari, OME, og en masse andre mærker som Hr. og fru Danmark ikke engang har hørt om. Pludselig hedder motoren også 200TDI istedet for 2,5 N/A og alt hvad der hedder ledningsnet i hele bilen er skiftet ud ved en autoelektriker til 600kr i timen. Bilen er nu så godt som færdiglavet og når jeg køre i den får jeg næsten tårer i øjnene af glæde... Men hvorfor!?
Er det fordi...

-at kører jeg mere end 120 kan jeg ikke høre min telefon ringe?

-Den køre halvt så langt på literen som min mazda?

-De danske veje bliver saltet dagligt om vinteren, så en 4x4 er meget uundværlig?

-Bilen står mig i 170.000 - den kan jo som en 1986´er mindst sælges for det dobbelte? :-)

...nej vel!

Når min kæreste har spurgt mig hvad den er godt for, bruger jeg begrundelserne, at den er god til at trække en trailer og at vi jo bor i enden af en 50 meter grusvej, men hånden på hjertet, så er det jo ikke derfor. Snakker hun om at jeg kan sælge den, overvejer jeg straks om jeg kan sælge hende!

Men hvorfor kører vi egentlig Land Rover?

Jeg er ikke medlem af nogen klub så tænkte at det her må være stedet og få bekræftet at en land rover er et fantastisk køb.

LR hilsner fra Anders Josiasen

55902: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 07:04:17) (svar på 55900)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.151.237)
Hej Anders,

Hvad laver du oppe kl. 0330 om natten?

Alle har en hobby og en last, for nogle er det en og samme ting. Jeg samler ikke på frimærker og ryger ikke, til gengæld er jeg ved at fryse mine fingre af hver vinter fordi bilen skal have gjort et eller andet. Dog skal der mere end tyggegummi til at kurere den last.

Du får nok lige så mange svar som der er medlemmer i klubben, dette var blot mine 5 øre.

Hilsen Anders
55904: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 07:34:42) (svar på 55900)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Med en sådan passion for Land Rover, hvorfor er du så ikke medlem af klubben? Så ville du i hvert fald ikke føle dig isoleret i din vennekreds Du ville opdage at "engelsk syge" er temmelig udbredt, og du vil møde mennesker der kan tale i timevis om de ting der virkelig betyder noget, såsom TDi motorer, Warn-spil, mudterrainhjul osv.

Hilsen Niels
www.lysebjerg.dk/land-rover.html
55905: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 08:06:14) (svar på 55900)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Det er da fordi den er så køn

Mlrh Jørn
55908: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 08:46:22) (svar på 55900)
Lars Refshauge #7553, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.158.20)
Hej Anders

Det hedder den Engelske syge og
for at citere Leonard Cohen

"There ain't no cure for love"

Kan du så komme ind i klubben ;)

MVLRH
Lars R

Liver er for kort til kedelige biler
55912: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 09:34:47) (svar på 55900)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Med sådan en passion hvorfor er du så ikke medlem af klubben???

Med venlige rover hilsner

Ole
#493.
55919: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 12:16:57) (svar på 55912)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.97.129.82)
Jeg kan af gode grunde kun tale for mig selv. Men skal man have bil i dette afgiftplagede land - så skal det være en bil der for smilet op til begge ører.
Min 110 fra 85 - larmer, ryster, bongler, knager, stinker og spiser min nyrer til frokost - Men hold da k..., hvor er den sjov at leve med. Den er i stykker det meste af tiden, og jeg kunne sagtens have købt en anden bil for mine udgifter til reservedele. Men hvergang jeg ser "Betty" ude på parkeringspladsen - jubler det i min mave.
Jeg kører ikke i den til daglig - jeg er en hensynsfuld borger og tager med det offentlige, men når jeg skal bruge en bil, så SKAL det være en glæde.
Det er derfor jeg har en Land Rover - og sikkert altid vil have en stående.

Velkommen i klubben (Snart)

Hilsen Phillip
55922: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 13:49:24) (svar på 55900)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Jeg har lige byttet min X5'er ud (med alt i moderne comfort) til en S3 88'er fra 1973 der hopper og danser, spilder olie, er hammer kold og højrestyret.......MEN det er det bedste bytte jeg nogensinde har gjort! Min kone og mine kollegaer synes jeg har knald i låget! (smiley)

Det kan ikke begrundes med "hjernen" men bestemt med hjertet!

Velkommen i klubben???

Mads

55930: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 15:17:03) (svar på 55900)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Jeg har lige været samme igennem med en 110" bus. Den er også blevet, som jeg vil have det med renoveret motor, helt nyt indtræk, maling etc.

Jeg tvivler på at økonomien hænger sammen hvis man skulle sælge - men hvad er prisen for at sætte sig bag rattet med et smil over hele hovedet...

Alle mine kollegaer kører i tysk eller svensk producerede køretøjer (helst sorte eller sølvgrå). Hvad det koster dem i afskrivninger tør jeg ikke gisne om - men på en horisont på lidt ud over 1 år, så begynder Land Roveren at tjene sig hjem. Da den ikke skal sælges de næste mange mange år - så ender det nok med at blive helt fornuftigt!

Lars
55931: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 15:44:18) (svar på 55930)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.82.214)
Hvorfor Landrover ???

Det kan siges kort: Fordi en landrover har sjæl.
Som vores første bil -en 2cv også havde

Snarligen velkommen i Klubben
55933: sv: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 16:07:13) (svar på 55931)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.112)
Hvis en Land rover har sjæl, kommer den så i himlen når den dør? Nå nej, en land rover dør ikke, den bliver renoveret ;)

Men Hvorfor kører jeg land rover?
Fordi jeg kommer til at smile af det, det er mere end man ka sige når jeg kører min kære hustrus corsa.

Fordi folk kommer hen og spørger mig hva det dog er for en bil, når jeg holder og tanker.

Fordi folk vinker til mig uden at kende mig, men fordi vi deler samme tossede passion.

Og så fordi den bare er herre fed.

Julehilsen
Claus ( der forsøger at få smittet sin bedre halvdel med engelsk syge, så vi ka få en mere )

55932: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 16:06:13) (svar på 55900)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.183.30)
Hej Anders,
det engelske blad "Car and Driver" skriv så tidligt som i 1964:
"A Land Rover is at once a delightful runabout and a rolling torture chamber. It combines the best and worst features of a truck with the insouciance of an MG-TC. It is a car that every man feels compelled to buy at one time or another, but hardly anybody has a use for. It is best suited to off-the-road cross-country adventure. Conversely it is not specifically useful for shopping trips, or general family-household use, but that's what people do with it. This is one of several instances where perfectly reasonable people have seemed to take leave of their senses on first meeting the Land Rover. It is less of a car than a state of mind. Its owners are the most partisan group imaginable and its would-be owners are legion."

Jeg har selv ofret en del kr. og en del mere tid på min gamle Range Rover fra 1976, og ingen af mine bekendte kan forstå logikken, endsige fornuften, i det.

Som det så smukt står på engelsk - It is less of a car than a state of mind
- Det er mere en sindstilstand end en bil...

Husk at vinke og blinke!
Mange hilsener
Bo Helsted, #7196, RR V8 1976.

55935: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 16:27:46) (svar på 55932)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej alle

Jeg ved ihvertfald at alle naboerne her i vores lille andelsforening syntes jeg har godt knald i låget.
Tænk at ham den mærkelige i det store skrummel bil gider at bruge så meget tid på at holde den kørende................ha ha
Som en af dem sagde efter en køretur i min 110 at han da aldrig havde været med til noget lignende hvad angår komfort siden de kørte med heste i landbruget. ;-)

Med sådan et udsagn er der da bestemt grund til at trække på smilebåndet.

Peter Toft...........Diagnostikseret engelsksyge patient og medlem af logen :-)
55938: sv: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 17:12:05) (svar på 55935)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Æh – mange gode bud men jeg syntes vi mangler en:

- på grund af den særprægede men sublime aerodynamik… En 110” med udvendig bur må være den eneste bil i verden hvor vindstøj niveauet når tæt på smertegrænsen selv ved bykørsel – se det er en fart begrænser der dur ;-)

Go’ weekend,
Henning
55949: sv: Hvorfor gør vi det?? (19-12-2007 20:56:09) (svar på 55900)
Anders Byager #7465, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.3.11)
Den kører som en drøm.
En langsom, larmende, hoppende drøm.
men det er min drøm.

Mit svar til familie, venner og arbejdskamarater.

Blev ramt som 5 årig, da to onkler og min far kørte
88" IIA.

Anders 88" III
55974: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (20-12-2007 06:40:37) (svar på 55949)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
Når jeg køre i min serie 88" , tænker jeg tit tilbage på den gang jeg var dreng og fik lov til at køre med den gamle grå ferguson traktor.


Det er vel også fordi man syntes det er sjovt at have en bil , der kan mange ting .. man kan præge den som man vil. der er ikke mange LR som er 100% ens .

Der er så mange ting og muligheder at man aldrig bliver færdig.

JA så er der jo en klub som har et dejligt klub liv.
55990: sv: Hvorfor gør vi det?? (20-12-2007 16:16:09) (svar på 55900)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.174)
Hej Anders det du beskriver er følelser, og evnetyr.
I 1998 skrev jeg dette til Oasen, og det beviser at din bil føler det samme for dig.
Venlig hilsen
Hartley

Et Juleæventyr!

Hun vidste det godt, hun var ikke så køn som hun havde været. Faktisk så hun temmelig derangeret ud. Hun følte sig kørt ud på et sidespor, og på trods af at hun stadig følte sig lige så stærk og frisk som den dag i -65 da hun kørte af båndet i Solihull i Warwickshire, måtte hun indrømme at det fjerneste hjørne af en ophugplads i en lille provinsby, nok var et sidespor.
Hun havde ellers været så stolt, hun havde haft et perfekt samarbejde med den samme ejer i 25 år. ”Jeg skal aldrig have andre biler end min 88ér”. Det havde han altid sagt når ”velmenende” venner og familie , havde rystet på hovedet over den ”håbløst forældede bil” som de sagde.
Hun havde da heller aldrig svigtet ham, heller ikke når de sammen dyrkede deres hobby i Land-Rover Klubben, og hun havde nydt rigtig at strække ud op ad de lange bakker, at møve sig gennem de dybeste mudderhuller, og at snige sig rundt på Trialbanerne i de mest vanvittige vinkler, hvor man rigtig kunne strække sine fjedre og holde undervognen smidig.
Hun havde aldrig interesseret sig for politik, og ord som skrotningspræmie, afgiftsforhøjelse, og brændstofpriser, havde aldrig rigtig fundet plads i hendes ordforråd.
Hvorfor skulle de også det, hun stolede på sin ejer, som han stolede på hende, selvfølgelig havde årene tæret på dem begge, og det hårde liv i terrænet havde sat sine spor.
”Men det er jo kun patina.” Som hendes ejer kærligt omtalte de buler og skrammer de sammen havde samlet gennem årene. Vel var hendes chassisramme blevet lidt tyndere med årene, men ikke mere end at en velplaceret lap og en ny udrigger i ny og næ havde kunnet kurere problemet, og som hun selv plejede at sige: ”Jo tyndere ramme, jo smidigere i terrænet.”
Enden var derfor kommet som et chok for dem begge, den dag en usædvanlig hårdhændet synsmand havde hugget så hårdt i hendes ramme, at der var gået hul flere steder, og da hendes ejer ulykkeligt havde forsøgt at tale om lapning, og fået læst og påskrevet om at skære på skrå, ikke svejse i hjørnerne, ikke svejse for tæt på ophæng osv. osv., da havde hun følt det som om hendes kølevand var frosset til is i hendes slanger. Da synsmanden begyndte at tale om fornyet afgift ved procentmæssig istandsættelse, vidste hun at hun skulle sige farvel til sin bedste ven gennem 25 år.
Og nu stod hun her til spot og skændsel for alle de ”nye modeller” der kom ind omkring hende dagligt.
Hovne var de, med deres nye teknologi, og de brugte ord som genkøbsværdi og afskrivning. De kunne komme med bemærkninger som ”jeg har G-Lader, jeg kan donere” eller ”alle er helt vilde med min electronic direct injection, jeg kan donere”.
En enkelt påstod at være chiptunet, og var derfor helt sikker på at være den perfekte donor.
Det skete da også en gang imellem, at der kom en eller anden ung fyr og rodede lidt rundt mellem de andre, men hver gang var det kun pærer og sikringer, og den slags småting der blev hentet, og som regel stod ofrene tilbage med smadrede ruder og instrumentborde.
88éren var der ingen der tog notits af, den stod i sit hjørne, og lod et barmhjertigt dække af brombær og brændenælder vokse op omkring sig, så hun snart var helt skjult.
Hun havde for længst lært, at når de andre blev hentet og bragt bort, så var det ikke fordi , der var nogen der skulle bruge reservedele fra dem, for de dukkede altid op inde på den anden side af hegnet som pæne firkantede blokke af presset metal.
Efterhånden som strømmen forsvandt mere og mere fra hendes akkumulator, skete det med større og større intervaller, at hun vågnede og tog notits af omverdenen, og til sidst skete det kun hvis en ekstra varm sommerdag bragte lidt strøm tilbage i de slidte celler.
Det var netop sådan en varm sommerdag at nogen fældede brombærrene omkring hende, og hun sansede svagt at hun blev bragt frem i lyset. Hendes sidste tanke var, at måske var hun så heldig at hun kunne donere nogle reservedele til en anden bil.
Det blev efterår, og snart ville de første vintermåneder melde sig, 88éren stod lunt og godt på et værksted, der havde en stor port i den ene ende.
Nærmest som i drømme sansede hun at nogen tog sig godt af hende, hun tænkte at hun nok var kommet i himlen, for hun havde drømmesyn om galvaniserede rammer, om helt nymalede sædekonsoller, og hun syntes at hun kunne føle frisk kølervæske i sine kølerslanger, og ydermere havde hun en helt klar fornemmelse af frisk brændstof i tanken.
Hun sansede svagt at det sneede udenfor, og gennem vinduerne i porten kunne hun se en familie pynte et juletræ i huset overfor.
Hun mindedes alle de juleture hvor hun og hendes ejer havde kørt med gaver til familien, når sneen havde gjort vejene ufremkommelige .
Hun syntes endda at hun kunne høre sin ejers stemme - jo det var da hans stemme : ”Jo ser du, jeg havde jo aldrig glemt min gamle bil, og du ved reglerne med ¼ vægtafgift efter 35 år og veteranforsikring og alt det der, ja så tænkte jeg, at der kunne jo ikke ske noget ved at se om den stod der endnu, og så kunne jeg ærligt talt ikke lade være, jeg måtte restaurere den, og du er mit ældste barnebarn nu skal du ha´ den, det er din julegave”
88éren vågnede helt op, hvad var det for en bil de snakkede om, hun kiggede på spejlbilledet i glasset i porten, og så den kønneste lille 88ér hun nogen sinde havde set, helt ny og rød i lakken, lidt bredere fælge med gode terrændæk, spillet var nymalet og wiren lå tæt oprullet, truckcapen var skiftet ud med en softtop, og der var halogen i lygterne.
”Er det mig tænkte hun, hvor er jeg smuk.” Hun måtte blinke engang med lygterne, for at sikre sig at det virkelig var hende derinde i spejlet, og var hun ikke rødmalet, ville man have kunnet se hende rødme af glæde og lykke.
”Tak skal du ha´ farfar,” lød hendes nye ejers stemme ”Jeg skal aldrig have andre biler.”
Og hvis Gud og skatteministeren vil det, så får han nok ret.
God Jul.


55991: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (20-12-2007 17:03:00) (svar på 55990)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Hartley

Jeg kan ikke andet end bøje mig i støvet for dit fantastiske juleeventyr.
Har stadig vand i øjnene............jeg skal nok tage mig sammen og tørre øjnene.....der er jo meget der skal klares inden jul........suk!!

Peter Toft..........med klump i halsen
55996: sv: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (20-12-2007 19:44:32) (svar på 55991)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.50.7)
He he...

Ja, du skal ikke komme med våde øjne imorgen når vi skal skrue ;-)

Ses, Jens
55997: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (20-12-2007 19:47:05) (svar på 55990)
Lars Aagesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.151.155)
Se, det ER julestemning!!

56009: sv: sv: Hvorfor gør vi det?? (21-12-2007 06:48:01) (svar på 55990)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
fed historie...