tilbage

Land Rover Forum  

Index
57031: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 08:31:00)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej I forum.

Hvad er effekten af at stille ventiler på sådan en motor??
Hvad er intervallet for indstilling af ventiler??
Hvis nu der ikke er stillet ventiler i flere år på den kan det så passe at den vil ryge en del ved start og ved tomgang??

Er det svært at indstille ventiler og er der en der har en procedure for fremgangsmåden?

Jeg spørger fordi jeg altid har kørt i biler med hydraulisk ventilløftere.

Claus
Index
57035: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 08:56:58) (svar på 57031)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Jeg ved ikke hvad spillerummet skal være, men det er der sikkert en anden der fortæller dig om lidt. Du kan vinde meget ved at få dem justeret op, og hvis det ikke er blevet gjort i årevis kan det betyde meget. Det vil også kunne påvirke udstødningen ved start og i tomgang, ja.

Ventilspillerum skal være 0,25mm for både indsugning og udstødning. Procedure:

http://www.landrover.ee/est/files/manuals/cars/sIII/Series%203%20-%20%20Repair%20Operation%20%20Manual.pdf

/tony
Index
57038: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 10:02:17) (svar på 57035)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej Tony.

Nu er jeg så heldig at der sidder 2 klistermærke originale på topdækslet som fortæller mig spillerummet godtnok i tommemål men det må jeg jo regne om til millimeter søgeblade som jeg har.
Det var mere selve proceduren du har vedhæftet jeg var interesseret i.

mange tak for det

Claus
Index
57043: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 12:21:30) (svar på 57031)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.103)
Hej Claus.
Der er en lille fidus når du stille ventiler på en 4 cyl. Land Rover.
Når du stiller ventil nr. 1 skal ventil nr. 8 være helt åben.
Når du stiller ventil nr. 2 skal ventil nr. 7 være helt åben.
Osv. Læg mærke til at når du lægger numrene sammen giver de altid 9.
Så ved man altid hvilken ventil der skal justeres, når man kan se hvilken der er helt åben.

Venlig hilsen
Hartley
109" STW 1972
Index
57046: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 13:17:04) (svar på 57043)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.193.182)
Hej Hartley
Kender du eller andre her i forum fremgangsmåden på at stille ventiler på en V8 motor?

Hilsen
Poul
110" V8
Index
57049: sv: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 13:34:27) (svar på 57046)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Jeg har en Rnge rover Classic 3,5 v8 reperations manual der hjemme der kan måske stå noget i.
Jeg kan lige tjekke det for dig.

Claus
Index
57068: sv: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 16:35:05) (svar på 57046)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.16.202)
Hej Poul der skal ikke stilles ventiler på en Rover v8 motor.De er hydrauliske, og bliver justeret automatisk med olietryk fra motoren.

Venlig hilsen

Anders
Index
57077: sv: sv: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 17:44:37) (svar på 57068)
Poul Meirum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.193.182)
Hej igen
Er det gældende for alle 3,5 V8 fra 1988?
Og tak for orienteringen

Venlig hilsen
Poul
Index
57094: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 2,25 diesel motor 3-lejret. (11-01-2008 22:33:34) (svar på 57077)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.16.202)
Hej poul det er oprindelig en Buick motor som Rover fabriken
købte midt i 60erne, og lagde i deres person biler, og i Range Roveren da den kom frem i 1970. Den er blevet modaniseret igennem tiden, bla med flere kubik i de seneste modeller af Range Rover. Men ellers er det samme basis motor. Alle standart 3,5 v8 motore har hydrauliske ventilløftere. De kræver en god olie for at smøre især de bagerste knaster på knastakslen, ellers bliver de slidt, og det lyder som en motor som trænger til at få justeret ventiler ( tikke lyde fra motoren )Så sørger du for god vedligeholdelse og god olie med regelmæssig skift, så har du en motor med mange kilometer i. Også lyder den som en drøm. :-)

Venlig hilsen

Anders