tilbage

Land Rover Forum  

Index
57073: Defender TD5 med turbo-tøven (11-01-2008 17:20:16)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej I Forum.

Jeg har en oplevelde med min TD5ér, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.
Når den bliver varm, er det ligesom om den får mere turbo-tøven, altså bliver langsommere i responsen og mere efterløb når speederen slippes. Når bilen holder stille er der ingen problemer, men når den er i bevægelse er det som om karakteristikken ændres. Den har gået 60000 og har nye filtre mm. Har et par gange oplevet svingende tomgang, hvor omdrejningerne står og svinger 100-200 omdr/min. Dette falder dog til ro ved tryk på bremsepedalen...?? Er der noget med at karakteristikken ændres ved skift fra høj til lav, og kan det evt. være en kontakt der er i stykker ?
mvh
Jacob
Index
57074: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (11-01-2008 17:31:05) (svar på 57073)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jacob

Hvilken årgang er det ?
Index
57075: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (11-01-2008 17:32:38) (svar på 57074)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej Peter

Det er en 2001.

mvh Jacob
Index
57076: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (11-01-2008 17:35:22) (svar på 57075)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej

Ok samme årgang som min egen.

Har du tjekket at spændebånd og slange på tilgangen til turboen er spændte og hele

Peter
Index
57101: sv: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (12-01-2008 12:16:46) (svar på 57076)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej Peter

Ja, spændebånd og slange ser begge fine ud og alt er
efterspændt.
Var ude og køre idag og nu "tøver" den, uanset om den er kold eller varm i motoren .
Det som undrer mig, er at den ændrer karakteristik, når jeg trykker let på bremsepedalen.

mvh Jacob
Index
57096: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (11-01-2008 23:54:56) (svar på 57073)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej Jacob
Min står også og svinger i tomgang ind til der trykkes på bremsen, typisk når man kobler ud og ruller farten af.
Der var een her inde der svarede at det var normalt og at det var for at "lette i gangsætning".

/Claus
Index
57102: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (12-01-2008 12:23:38) (svar på 57096)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej Claus.

Jeg har kørt i andre LR, samme model, hvor den ikke gør det, og hvor den samtidig ikke har denne "turbotøven". Mærker du også den ?

mvh Jacob
Index
57103: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (12-01-2008 12:46:13) (svar på 57102)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jacob

Hvis det er ok så er der lidt muligheder tilbage.

Du kan have en defekt intercooler men hvis den ikke har kørt mere end 60000 km så vil jeg ikke tro at det er der problemet ligger.

Jeg vil foreslå at du tjekker din ECU under passagersædet.
Det kunne tyde på at den svaghed min også havde med olie i stikkene fra ledningsnettet kan være synderen.

En sådan operation er nu billig nok. Berthelsen klarede det for 1100 kr inkl. stumper arbejdsløn og moms.
Jeg havde ikke den turbotøven som du beskriver men nogle mærkelige udfald når først motoren var varm.
Jeg er ganske sikker på at det er der problemet ligger.

Mlrh

Peter Toft
Index
57118: sv: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (12-01-2008 17:53:38) (svar på 57103)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej Peter

Har lige checket ECU'en som du beskrev og den er helt tør. Vil derfor i morgen forsøge med rensning af EGR-ventil som Ib skriver om.
Fortsat god weekend.
mvh Jacob
Index
57108: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (12-01-2008 13:46:18) (svar på 57102)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Jacob,

Læs dette indlæg:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=28636#28636

Problemet er ikke ukendt - har prøvet det med 2 TD5'ere og det hjalp omgående at rense EGR'en.

/Ib
Index
57146: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (13-01-2008 11:14:58) (svar på 57102)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej Jacob
Jeg er desværre ikke helt med på hvad du mener med, eller hvordan turbo tøven opleves?
Jeg har selv fornemmelsen af at turboen først "slår til" mellem 2500-3000 omdr. Er det helt ved siden af?

/Claus (Disco 2)
Index
57152: sv: sv: sv: sv: Defender TD5 med turbo-tøven (13-01-2008 14:11:59) (svar på 57146)
Jacob Jørgensen #8046, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.212.131)
Hej Claus

Det jeg mener er,(måske også lidt vaagt beskrevet) at motoren først reagerer 2-3 sekunder efter at der er trykket på speederen. Det oplever jeg både ved igangsætning og ved gearskift, hvor momentet fra motoren ikke er til stede før efter 3-4 sekunder. Min observation er at hvis jeg trykker ganske let på bremsepedalen (med venstre fod), så reagerer motoren meget mere kontant og promte, altså uden dyk i moment og med en hurtig respons.
mvh
Jacob