tilbage

Land Rover Forum  

Index
56369: Webasto igen igen (30-12-2007 19:52:52)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.218)
Efter at have udskiftet motorvarmeren, en webasto BW50, også kaldet Thermotop T (ældre model, købt som ny i Tyskland, virker det som om det varme kølervand fra varmeren ikke kommer længere end til den på vedhæftede "dims" Vandet render til kabinen og retur og ender i denne dims. Dimsen er tilkoblet 2 ledninger i højre side. Det er ikke en del der nævnes i webastos kataloger. Hvad er det for en dims, et godt bud??
Index
56370: sv: Webasto igen igen (30-12-2007 20:14:15) (svar på 56369)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Umiddelsbart kunne det ligne en cikulationspumpe.
Er der strøm ledningerene når fyret tænder/skal tænde.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
56372: sv: sv: Webasto igen igen (30-12-2007 20:46:10) (svar på 56370)
Peter Horn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.181.218)
Kan det betyde, at der er 2 cikulationspumper, der er også indbygget i vameren?
Index
56377: sv: sv: sv: Webasto igen igen (30-12-2007 22:10:01) (svar på 56372)
Morten Hessel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.213.198)
Er du sikker på at der også er pumpe indbygget i fyret?
Det er ellers noget Eberspacer har patent på.

Det er en cirkulationspumpe den på billedet, sidder normaltfor sig selv på Webasto. Meget normal salgsvare.
Index
56389: sv: sv: sv: sv: Webasto igen igen (31-12-2007 01:02:46) (svar på 56377)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Peter,

Her er 2,5 gæt:

1. Er fyret forbedredt for "restvarme" funktion... du siger, at du har købt det i Tyskland, og at det er en "ældre" model - men dog købt som NYT - jeg tænker her på om fyret har denne cirkulationsfunktion, som desuden aktiverer kabineblæser = varm kabine i x tid UDEN at fyret skal køre... Mercedes-Benz har anvendt denne funktion tidligere (restvarmefunktion findes stadig på visse modeller)

2: Måske fyret er "født" som en tilskudsvarmer - mange af disse har ikke indbygget vandpumpe. Også typisk ("tysk løsning")

2,5: Eller er det fordi din bil har en større motorvolumen end fyret oprindeligt er beregnet til?! (bare et gæt?!)

Man kan ikke tyde nummeret på pumpen på billedet - har du prøvet at høre hos Ketner?
Index
56391: sv: Webasto igen igen (31-12-2007 06:47:39) (svar på 56369)
Jan R. L. Andersen #7912, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.39.86)
Den ting du har på billedet er en termostat ventil, ganske som den du har på bilen, den skal have varmt vand så lukker den op.
Index
56399: sv: sv: Webasto igen igen (31-12-2007 08:44:30) (svar på 56391)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.106.151)
Jeg hælder selv til en thermostat eller magnetventil, det er korrekt at de nye webasto har en ekstern kølevandspumpe, (sidder på siden), den gamle er delvis indbygget (har på den forrige webasto fået den interne afbrudt og udskiftet med en ekstern hos lillebror i Hillerød). Men hvis denne dims er en thermostat, som tilsyneladende sidder på returslange fra kabinevarmer, og forhindrer det varme vand i at fortsætte til motoren, kan den så ikke bare fjernes, så vandet fortsætter direkte til motoren.
Med hensyn til størrelse af motorvarmer er det den største model, beregnet til motorer over 2 liter og biler med stor kanine.
Mvh
Peter