tilbage

Land Rover Forum  

Index
56762: bremse udluftning (06-01-2008 14:23:42)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Vi har en IIa stationcar fra 1965 og har skiftet bremserør, slanger, hjulcylindre, bakker mm.
Efter udluftning skal man stadigvæk pumpe 1 gang før pedalen ikke går helt i bunden. Systemet hodler tryk og vi har ikke bemærket udslip af væske.

I reperationsmanualen står der at vi har en CB-type (compression barrel) master cylinder. Bogen henviser til et trykværktøj som kan presse væsken i og dermed fjerne luften fra master cylindren lidt nemmere. Nu kan man jo sikker klare sig med en alternativ tilgangsmåde eller selvlavet værktøj, eller er løft af bilens front det bedste alternativ?
Index
56774: sv: bremse udluftning (06-01-2008 17:16:18) (svar på 56762)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.192.190)
Man kan købe et særligt dæksel til væskebeholderen der sætter trykluft på systemet, ved at forbinde en slange til et dæk. Det koster 2-300 kr og har i hvertfald hjulpet mig. Se evt tidligere tråde om udluftning.

Hilsen Henrik
Index
56775: sv: sv: bremse udluftning (06-01-2008 17:49:21) (svar på 56774)
Jens Hjermitslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.52.222)
Har sådan en her det er nemmere den suger fra luftskruen, så kan man lufte ud ene mand. THansen 399.-

http://www.thansen.dk/product.asp?c=360380477&n=788922347&pn=1246056295

JeHj
Index
56776: sv: sv: sv: bremse udluftning (06-01-2008 17:58:01) (svar på 56775)
Henrik Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.132.240)
Den kan også købes hos Harald Nyborg hvis det er tættere på.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4432&n=10&KundeID=

Min 109" fungerer næsten altid i første hug efter en udluftning med tryk.

Mvh. Henrik
Index
56791: sv: bremse udluftning (06-01-2008 21:41:14) (svar på 56762)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Arthur.

Velkommen i klubben af fortvivlede bremseudluftere.

Vores 88" har 109" bremser. Gennen 10 år kæmpede jeg med
udluftning af de forp----- bremser.
Jeg prøvede med tryk på beholderen.
Jeg sugede gennem luftskruerne.
Jeg løftede bilen så højt op med frontspillet i et træ at den kun hvilede på bagvangen.
Jeg ændrede rørføringen så vædsken først løb til nederste cylinder og derefter op i øverste cylinder hvor luftskruen nu er placeret.

Min enestående tålmodige kone har siddet og pumpet i timer mens jeg har kravlet rundt og skruet på luftskruer (vores nabo fortæller stadig om dengang han kiggede ind i bilen kl 0030 og så min kone var faldet i søvn bag rattet, mens jeg lå og skruede).

Intet hjalp mig.

Jeg fandt så ud af at hvis jeg pumpede tryk på systemet og satte en pind i klemme mellem pedal og sædekasse hver gang jeg forlod bilen, så fik jeg efterhånden ( en uges tid ) luften ud. Denne fremgangsmåde er i sagens natur ikke så god da man jo kører i en periode med en bremse der kan pumpes op og det er ikke trafiksikkert.

Min sidste løsning:

Boringerne til rørforbindelse og luftskrue er midt på cylinderne !!. D.v.s. den luft der er i øverste del af cylinderen har svært ved at komme ud. Jeg har nu lavet et 4mm gevindhul øverst i hver cylinder ved stødbunden, lukket med en skrue med paktape, jeg lufter ud gennem disse huller inden jeg monterer tromlerne og --vupti-- udluftning tager 5 min.

Der er måske tale om en konstruktiv ændring af et vitalt sikkerhedssystem på køretøjet, men det må jeg leve med. Jeg kan nok komme i tanke om et par brugere af dette forum der vil tage mig i skole :-).

Med 88"er hilsen
Peter
Index
56792: sv: bremse udluftning (06-01-2008 21:51:31) (svar på 56762)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej, læs denne tråd:

http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=51097&f=m&ex=1&s=&uid=151093120

Omhandler mine 2A bremser.

Kasper

2A 109" 1965 V8
Index
56831: sv: sv: bremse udluftning (07-01-2008 17:58:01) (svar på 56792)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg har haft held med at lave en cykelventil om til kontraventil som så med et par små stykker slanger var klemt ud over udluftnings nipplen.
Jeg brugte den ventil med kugle i...

Endelig så skruede jeg kun lige akkurat nolk op for udluftnings nipplen således at bremsevæsken kun løb ud hvis jeg trykkede af all ekræfter på pedalen.

Sådan udluftede jeg på 5 min alle 4 hjul på min serie 2a 1969.
Tror det der høje tryk bedre presse luften med ud af systemet, på en elelr anden måde. Ihvertfald hindrer jeg at luften suges med ind igen. Små spalter med olien presset ud under højt tryk, lukker lufttæt bagefter alene på grund af overfladespændigen i olien.
Dermed suges der fris olie fra beholderen fremfor "frisk luft" fra nipplen, når du slipper pedalen.

Det er ligesom min teori ;)
Eller også var jeg bare heldig.....
Nej - jeg gentog faktisk nummeret flere gange ;)
Index
57199: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 08:43:50) (svar på 56831)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Nu har vi udluftet en del gange. Trykket holder fint. også med en pind i klemme på bremsepedalen over et par natter - forstår dog ikke helt hvorfor luften skulle forsvinde når man trykker i længere tid?
Vi har også købt en sugedims hos HN, uden stor held - den er dog fint til at suge alt mulig op.

Vores bremsevæskebeholder har et ekstra (sammenklmet rør) øverst, nu må vi prøve med tryk på beholderen.

Vi kørte den første tur med bile ni lørdags, den bremser fint, men pedalen synker alt for lang ned indtil man har pumpet en gang.
Index
57201: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 09:13:26) (svar på 57199)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Hej igen.

Jeg vil igen henvise til denne tråd: http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=51097&f=m&ex=1&s=&uid=316375200 (mit sidste link virkede vist ikke.

Mine bremse-erfaringer på min 2A:

Jeg købte 5 forskellige udluftningsdimser, den eneste der virkede købte jeg hos Bilexperten, det er en slange man sætter på reservehjulet(eller et andet hjul) forbundet med et dæksel til bremsevæske beholderen, så slipper man for at træde pedal til man får krampe. Og een person kan udlufte systemet. Ved udluftning skal man starte med det hjul der er længst væk fra pedalen, og slutte med det der er nærmest.

Problemet på min var: Den ene bremsebakke bagpå var monteret forkert, så justeringsmånen ikke kunne nå, og derfor ikke kunne justeres. Dette gav al for lang vandring og man var nødt til at pumpe en gang for at få "hård pedal". Bemærk derfor at bakkerne alle er forskellige.

Når man har udluftet sætter man en "doven dreng"(et bræt mellem sædekasse og pedal) til at holde pedalen stramt nedtrykket, derved bliver bakkerne holdt på plads mod tromlerne. Nu justerer man med justerskruerne (2 på hver hjul, på min 109" V8) "månerne" helt ud til der er modstand, og 1/16del tilbage. Så virker det.

Med andre ord, det var slet ikke udluftningen der drillede, men justering af "månerne/sneglene" (gad vide hvad de rigtigt hedder?)
Hvis du har fast pedal efter et pump eller to er det nok det der er galt. Hvis pedalen er blød og svampet er det nok udluftning.

Men et sammenklemt rør, det lyder nu heller ikke sundt..?

Jeg vil gerne hjælpe hvis...


Kasper(KBH)

109" 2A 1965 V8
Index
57203: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 09:28:22) (svar på 57201)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Lad mig supplere Kaspers fine beskrivelse af bremseproblematikken.
Jeg erfarede, at med nye tromler og belægninger er det vældig nyttigt at motionere bremserne en hel del og efterjustere.
Efter de første køreture, var pedalen ret hurtig langt nede igen og jeg kunne justere bremserne igen og har nu en vældig fin pedeal.
Bakkerne skal ikke være slidt 100% ned, før justeranordningerne ikke kan nå ud til stifterne på bakkerne og så får man alt for lang vandring.
mvh
Knud
Index
57205: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 09:29:48) (svar på 57201)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Jeg har tænkt på det med månerne, og sidst lagde jeg mærke til at en kan drejes hele vejen rund, men den kan justeres sådan at bakken sløjfer på tromlen. Men der er nok ikke andet at gøre end at tage hjulet af og kigge. Kan man mon se forskellen på bakkerne med et blotte øje?

Linket virker stadigvæk ikke, men nu har jeg læst alle indslag omkring bremsejusteringen her på forummet og andetsteds - var ellers overbevidst over at jeg gjordet det før jeg spurgte men må have stavet forkert ved søgningen.

Nu må jeg se på det på onsdag igen, bilen står lidt lang væk (jeg bor i Kbh og bilen står i nærhden af St.Merløse), råber nok om hjælp hvis jeg ikke kan finde ud af det igen. Tak for de gode råd, det er nogengang hjælp nok at man ikke er den eneste med problemet.

Det er det sidste der skal fikses før bilen skal til syn og vi glæder os SÅ meget til en rigtig køretur i den.

Index
57208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 09:43:49) (svar på 57205)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Arthur
Justeringssneglene bliver slidt med tiden. Rep.sæt kan købes hos de sædvanlige reservedelspushere i det midt- og nordjyske.

Der er iøvrigt et gammelt smedetrick til udluftning af LR tromlebremser. Det er simpelt,men virker 100 % hver gang.

De bagerste tromler afmonteres og bakkerne presses helt i bund i hjulcylinderen med en skruetvinge. Der udluftes herefter på alm. facon med 1. pump tryk og hold pedalen nede 2. åbn udluftningsskrue 3. luk udluftningsskrue 4. pump tryk o.s.v.

mlrh
Claus
Index
57209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 09:53:37) (svar på 57205)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så hedder det nye belægninger og eller tromler, jvf. det jeg skrev før.
Jeg havde selvsamme problemer, som du, med de gamle dele.
mvh
Knud
Index
57212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 11:01:20) (svar på 57209)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Bakkerne, alle slavecylindre, rør og slanger er blevet skiftet. Så må jeg hellere kigge ind til dem igen og så om sneglene er slidt eller bakkerne forkert monteret.
Index
57237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremse udluftning (14-01-2008 17:03:35) (svar på 57212)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Hey Arthur

Det lyder præcist som mit problem, du kan dreje sneglen hele vejen.
Bakkerne er forskellige ved at placeringen af tapperne er forskellige. kan let ses, eller måles med en tommestok.
Der skal een af hver slags i hver side..!?

Mit bud er fejlmonterede bakker.

..Kasper