tilbage

Land Rover Forum  

56536: Miljø zoner i Danmark (02-01-2008 22:44:32)
Steen . (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.57.177)
Så ser det ud til at der også kommer miljø zoner i København, ihvertfald hvis det står til Ritt. i oplægget bliver det kun nyere benzin biler med katalysator og Dieselbiler med partikelfilter som får lov til at komme ind, andre større byer skulle følge efter senere.
56542: sv: Miljø zoner i Danmark (02-01-2008 23:28:20) (svar på 56536)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hvor kan man se forslaget?

/anders
56546: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 00:40:50) (svar på 56542)
Henrik Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.132.240)
www.miljozone.dk

Regeringen har heldigvis begrænset skaderne. Så det er kun køretøjer til erhvervsbrug på 3500+ kilo der rammes. Men det er nok desværre kun indtil vi engang skifter regering.

Godt man kører veteran...

Vh. Henrik
56550: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 08:22:47) (svar på 56546)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Henrik,

I Tyskland, som er Ritts inspiration, er veteranbiler mig bekendt ikke undtaget.....

Skønne udsigter for alle entusiaster...

Lars
56556: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 09:36:37) (svar på 56550)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Saksede lige fra http://www.miljozone.dk/vognmand_loven.html

"Undtaget fra kravene om miljøzone-mærker er køretøjer, der er registreret til veterankørsel, og køretøjer fra forsvaret, politiet og redningsberedskabet, såfremt disse køretøjer sædvanligvis ikke kører i zonen."

Så joe, veteran-køretøjer er undtaget. Men der er altså kun tale om tunge diesel-drevne køretøjer. Om det forbliver sådan ved jeg ikke, men så vidt jeg kan se, fokuseres der på problemet med diesel-os fra ældre lastbiler og busser uden partikelfilter. Det er tilsyneladene ikke co2 man er bekymret for i København. Om det ændrer sig kan man jo kun gisne om, men jeg ser ikke nogen grund til at man som Land-Rover-ejer maler fanden på vægen, -endnu.

Hilsen Niels
56560: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 10:45:00) (svar på 56556)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Niels,

Du har ret - og det kan vi takke Motorhistorisk Samråd for (er dlrk - egentlig medlem af den gode organisation?).

Er veteranbiler ikke defineret som +35 år? Når/hvis regler kommer - så ryger alle sene SIII og alle 90/110/RRC ud af byerne. Det begrænser unægtelig anvendelsesmulighederne og vil næppe være til gavn for opretholdelsen af bestanden.

Lars (110, 1985)
56552: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 08:53:35) (svar på 56546)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg synes da at det er et udmærket forslag. Hvad skal vores biler inde i byerne?

Jakob E S
56559: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 10:36:47) (svar på 56552)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
En af dem, skal i hvert fald køre mig på arbejde.

Lars
56561: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 10:57:46) (svar på 56559)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Der kører måske ikke busser, tog og metro i København mere?
De kan jo ikke indføre en lov der begrænser bilismen, uden at forbedre det offentlige transport system.

Jakob E S
56563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 11:06:24) (svar på 56561)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.172.62)
Der i Kbh. hvor jeg bor er vejene så hullede og elendige at min kæreste plejer at tale om at der er spor i Høvelte der er mere behagelige at køre på ;-)

56566: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 11:45:14) (svar på 56561)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Jo, det tror jeg da nok. Jeg betjente mig såmænd også af DSB på Kystbanen i en længere periode - men må sande at jeg ikke kan regne mig frem til samme høje procenter som DSB kommer frem til, når de skal opgøre hvor mange tog der kører rettidigt.

Jeg begyndte også at tage toget til lufthavnen (rejser med jævne mellemrum), men det tør jeg ikke løbe an på længere - hvis jeg ikke skal planlægge med flere timers ventetid for at være på den sikre side.

Så jeg vil mene at jeg har været from og gjort et ihærdigt forsøg…

Når man skal aflevere/afhente sit afkom til bestemte tidspunkter, gerne vil komme til sine aftaler til tiden, har sparsom fritid - så kan jeg desværre ikke bruge busser, tog og metro til ret meget i min hverdag (og jeg har stået mange timer på Østerport og spildt min ungdom efter næste tog - og gerne i regnvejr).

Du skriver "de kan jo ikke indføre en lov der begrænser bilismen, ude at forbedre det offentlige transport system". Der kan jeg nok med lidt research fremsætte den modsatte påstand - jeg husker ikke man har gjort sådanne tiltag - f.eks. når man sætter prisen for parkering i vejret (betaler 2.250 om måneden for at parkere på Østerbro)

Jeg kender ikke dine forhold mht. til at skulle på arbejde - men i min hverdag hænger det bare ikke samme at skulle undvære en bil til at køre på arbejde i. Jeg kan så vælge at bruge mange penge på afskrivninger på et moderne vidunder, eller tøffe videre i min 110" (som i øvrigt også giver mig stor glæde) - og tænke på al den CO2 der bliver sparet, ved at miljøet ikke skal belastes med produktion af endnu en ny bil - mens min aflagte blot bliver eksporteret til et andet land og får lov at køre videre der i rigtig mange år. Jeg kan ikke se at verden bliver skånet for noget.

Jeg har det fint med at der løbende bliver restriktion på nye biler - men det er jo allerede håndteret, ligesom vi beskatter efter miljøbelastningen (benzin, afgift, grøn afgift). At der så op toppen af dette skal indføres restriktioner på den eksisterende bilpark - er jeg principielt imod. Det har nok noget at gøre med at jeg ikke mener man skal ”lovgive med tilbagevirkende kraft” - hvor folk rammes negativt af historiske dispositioner.

Man kunne jo også mene at alle gamle ejendomme i byerne burde nedrives til fordel for opførelse af nye super-energibesparende huse. Jeg bor selv i et ældre hus - men har netop investeret i et nyt fint gas-fyr med super udnyttelse af energien, foretager løbende forbedring til optimering af varmeudgiften. Jeg vedligeholder også min bil og sikre optimal udnyttelse af brændstoffet - men jeg sætter ikke pris på at få besked om at mit hus skal rives ned, eller at jeg ikke må bruge min bil.

Politikkers adfærd og hvad de tillader sig, behøver vist ikke mange ord med på vejen. Jeg har et klar holdning.

Lars
56572: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 13:47:53) (svar på 56566)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Lars og Ivan.

Jeg er enig med jer i at dette forslag ikke nødvendigvis begrænser CO2 udslip. Dette forslag kommer jo for at begrænse nærmiljøet i byen, og beskytte borgerne mod skadelig luftforurening.
Jeg er principielt af den holdning, at det er fair nok at begrænse borgernes (vores) udfoldelser på skadelig vis. Det vil sige at jeg, som det nok er gået op for jer, går ind for forbud mod at forurene unødvendigt. Jeg synes bare at borgerne så skal have et alternativ. Det være sig offentlige transportmidler eller et afgiftssystem, der muliggør at have miljøvenlige biler at ind i byen med.
Det kunne gøres ved at sænke registreringsafgifterne (eller helt at afskaffe dem), og så inddrive pengene ved roadpricing. Så skulle miljøvenlige biler, betale mindre for at bruge vejene end dem, der sviner mere.
Jeg vil ikke have noget imod at betale mere for at køre i land rover, hvis jeg til gengæld kunne have råd til en billig familiebil ved siden af, samt stadig have min lille Lupo 3L til når jeg skal ind til byen alene eller køre langt.
På den måde kunne en almindelig familie have råd flere nyere biler, der kunne passe til de forskellige kørselsbehov, i stedet for at familiefædre skal køre alene ind til byen i en stor mondeo, fordi de har kørt junior til institutionen 2 km. væk.
Jeg kører selv i en Lupo 3l og en Defender og venter nu et barn. Jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal få plads til barn og grej i Lupoen, og jeg vil ikke af med min Defender der bruges til hobbykørsel, og en længere ferietur steder hvor Lupoen ikke kan køre. Det oplagte ville være at købe en familie bil mere, men jeg har ikke lige 200000 til registreringsafgiften.

Jakob E S
56575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 14:55:43) (svar på 56572)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jakob

Jeg må indrømme, jeg forstår ikke helt din argumentation. Eller jo jeg forstår den udemærket - men kan ikke se at du selv efterlever helt i den ånd du selv skriver.

Du skriver bla. om din Lupo 3L - jo men hvor økonomisk er den?
1) hvad koster det at forarbejde de noget specielle metaller den er samlet af?
2) du kan ikke bruge den til ferie?
3) du kan ikke have dit grej (barn) mm i den.
4) du er altså nød til at have en tredie? bil for at kunne klare dit transportbehov.

Det er klart er der ikke er P-pladser mm i københavn - hvis man i miljøets navn er nød til at have 3 biler.

Logikken er selvfølgelig, at have så mange biler som mulig - da man ikke selv kan køre i mere end en ad gangen - hindre man dermed andre i holde bil. Der er nemlig ikke mere plads i KBH til biler.

mvh
Eddie - der i miljøets navn har 6 biler holdende.
56579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 15:14:25) (svar på 56572)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Med det afgiftssystem vi har, betaler de biler der bruger mere brændstof/sviner mere, allerede mere end de biler der ikke forbruger så meget.

Afgiften på brændstof er faktisk allerede ret høj hvilket betyder at en bil der bruger mere brændstof erlægger et større beløb i statskassen end f.eks en Lupo. Lidt underligt at man ofte "glemmer" alle de afgifter der er gået hen og blevet en vane. Der er f.eks også afgift på bilforsikringen. Der er da også lige et "lille" tillæg på kr. 5040,- pr år, for privat anvendelse af gulpladebiler til privatkørsel. På biler over 3000 kg er det kr. 15.000,-.

Så er der brændstoftillægget som tillægges registreringsafgiften, igen afhængig af forbrug, indført med loven af 24. april 2007, som giver biler der kører mere end 16 km/l et fradrag på kr. 4000,- pr. km/l de kører mere end de 16 km, for diesel er grænsen 18 km/l.
Biler der kører mindre end de 16 km/l eller 18 km/l betaler kr. 1000,- i afgift pr. km de kører mindre end de to nævnte tal, hvilket betyder at f.eks Discovery 3 diesel ud over selve registreringsafgiften yderligere får et tillæg på kr. 8200,-. Fra 1.1.2008 gælder dette såvel gul- som hvidpladebiler.

Endelig er hele "vægtafgiften" på personbiler baseret på forbrug, hvilket du må være vidende om som ejer af en Lupo, kontra det du betaler i vægtafgift, dieseludligningstillæg og tillægsafgift på Defenderen.

Det burde også mane lidt til eftertanke at de Land Rovere der sælges i dag rent faktisk har et gennemsnitligt brændstofforbrug på ca. 10 km/l, hvilket ikke er mindre eller væsentligt mindre end det mange små og mellemstore familiebiler reelt kører på en liter brændstof.

Så i stedet for at bede om endnu flere og højere afgifter, ville det være mere relevant, som du også foreslår, med en total omlægning af registreringsafgiften, og alle de andre afgifter der er på biler, så der reelt blev et frit valg for forbrugerne når de ville erhverve en bil. Så ville det være muligt at vælge bil ud fra miljøhensyn, reelle behov, lyst, interesse, design osv. og samtidig man ville kende konsekvenserne både økonomisk og miljømæssigt, og ikke som i dag hvor det er lappeløsning på lappeløsning, der forsøger at regulerer vores bilkøb. Det nærmer sig næsten det gammel-russiske planøkonimisystem, hvor staten via afgifter/økonomi vil "tvangs"-styre vores bilvalg.

En afskaffelse af afgifterne kan ikke lade sig gøre, som een fra Skat engang udtrykte det "staten fattes penge" og Statskassen kan ikke undvære det temmeligt store beløb der kommer ind på biler.

Det må heller ikke glemmes at hele samfundet, med bolig, arbejdsplads og skolers placering, indkøbsmuligheder osv er baseret og udviklet på at vi har bilen. Selv de krav der er til arbejdsløse omkring mobilitet kræver stort set at de har en bil, hvis de bor blot lidt udenfor de største byer.

Personligt synes jeg helt overordnet at det er forkert at blande miljø sammen med økonomi, det bør ikke være økonomien der skal være afgørende for om vi gør hvad vi kan for at belaste miljøet så lidt som muligt.

mvh
Ib 0219

56590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 16:36:19) (svar på 56579)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Ib og Eddie.

Først skal jeg lige sige at jeg absolut ikke er en hellig miljøapostel. Bare spørg min kone om det. Jeg kører hovedsaglig i Lupo fordi den er billig i drift.
Jeg vil give Eddie ret i at mit forslag om ret til flere biler ikke vil løse parkeringsproblemet i København, bortset fra at hvis der indføres roadpricing, så vil der nok komme færre "gæstebiler" ind i byen, da det vil være dyrere end at køre til stationen og tage bilen ind til byen. Det gør jeg selv - Ikke for miljøets skyld, mest fordi det er hurtigere og jeg ikke behøver at finde en p-plads.

jeg er fuldt ud ening med Ib i at det der skal til er en afgiftsomlægning. Jeg mener ikke at statens samlede indtægt på biler skal ned, jeg mener bare at vi bilejere skal betale for at køre i vores biler, i stedet for at betale for at eje dem. Jeg vil ikke have noget noget imod at det koster mig tre gange så meget pr. km at køre i min Land Rover, hvis jeg til gengæld slap for at betale registreringsafgift, brændstofafgift, forsikringsafgift m.m.
Jeg synes man skulle lave en differencieret betaling for hver bilmodel afhængig af hvor den kører, hvor meget den forurener, hvor meget den fylder, hvor farlig den er overfor andre med mere. Det vil nok gøre det dyrere at køre i Land Rover, til gengæld kunne man have råd til en billig og fornuftig dagligdags bil, en Land Rover til at køre terræn i og en Range Rover til at køre i når det skal være fint. Den vil selvfølgelig være dyr at køre i, men man har jo de andre til at køre i når det "bare" er transport.

Jakob E S
56701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (05-01-2008 11:49:01) (svar på 56579)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
hej ib

jeg følger debatten ivrigt og gør mig mine tanker om miljø og forurening........og som bosat i yderdestrikterne i danmark er livet stort set umuligt at opretholde uden bil...det bliver i hvertfald meget meget besværligt og meget dyrt hvis pengene skal ligges i arrivas lommer.....nå men det jeg studsede over var det tillæg du omtaler på 5040kr for privat anvendelse af gulpladebiler til privat kørsel!! er det noget nyt eller gælder det kun erhvervsbiler brugt privat??????

god lørdag derude i kongeriget!!

lr hilsen peter, ribe nu med nysynet 110 2.5 n/a!!
56702: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (05-01-2008 12:07:47) (svar på 56701)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hej Peter!

Rolig nu! Det gælder kun biler registret efter... ja bom bom .. vist nok en dato omkring 97.. Og hvis dín er n/a ja så er den ældre.. så du slipper :-)

Thomas
56704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (05-01-2008 12:19:04) (svar på 56701)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Peter

Den afgift Ib omtaler blev indført for privat personer der anvender en bil på guleplader til privat transport.

Afgiften blev indført for ca. 10 år siden.

mvh
Eddie
56707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (05-01-2008 12:41:01) (svar på 56704)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.39.151)
hej thomas og eddie!!

puha...tak for det...troede lige privatøkonomien skulle belastes med endnu en afgift!!

god weekend til jer!!

lr hilsen

peter, ribe med 110 2.5 n/a fra 1986!!
56567: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 11:52:35) (svar på 56536)
Ivan Frits Poulsen #4685, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.72.80.165)
Og så er vi jo nogle som kun har 1 bil (110 bus) der skal klare alle opgaverne: Børn/familie/flytninger (m/trailer) /
Arbejde: Håndværker, ofte med trailer på 3,5 ton osv.

Det ser for mig ud til at ramme de små erhvervsdrivende, skal vi tvinges til at købe flere biler for at overleve ???
Hvor er miljøet på vej hen ??
Miljø = merforbrug.
Miljø er for mig også mådehold , det ved jeg godt ikke ligefrem er regeringens syn på et moderne samfund i vækst.

Et par støtanker til debatten.

mvh
Ivan
56577: Lad ikke miljø-apostle ødelægge din dag (03-01-2008 15:08:11) (svar på 56567)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Alternativt "biler i byen" begrænsningsforslag:

Indfør køretilladelser/dage gradueret efter bilejerens økonomiske bidrag til statskassen

Gruppe 1 (kørsel efter behov)
*Benzindrevne biler der kører under 8 km/l og erlægger mere end kr. 8.000 årligt i ejerafgift.
*Dieseldrevne biler der kører mindre end 10 km/l og betaler ejerafgift og udligningsafgift på tilsammen over 10.000 pr. år

herefter flere, men mindre lødige grupperinger sluttende med:

Gruppe 5 (kørsel ifbm. højtider f.eks. 1. maj)
Småskrald med egenvægt under 600 kg. og med et brændstofforbrug som en Puch Maxi og en ejerafgift mindre end prisen på et gult klippekort.
...så er man også fri for at disse "radiobiler" fiser rundt mellem vognbanerne og iøvrig parkerer af hel... til

Med de venligste hilsner
Claus