tilbage

Land Rover Forum  

Index
56972: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 00:16:20)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Jeg hentede dash og torpedo fra sandblæsning hos Gladsaxe Metalsliberi i dag, og kørte til DOT i Køge for at få dem varmgalvaniseret.

Men - værkføreren ville ikke behandle dem. Ikke pga. risiko for at de skulle slå sig, men fordi der var for mange punktsvejsede/trykkede samlinger med små riller og sprækker. Han sagde at zinken ikke ville komme ordenligt ind og at det ville blive noget juks. Han anbefalede metallisering istedet. Og det kunne jeg bare have fået gjort hos Gladsaxe Metalsliberi !

Jeg overvejer at køre til en anden varmgalvanisør (hedder det sådan?) og har fundet nogen der hedder Værløse Galvaniske.

Nogen der har erfaringer med dem, eller som kender et andet sted i Kbh-området?

Eller skal jeg "bare" få dem metalliseret istedet?

RRC hilsener,

Anders
RR 1991 3.9 EFI
Serie IIa (projekt)
Index
56981: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 09:15:35) (svar på 56972)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Efter min erfaring holder metallisering ikke. Det eneste der holder virkeligt godt er varmgalvanisering, men desværre har DOT manden ret, overfladespændingen på flydende zink er rimeligt høj, så det vil ikke kunne trænge ind i små revner og sprækker. Personligt ville jeg grunde det, male det med linoliemaling, og derefter med alm. maling. Men det tager lang tid. Til gengæld er linoliemalingen eminent til at komme ind og lukke revner og sprækker af.

/tony
Index
56983: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 09:34:03) (svar på 56981)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Jeg ville vælge at få delene pulverlakeret. Junior fik det udført på alle smådele, hængsler, beslag og lister til sin 90". Det er noget der holder. Metacoat på Gillelejevej i Esbønderup klarede det til favorabel pris.

mvh
Claus
Index
56984: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 09:40:41) (svar på 56981)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Jeg fatter ikke helt den der med grunder og så linolie linolien kan da ikke trænge ind efter grunding, eller hyr??
Mlrh Jørn
Index
56985: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 10:17:28) (svar på 56984)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Metallisering kan ikke komme ind i et lukket emne, som varmgalvaniseringen kan, hvis man er lidt omhyggelig.

Torpedoen er dømt til at rådne op inde fra, som jeg tidligere har forklaret.

Hvis man ikke sikrer den indvendigt, er det totalt ligegyldig med udvendig behandling, uanset metode.

mvh
Knud
Index
56997: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 16:40:30) (svar på 56985)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.23.250)
Ok, jeg tager det lige fra bunden af..

Start med at lave huller i torpedoen, så du kan komme til alle hulrum med en tectylsprøjte/slange. Så grunder du torpedoen udvendigt, godt og grundigt. Så varmer du linolie med 5% siccativ(kan købes ved farvehandleren) op til 80-100 grader og sprøjter det ind i hulrummene. Udvendigt kan du blot påføre det i et tyndt lag med en pensel. Det skal hærde mindst en uge et tørt, lunt og lyst sted. Bagefter kan du male torpedoen med hvad du har lyst til.

Så ruster den ikke.

/tony
Index
56986: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 12:52:46) (svar på 56972)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.202.165)
Hej Anders

Hvis du ikke kan finde nogen ved kbh så prøv tychsen i århus, ja det er et stykke vej, men han kan det kram, har stor erfaring med land rover og 2 CV samt reanult 5 postbiler, tror der er 4 omkring hvor jeg bor der suser rundt i en gadelampe farvet postbil og de ser bare godt ud.... og så er de faktisk ganske habile i en våd juletræsplantage.

hjemmeside: http://www.tychsen.dk/

SIII Hilsen Anders

Index
57005: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 20:18:58) (svar på 56986)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)


hej

Ja Tychsen kan sit kram og så er han rimelig med priserne.
Jeg fik min torpedo- lige som 2-hundrede andre har gjort det, galvaniseret hos Tychsen i århus og den passede som fod i hose bagefeter. Det du giver ud på galvanisering, og fragt sparer du mange gange når den u-galvaniserede igen skal udskiftes.

Claus Pihl
Index
57010: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 21:32:21) (svar på 57005)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Tak for gode råd.

Jeg kan godt lide Tonys ide om at bruge linolie, men jeg tror altså at en fuldgalvanisering er mere langtids-holdbart og vedligeholdelsesfrit. Og i mangel af eget værksted (seriebilen står i en halvåben lade) hvor jeg selv kan stå med det, vælger jeg nok Tychsen.

Men jeg tror at jeg vil eksperimentere lidt med linolien til sommer, på min RR.

Nogen gode bud på hvordan jeg lettest/billigst får en palle fragtet fra Århus til Kbh. ? Her kunne "Forum-expressen" (Norsk LR klub) jo være handy ;-)

/anders
Index
57013: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 21:40:50) (svar på 57010)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Anders

Jeg skal have min bil til service hos LR Parts i skanderborg for montering af spil m.m.m. i uge 4. Jeg kan godt tage din torpedo med frem og tilbage fra Nsj, hvis det kunne passe.

mail eller ring 40270103

mvh,
Henning
Index
57016: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 22:01:16) (svar på 57013)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Fornemt tilbud. Jeg mailer lige til dig.

Tak,

Anders
Index
57022: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (10-01-2008 23:34:43) (svar på 57016)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Det er den rigtige ånd gutter!
Index
57034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (11-01-2008 08:51:34) (svar på 57022)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.50.7)
Ja da.

I er nogle gode kammerater! Det er en super klubånd Henning. Lige til en medalje!

God weekend

Jens :-)

Index
57041: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (11-01-2008 10:57:02) (svar på 57005)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Imponerende! Altså at den passede efter galvaniseringen. Jeg mener sandsynligheden for, at den ville passe uden galvanisering er ret lille :-)

Jakob E S
Index
57107: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (12-01-2008 13:19:22) (svar på 57041)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Selvfølgelig passede den, det er jo en Land Rover. Det er jo seriøst paskram vi har med at gøre!

Bare lige en tilføjelse: Min torpedo blrv som sagt galvaniseret hos Tychsen, han går meget op i at alt maling er flernet. Min torpedo var blevet svejset i flere steder, men slog sig ikke en tomme på trods af dette.

Claus
Index
57110: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering - for gud ved hvilken gang ;-) (12-01-2008 14:41:47) (svar på 57107)
Anders Barlach #7945, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.136.219)
Hej Claus
Jeg overvejer at få min torpedo galvaniseret på min 88" III restaureringsprojekt. Har du nogle gode råd til hvad jeg skal huske? Jeg havde også tænkt at bruge Tychsen, skal jeg selv sørge for at den bliver sandblæst?

Anders