tilbage

Land Rover Forum  

Index
56219: Rystende discovery (27-12-2007 18:32:17)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.104.254)
Min dejlige disco fra 1995 med et 3.9 V8 hjerte er begyndt at ryste under acceleration..
Når man slipper gassen forsvinder rystelserne.. Hmm.. mærkeligt!

Det er den korte beskrivelse som vist ikke kan gøres meget mere præcis.

Er der nogen som har nogen gode ideer?
Fortsat mere glædelig jul

Mvh. Peter med en indtrængende bøn til mellemøsten om forsoning i julens ånd... så vi kan få benzinpriserne ned!!
Index
56220: sv: Rystende discovery (27-12-2007 18:41:21) (svar på 56219)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Peter, et hurtigt bud vil være kardankryds.
Skriv >kardankryds< i søgefeltet på for siden af Forum.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
56225: sv: sv: Rystende discovery (27-12-2007 20:45:03) (svar på 56220)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.200)
Hej Peter.

Jeg har selv to disco´er en 300tdi og en td5, og de har begge haft samme symtomer et eller flere defekte kryds. Men glæd dig kun over at det ikke er er td5´er for der kan man ikke få løse kryds til den foreste kardan det koster 7500 kr. men Unikardan lavede mig en kardan for 2500 kr... Men til 300 tdi´eren var der ingen problemer og det kostede ingen ting i forhold til...

Held og lykke.
Disco hilsener
JHP.
Index
56227: sv: Rystende discovery (27-12-2007 21:51:45) (svar på 56219)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.214.82.26)
Hej Peter!
Jeg(øhh, fruen) har selv en Disco 3,9I fra 96, den har også en tilbøjelighed med rystelser som du beskriver. Det skyldes at boltene i kardanflangerne efter tid kan gå løse. Så dannes der lidt rust mellem flangerne, ikke noget bekymrende, men det høres. Løsningen er at demontere boltene, rense flangerne, smøre med lidt kobberfedt og samle det hele med nye bolte. En times arbejde og så har man næsten en ny bil igen.

Vi ses i snedriverne,
Claus.
----------
Index
56238: sv: sv: Rystende discovery (28-12-2007 10:02:27) (svar på 56227)
peter posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.104.254)
Nu er jeg ikke den store mekaniker... Kan du beskrive det lidt nærmere? Hvor sidder flangerne?
Mvh Peter
Index
56255: sv: sv: sv: Rystende discovery (28-12-2007 16:40:35) (svar på 56238)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Peter, det er i begge ender af kardanerne, der sidder en flange med 4 bolte som går på den flange der sidder på gearkassen og på akslen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
56296: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 11:28:51) (svar på 56255)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.104.254)
Så har jeg haft mulighed for at rode neden under bilen.. og det ser ud som om det er det forreste kardankryds som ikke gider lege mere.. men er der ikke et klogt LR menneske som kan give sit besyv på om jeg er helt galt på den.
Der er ikke umiddelbart noget "slub" i selve ledet, men det ser ikke ud som de andre 3 led gør...
Det er lidt svært at forklare men kig på billedet.. som om der er et mellemrum et sted hvor der ikke skal være et mellemrum og en "flækket" spændskive som kan bevæge sig lidt.

Rysteriet har stået på i al den tid jeg har haft bilen(ca 4 mdr), men jeg har levet med det, da det kun var lidt små rysteri, men her for et par dage siden blev det rigtig slemt. Og kørsel med over 40-50 km i timen får hele bilen til at ruste som en serie bil.
Men det er som sagt kun når den accellerer...hvis den bare kører "glider" afsted er der intet rysteri.
Er der evt en i Københavns området(skovlunde) som har lyst til at kaste sig under bilen hvis jeg kommer forbi med 40 km/t?

Mvh. Peter
Index
56304: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 12:49:29) (svar på 56296)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Peter, du skal huske at bilen skal stå i frigear og håndbremsen sluppet når du checker kardaner, ellers er der spænd i krydsne.
HUSK KLODSER FOR OG BAG HJULENE.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
56311: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 13:22:19) (svar på 56296)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det kryds ligner et der har været i krigen længe og det kunne udmærket være det, der ikke er på toppen længere. Når du beskriver det som værende anderledes i udseendet, er det så fordi de 3 andre ser nyere ud, eller der ruststøv på dete her?

Prøv lige at undersøge, hvad en ny kardan koster. Det kan være du bliver positivt overrasket, og så får du 2 nye kryds og ny glidenopt, som meget vel også kan være sløret.

Din nedladende bemærkning om serie biler gør dig ikke megen ære! :-)

mvh
Knud
Index
56313: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 13:39:41) (svar på 56311)
peter posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.104.254)
min kommentar om serie biler var også kun ment som en kærlig bemærkning. Jeg prøver at finde en pris på en ny kardan. Er der nogle steder du kan anbefale. Og grunden til at dette kryds så bedre ud end de ansre var kun pga det mellemrum som de andre ikke havde. Tak for hjælpen... Foreløbig.
Mvh peter
Index
56314: sv: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 13:46:54) (svar på 56313)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har lige købt for og bag til min SERIE III hos Paddock, hvorefter den kører silkebødt, tyst, komfortabelt og fint. :-)

Det kunne være denne:

http://www.paddockspares.com/pp/DISCOVERY_1/Propshafts/Front_Propshaft_-_3.9V8_without_cat.html

Men undersøg det hellere nærmere selv.

mvh
Knud
Index
56318: sv: sv: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 14:33:43) (svar på 56314)
Lars Refshauge #7553, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.218.61)
Hej Forum.

Undskyld jeg blander mig i denne tråd, men måske har jeg samme problem.

Jeg har lige skiftet mit for Diff og efter montering og samling var jeg selvfølgelig ude for at teste om det var ok. Diffen fungerede fint men der kommer nu en rysten og en larm magen til den peter har beskrevet. jeg tror så ikke det er flangerne uden dog at være sikker.
Håber der er nogen der har bud på hvad der kan være galt.

Glædelig baghjul og godt nytår.

Lars Refshauge
Index
56315: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 14:00:22) (svar på 56311)
peter posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.104.254)
min kommentar om serie biler var også kun ment som en kærlig bemærkning. Jeg prøver at finde en pris på en ny kardan. Er der nogle steder du kan anbefale. Og grunden til at dette kryds så bedre ud end de ansre var kun pga det mellemrum som de andre ikke havde. Tak for hjælpen... Foreløbig.
Mvh peter
Index
56321: sv: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 14:54:17) (svar på 56315)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Peter

Jeg købte engang en kardan til min kære Serie-bil hos Meca. Mener den stod mig i en 500-600 kr. Den virker nu godt nok.

Har senere hørt fra en Land-Rover ekspert at nye kardaner ikke har samme godstykkelse og styrke som de gamle. Han foretrak at få de gamle renoverede med nye kryds osv. Det er et døje at gøre selv, men der findes firmaer der gør det for en billig penge. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men på Fyn hedder det Fyens Kardan Service. og der findes sikkert tilsvarende over hele landet.

Hilsen Niels Lysebjerg og Godt Nytår.
www.lysebjerg.dk/land-rover.html
Index
56324: sv: sv: sv: Hjæælp.. nu med billeder... (29-12-2007 17:46:48) (svar på 56315)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej Peter

En standard kardan købes hos Paddock.
Hvis det, af en eller anden grund, ikke har standardlængde kan du få lavet nyt, eller renoveret det gamle hos GKN

http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinavia/jsp_dk/contact/locations.jsp

Jeg købte kardan i speciel længde hos dem for ca 2.500.-

..Kasper

2A 1965 109" V8