Nedenstående drejer sig om min defender 90, 300tdi, år 97, kørt 192000km.
Efter en tur under vognen for at smøre kardan aksler lagde jeg mærke til olieudtrængen ved bagerste differentiale. Da jeg efterfølgende klodsede venstre side op og bevægede baghjulet, flyttede indgangsakslen og kardan akslen sig lodret op og ned (gul pil på billedet).
Jeg kan ikke tro andet end at der er gået et leje eller lignende.
Ved kørsel kan jeg mærke lidt rumlen i bilen når motoren kun lige akkurat har omdrejninger nok til at akslen drejer frit og lige så hurtigt rundt som diffentialet, ellers er der intet at bemærke.
Min værkstedshåndbog fortæller mig at det ikke er for den utrænede perlegrusmekaniker at lave, så der kommer vi til problemet.
Kan jeg skrue akslen og indgangsflanchen af (sort hvid del af billedet) og skifte de dele der er beskadiet uden at skulle måle det hele op med måleur?
I flere tråde på dette super gode forum er "klumpen" nævnt flere gange, og at det er billigere at skifte denne end renovere ens egen, men hvad er klumpen helt præcist?
Der er ingen der har beskrevet det i Land rover leksikonnet, så kan en være så venlig at uddybe det lidt.
Med venlig hilsen
Mads.