tilbage

Land Rover Forum  

Index
56450: speedometer (01-01-2008 17:56:33)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.219)
Hej

Jeg har læst nogle tidliger tråde om autonome speedometrer, men syntes ikke der var nogen konklusion. Min 109 SIII plejer at vise 61 når jeg kører 80-85 km/t - den kan man vænne/lytte sig til. Men i dag syntes den at 30-40 i visning var nok og lidt på og ned... Nogle gode ideer. Kan man få nyt til eller er de dyre?

Hilsen Ebbe - Med fri hastighed(s) visning
Index
56497: sv: speedometer (02-01-2008 13:36:47) (svar på 56450)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.126)
Hej Ebbe
Selve speedometeret er faktisk, selv om det er finmekanik, en ret simpel konstruktion. Der sidder en plade der bliver drejet rundt af speedometerkablet. Mellem viseren og denne plade er der ingen direkte forbindelse, men kun et magnetfelt der får viseren til at følge med pladen rundt. Det giver viseren mulighed for at lave disse svingende bevægelser, hvis der feks. er gået en not i kablet så det bevæger sig rykvist.
Jeg tror du skal søge fejlen i selve drevet, der sidder i det lille hus bag ved håndbremsetromlen.
Drevet består af en kort snekke, der driver et tandhjul og dermed den aksel som kablet går ind i.
Snekken, der jo sidder på gearkassens udgangsaksel, bliver holdt fast på akslen ved at, speedometerhuset bruges til at spænde udgangslejet i gearkassen, og her sidder snekken som et afstandsstykke.
Hvis lejet bliver slidt, forsvinder forspændingen, og snekken kan glide på akslen, og speedometeret vil vise mindre og mindre.
Altså, læg stopklodser under et hjul, slæk håndbremsen, kravl ind under bilen, og undersøg om der er slok i udgangslejet, ved at påvirke håndbremsetromlen kraftig op og ned.
Er der slok har du fundet fejlen.
Afmonter håndbremsen komplet. Afmonter spedometerhuset, fjern mellemlæg et af gangen, indtil der ikke er slør i lejet mere.Du skal spænde spedometerhuset på hver gang et mellemlæg fjernes, og mærke om der er slør. Start med de tyndeste mellemlæg først.
Omstændeligt men der ingen vej uden om.
Selvfølgelig bør det slidte leje skiftes på et eller andet tidspunkt, men er rullerne i orden kan det køre mange år endnu, ved en ny opspændning.
Man bør skifte pakdåsen bag håndbremsen, da den helt sikkert er blevet slidt på grund af lejets slør.
Venlig hilsen
Hartley
Index
56500: sv: sv: speedometer (02-01-2008 14:27:24) (svar på 56497)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.219)
Hej Hartley

Jeg kravlede ind under vogntøjet og hev og flåede i bremsetromlen... Jeg kunne ikke få den til at vise slør. Viseren i speedometeret glider i bløde bevægelser op og ned på skalaen. Der er ingen ryk eller viseren er urolig.

Men jeg vil lige prøve igen, når jeg kan få den indendøre.

takker for input

Ebbe
Index
56502: sv: sv: sv: speedometer (02-01-2008 14:45:44) (svar på 56500)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg kan tilslutte mig de samme iagttagelser vedr. det autonome speedometer blot med den tilføjelse at når jeg kobler ud eller slipper speederen, springer visningen op i nærheden af den iht GPS viste hastighed, i almindelig ca 10-15%, sært, men forklaringen skal nok søges i Hartleys forklaring.
Jeg var til syn med min 109" bus og var lidt sent på den og ved en GPS visning på ikke mindre end rasende 112 km/t faldt speedometervisningen helt med på ca 40-45 km/t.
mvh
Knud
Index
56624: sv: sv: sv: sv: speedometer (04-01-2008 10:38:33) (svar på 56502)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
jeg må lige benytte lejligheden til at bidrage med mine oplevelser af mit speedometer!!
det er en fejl der er opstået hen ad vejen siden jeg købte bilen for 2 år siden og har kørt knap 50000km: når jeg kører under de 90: ingen problemer andet end at viser svejer lidt frem og tilbage, men når jeg bevæger mig ud på motorvej og kommer op på de 100...læs speedometervisning, så svejer den slet ikke men det første bump jeg møder på vejen får viseren til at "falde ned" til omkring de 80 og sådan bliver den ved indtil jeg har holdt stille, som regel, og så virker den igen....siger det jer noget??
selvfølgelig kan man forvente et lettere slid? eftersom vi nu er nået op på 416000 km !!

lr hilsen
peter, ribe med 110 2.5 n/a......som leder efter 200 tdi med lys og lygte...til en pris som jeg har råd til!