tilbage

Land Rover Forum  

Index
57267: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 01:03:12)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
Hejsa

Jeg skifte for et par timer siden mit dieselfilter på min 90" 2.5n/a og da jeg bagefter starte de den gik det også fint, den gik dog ud igen efter en 20-30 sekunder.
derefter var det fuldstændingt umuligt at starte den.
så jeg tog filteret af igen fyldte det op med diesel og satte det på igen. efter meget meget lang tid startede den så, nu gik den bare rimeligt højt i tomgang og når man slog tændingen fra stoppede motoren IKKE den gik bare lidt ned i omdrejninger. og op igen når man slog tændinge til.
efter lidt tid gik den dog ud af sig selv men herefter har det ikke været muligt at starte den overhovedet.

hvad gør jeg ?? jeg er efterhånden desperat
Index
57268: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 07:33:35) (svar på 57267)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Jacob.

Det lyder som om Du ikke fik al luften ud på lavtrykssiden inden opstart efter 1. filterskift. Efter få omdrejninger kommer luften så over på højtrykssiden, og bare få mm3 luft her stopper motoren.
Hvis Du ikke har udluftet højtrykssiden, skal Du gøre det, men først efter lavtrykssiden er luftet helt ud.

Med 88" 2,5 NA hilsen
Peter Hansen
Index
57271: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 08:02:28) (svar på 57267)
Claus jul Andersen #0104 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.52.204)
Hej

Jeg havde nøjagtig samme problem. Jeg forsøgte også at starte og tilsidst var batteriet dødt. Jeg læste dog at efter filter skift er det nødvendigt at holde speederen i bund for at der kommer nok diesel til motoren ved første opstart. Med et par startkabler og speederen i bund startede den med det samme!

Husk speederen i bund! Det står i instruktionsbogen!

MVH Claus
Index
57273: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 09:08:36) (svar på 57267)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Hej Jacob

Luft først grundigt ud på lavtrykssiden (løsn udluftbolten og pump en halv liter diesel ud, så du er helt sikker på at der ikke er luft). Start derefter motoren og løsn et af højtryksrørerne ad gangen, så olien kommer ud her også. Jeg har oplevet det samme med min gamle serie III, og dyserørtrikset var lige hvad der skulle til.
Index
57276: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 09:12:32) (svar på 57267)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Husk også at udlufte på fordelerpumpen. Hvis motoren kører videre efter at du har drejet nøglen har du enten et elektrisk problem så der stadig kommer strøm til stop kontakten, eller olie eller diesel dampe i indsugningssiden.
Er dit luftfilter rent og frit for olie? Nogle 2.5TD motorer smider så meget olie ind i luftfiltret at motoren kan køre på det, endda nogle gange med motorhavari til følge da den kan tage vildt høje omdrejninger.
Index
57326: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (15-01-2008 20:19:15) (svar på 57276)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.96)
Uha-uha-uha, lyder som der er noget snavs der kommet ind i indsprøjtningspumpen, aftag stopventilen, den m. ledningsforbindelsen og prøv at pumpe med håndpumpen.
Index
57349: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (16-01-2008 10:17:12) (svar på 57326)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.47.60)
har læst lidt andre steder på forum og fundet ud af at min løfte/primerpumpe nok er defekt hvilket er grunden til at der kræves så meget udluftning så jeg har bestilt sådan en og når jeg har monteret den vil jeg så følge den udluftningsprocedure der er beskrevet i land rovers officielle værkstedsmanual.

MEN!! det der bekymrer mig mest er det at den ikke ville stoppe ved at man tog tændingen den gik bare ned i omdrejninger og gasspjældet blev virkningsløst men ellers kørte den bare viderer i en 30-40 sek indtil den snøftede til et holdt.

att. verner

hvis det er snavs som du mener så ødelægger jeg ikke noget hvis jeg rengør kraftigt omkring den stopventilen og så skruer den ud vel?
Index
57382: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (16-01-2008 19:45:12) (svar på 57349)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.53)
Man kan håbe på og bede til at det bare er liftpumpen der er defekt/fyldt m. snavs, men det undrer at motoren kører videre selv om tændingen er afbrudt, årsagen kan være at der sidder snavs i klemme i magnetventilen der skal lukke af for brændstoftilførsel, den kan jo også være defekt.
Index
57402: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (16-01-2008 23:40:00) (svar på 57382)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.47.60)
ja det er også det jeg er mest bekymret for det er ikke noget den nogensinde har gjort før mens jeg har haft den.

jeg kan høre ventilen klikker når jeg sætter strømmen til og fra så noget sker der men om den lukker ordentligt ved jeg ikke.
den høje tomgang undrer mig også
Index
57474: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (17-01-2008 21:27:18) (svar på 57382)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
nu har jeg udluftet i 2 timer og jeg har da også fået bilen startet men den kører højt i tomgang, har svært ved at regulere ned igen efter man gir gas og vil stadig ikke slukke med nøglen.

jeg gir snart op!!
nogen der kender et godt dieselværksted i nærheden af roskilde?
Index
57475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (17-01-2008 21:37:54) (svar på 57474)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Sidder gaskabler og fjedre som de skal? Fik du checket det luftfilter for olie?
Index
57477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (17-01-2008 21:59:27) (svar på 57475)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
gaskabler og alt sidder som det skal det eneste jeg har gjort at at skifte dieselfilter og forsøge at udlufte.
jeg hade dog solonoiden ude idag uden at ku se der var noget galt med den pumpede lidt diesel igennem hullet og satte den i igen uden at noget havde ændret sig af den grund

mht olie i filteret så er der ikke noget. min bil har jo ikke turbo så der skulle vel heller ikke komme olie ind den vej?
Index
57485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (18-01-2008 05:47:14) (svar på 57477)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
For ca. 30 år siden var der ude på Københavnsvej noget der hed Roskilde Diesel- og Bremseservice.
Den gang var de ret gode.

mvh
Knud
Index
57546: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (18-01-2008 18:36:22) (svar på 57485)
Bjarne Nielsen #7597, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.91.135.173)
Det gør der stadig Københavnsvej 190, men kender ikke noget til firmaet.

Mvh Bjarne
Index
57497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (18-01-2008 09:48:51) (svar på 57477)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Sorry, jeg så ikke lige N/A.
Index
57541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (18-01-2008 18:11:47) (svar på 57497)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.81)
afore ya go, på nogle Landroverdieseler sidder der en såkaldt bakventil på indløbet til filterboksen, den har omtrent samme form og størrelse som en korkprop til vinflasker, det er en kontraventil der skal forhindre dieselolien i at løbe tilbage til tanken. Da der er meget snævert gennemløb stopper den nemt til af snavs; man kan ikke kikke igennem grundet en gummimembran, den kan midlertidigt udelades og røret kan skrues direkte på filterboksen.
Index
57571: sv: kæmpe startproblem efter skift af dieselfilter (18-01-2008 21:10:13) (svar på 57267)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
NEJ NU ER DET SKU FOR MÆRKELIGT!!

jeg var oppe for at se om jeg ku få bilen til roskilde her tidligere på aftenen og under turen hjem har den åbenbart fået hosten den sidste luft op for efter ca 3km regulerede pumpen igen normalt og jeg kunne nu igen stoppe motoren med nøglen som man bør og skal.

Jeg føler mig bestem ikke klog på dieselpumper og slet ikke efter denne omgang, men mit bud må være at luft i pumpen åbenbart kan gøre at den mekaniske omdrejningsregulator samt stop-ventil ikke fungerer.

men så ved jeg da det før jeg går i panik en anden gang.

Tusind tusind tak for alle de gode råd og forslag alligevel uden dem var jeg sikkert gået kold og fået en stor værkstedsregning istedet for. :)
dejligt med et forum hvor folk gider hjælpe