tilbage

Land Rover Forum  

Index
57123: Skydevinduer bag i 88'er (12-01-2008 21:00:14)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Jeg har de alm rundede vinduer bag i min S3, 88'er fra 1973. Overvejer at skifte dem til de firkantede skydevinduer, men er nu kommet i tvivl om det også kunne være originalt, da jeg kun ser dem på S3'er med safari tag.

Så spørgsmålet lyder: Kunne skydevinduer forefindes originalt på en S3, 88'er UDEN safari tag?

Ønsker at holde bilen så original som muligt

Med 88'er hilsner

Mads
Index
57137: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 01:48:39) (svar på 57123)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Jo da Mads, en 88" findes også Station Waggon, med tropetag, vinduer i taget (alpenfenster) og skydevinduer i siderne.
Du ser dem ikke herhjemme da 88" kun er importeret i meget lille antal som STW.
Siderne med skydevinduer er de magen til dem der sidder på en 109" Station Waggon (5 dørs).

Skydevinduerne hører sammen med tropetaget, men jeg er sikker på at hvis man bestilte bilen kun med skyderuder og uden tropetag kunne man også få det.
Så må det vel siges at være originalt.
Men hvis din bil er født som varevogn så kan du da ikke bygge den om med skyderuder, så er den da ikke original mere - eller?

Mvh
Kenneth Poulsen - 88" med tropetag og sider med skydevinduer på værkstedet snart klar med nye rudelister.
Index
57139: sv: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 07:43:25) (svar på 57137)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Kenneth

Det er en spændende pointe du har mht om en bil kan siges at være original hvis man ændrer den til noget den ikke var fra fabrikkens side selvom man benytter originale årgangs dele.

Tag bare farven som eksempel. Er bilen original hvis man ændrer farven til en anden original LR farve?

Selvom jeg er varm fortaler for at bevare den original må jeg nok indrømme at jeg er parat til at gå på kompromis.

Hvad siger i andre der forsøger at bevare jeres LR original?

Med S3 hilsner

Mads
Index
57140: sv: sv: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 08:51:05) (svar på 57139)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Mads

Nu er det jo Land Rovere vi taler om og de færreste eksemplarer har vel overlevet de sidste 30-40 år eller mere uden at forskellige ejere har ændret forskelligt på dem.

Som f.eks min IIA fra '65 der efterhånden er stykket sammen af flere biler og hvor den originale farve vist var den farve, den første ejer, en jysk flyveplads, brugte til sine hjælpe-køretøjer.

Jeg mener at i så tilfælde, må det række når man restaurerer dem tilbage til noget der *kunne* være originalt, hvilket jeg da også drømmer om for min IIa, selv om Rom jo ikke blev bygget på en dag.

Jeg må indrømme at jeg heller ikke har tænkt mig at skifte 109" SIII forakslen med de kraftige bremser og den fuld-synkroniserede gearkasse ud med noget "originalt" Den skal trods alt også køre en gang i mellem. Det vigtigste for mig er at den en dag i det store hele kommer til at fremtræde som en original SIIa fra 65.

Men en Land Rover er jo et brugs-køretøj, måske det er en del af dens charme, at den igennem sin tid er blevet tilpasset til sin ejers brug. Som jeg har nævnt i en tidligere tråd, der var ham der sagde at "alle gamle Land Rovere er originale, for der er næppe to helt ens."

Hilsen Niels Lysebjerg
www.lysebjerg.dk/land-rover.html
Index
57143: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 09:49:33) (svar på 57123)
Jesper Bruun #2628, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.246.111)
Jeg har haft en 88" fra 78 på gule plader, der var monteret skyderuder ibag, men ikke noget troppetag. Jeg købte den af en LR forhandler han sagde det var en islænder model derfor de firkantede skyderuder, men husk på de må ikke kunne åbnes hvis din bil er på gule plader

MVH
Jesper
Index
57148: sv: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 12:09:15) (svar på 57143)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Det der ville være synd og skam på en IIA, var at skifte den "nærsynede" frontplade ud med lygter i skærmene, eller sætte et serie III intrumentbord i.
Personligt mener jeg at, hvis man umiddelbart kan identificere bilen som en IIA er det OK, om der så er synkroniseret gearkasse eller 109" bremser på en 88" er for mig uden betydning.
Serie IIA (1961 - 1972) er produceret i rigtigt stort antal, så der er mange af dem i forhold til f.eks. Serie I.
Men selvfølgelig hvis man har et projekt hvor alt skal være originalt kan man ikke give køb på noget som helst.
Jeg mener f.eks. det er helligbrøde at begynde at modificere en serie I med tunet motor, store hjul og spilkofanger.
Men så'n er der så meget.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
57151: sv: sv: sv: Skydevinduer bag i 88´er (13-01-2008 14:06:58) (svar på 57148)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Jeg er enig i, at så længe det "kunne" være originalt er det ok. Så tror at jeg vil sætte skydevinduer bag i og da den er på hvide kan jeg også få lov at åbne dem engang i mellem.

Tak for jeres indput

Mads