56497:
sv: speedometer (02-01-2008 13:36:47) (svar på
56450)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 83.91.61.126)
Hej Ebbe
Selve speedometeret er faktisk, selv om det er finmekanik, en ret simpel konstruktion. Der sidder en plade der bliver drejet rundt af speedometerkablet. Mellem viseren og denne plade er der ingen direkte forbindelse, men kun et magnetfelt der får viseren til at følge med pladen rundt. Det giver viseren mulighed for at lave disse svingende bevægelser, hvis der feks. er gået en not i kablet så det bevæger sig rykvist.
Jeg tror du skal søge fejlen i selve drevet, der sidder i det lille hus bag ved håndbremsetromlen.
Drevet består af en kort snekke, der driver et tandhjul og dermed den aksel som kablet går ind i.
Snekken, der jo sidder på gearkassens udgangsaksel, bliver holdt fast på akslen ved at, speedometerhuset bruges til at spænde udgangslejet i gearkassen, og her sidder snekken som et afstandsstykke.
Hvis lejet bliver slidt, forsvinder forspændingen, og snekken kan glide på akslen, og speedometeret vil vise mindre og mindre.
Altså, læg stopklodser under et hjul, slæk håndbremsen, kravl ind under bilen, og undersøg om der er slok i udgangslejet, ved at påvirke håndbremsetromlen kraftig op og ned.
Er der slok har du fundet fejlen.
Afmonter håndbremsen komplet. Afmonter spedometerhuset, fjern mellemlæg et af gangen, indtil der ikke er slør i lejet mere.Du skal spænde spedometerhuset på hver gang et mellemlæg fjernes, og mærke om der er slør. Start med de tyndeste mellemlæg først.
Omstændeligt men der ingen vej uden om.
Selvfølgelig bør det slidte leje skiftes på et eller andet tidspunkt, men er rullerne i orden kan det køre mange år endnu, ved en ny opspændning.
Man bør skifte pakdåsen bag håndbremsen, da den helt sikkert er blevet slidt på grund af lejets slør.
Venlig hilsen
Hartley