tilbage

Land Rover Forum  

Index
57256: bagerste differentiale og ordet klump (14-01-2008 21:53:53)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.135.204)
Nedenstående drejer sig om min defender 90, 300tdi, år 97, kørt 192000km.

Efter en tur under vognen for at smøre kardan aksler lagde jeg mærke til olieudtrængen ved bagerste differentiale. Da jeg efterfølgende klodsede venstre side op og bevægede baghjulet, flyttede indgangsakslen og kardan akslen sig lodret op og ned (gul pil på billedet).

Jeg kan ikke tro andet end at der er gået et leje eller lignende.

Ved kørsel kan jeg mærke lidt rumlen i bilen når motoren kun lige akkurat har omdrejninger nok til at akslen drejer frit og lige så hurtigt rundt som diffentialet, ellers er der intet at bemærke.

Min værkstedshåndbog fortæller mig at det ikke er for den utrænede perlegrusmekaniker at lave, så der kommer vi til problemet.

Kan jeg skrue akslen og indgangsflanchen af (sort hvid del af billedet) og skifte de dele der er beskadiet uden at skulle måle det hele op med måleur?

I flere tråde på dette super gode forum er "klumpen" nævnt flere gange, og at det er billigere at skifte denne end renovere ens egen, men hvad er klumpen helt præcist?

Der er ingen der har beskrevet det i Land rover leksikonnet, så kan en være så venlig at uddybe det lidt.

Med venlig hilsen
Mads.
Index
57260: sv: bagerste differentiale og ordet klump (14-01-2008 23:11:01) (svar på 57256)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.242.166)
Hej mads jeg syntes du skulle prøve at afmontere kadanen ved differetialet for at se om møtrikken som holder flangen på diffentialet er gået løs. møtrikken skal spændes med 9,6 til 16,5 kg og den er enten splittet eller også er det en låsemøtrik. De lejer som holder spishjulet er koniske og deres leje tilspænding er bestemt af et afstands stykke og 2 skiver.Men hvis ellers krone og spidshjulet ikke fejler noget kan du lige så godt få skifte lejerne i differentialet af en mekaniker som har lidt erfaring med udmåling af diffentialere istedet for at montere et brugt diffentiale som du ikke kender standen på.

Med venlig hilsen

Anders