tilbage

Land Rover Forum  

Index
57220: "opstrammerleje" (14-01-2008 13:07:03)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej

Jeg skal skifte opstrammerlejet i min 90" 300tdi fra 96. Det hyler og wd40 er ikke holdbart i længden - specielt ikke efter længere ture hvor lejet bliver helt blåt af varme!! Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på i forbindelse med udskiftningen? Jeg er ikke den store mekaniker, men kan godt skrue...

Kan man bare pille det af eller skal det gøres på en speciel måde? Jeg kan ikke finde noget info i værkstedshåndbogen.

Hvor anskaffer man sig et nyt leje billigst muligt, og hvad koster det?

Jeg har vedhæftet et billede af det omtalte leje for at være helt sikker på at jeg ikke har misforstået noget.

Jeg har mange spørgsmål, så jeg håber på mange svar tak.

Mvh Mikkel
Index
57225: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 14:09:44) (svar på 57220)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.79.165)
Sidst jeg handlede et mener ejg MECA ville have en god 1000 kr seddel for det. Du kan skifte lejer i det for ca en 100 kr.
Så hvis resten af det ikke er defekt vil jeg helt klart skifte lejerne.

Du drejer det bare så belastningen på remmen forsvinder.PAS på de at de små fede ikke kommer i klemme:-)
Mener der sidder et hul du kan låse det i med et bor, men ikke at anbefale hvis du skal til at skifte lejer i det.

Held og lykke med det.
Index
57227: sv: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 14:29:37) (svar på 57225)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
tak for svaret. Når jeg skal stramme det igen, skal man så bare dreje til der er noget der "låser" sig eller skal man spænde med et specielt antal NM? Jeg har hørt at der er risiko for at det lejet flyver ad ht når man løsner det... Det lyder da sjovest bare at skifte lejet, jeg tror ikke resten af dimsen fejler noget. Hvor køber man lejet alene?

Mikkel
Index
57233: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 15:56:50) (svar på 57227)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Du skal pille hjulet af selve den fjederbelastee arm. Jeg mener at der er linksgevind i bolten.

Du kan skal afmontere remmen først for ellers er det, at hjulet flyver af når du løsner bolten. Dette vil ikke ske hvis fjederen ikke er belastet.
Jeg tror ikke lejet findes som land rover reservedel, men det kan nok købes hvor man ellers køber løse lejer.
Jeg mener Paddock har haft hele strammeren på tilbud for nylig.

MVH Jakob E S
Index
57236: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 16:55:35) (svar på 57233)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Nu har jeg bestilt hele armen samt leje hos Williams for 1000 bananer, så jeg skal bare lige forstå det rigtigt.

Er det ikke muligt bare at skrue hele molevitten af på en gang vha den bolt der holder armen fast på motorblokken (se lækker rød grafik på billedet) eller er det så at man får alt muligt i hovedet? Jeg har hørt noget om at man skal løsne forsigtigt for at undgå fare!! Herefter er det vel bare at sætte det nye device på og stramme det med en eller anden mængde NM som jeg ikke ved hvad er eller...?!

Hvis jeg skal til at afmontere hele remmen forud for alt dette begynder det at blive en større operation.

Pfh tak for svar.

Mikkel
Index
57243: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 19:08:51) (svar på 57236)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Jeg siger ikke at du skal afmontere hele remmen. Det du gør er:

1) Tag en fastnøgle og sæt den på den bolt du har markeret.
2) Ved hjælp af en forlænger (et rør eller bare store muskler) vrider du nu den fjederbelastede opstrammerarm væk fra remmen.
3) Nu er remmen løs, og mens du holder remstrammeren med fastnøglen kan du skubbe remmen til side, lade remstrammeren gå helt frem igen forbi remmen.
4) Nu er fjederen i strammeren ikke længere spændt, og du kan afmontere den uden fare.

Jakob E S
PS jeg ved ikke hvilket moment den skal strammes med, men det står i den manual du ikke bør undvære.
Index
57289: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (15-01-2008 11:16:18) (svar på 57243)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Ok - tak for det fine svar, jeg tror jeg har fattet det nu. Er det ikke lettere sådan rent momentmæssigt hvis man "hiver" i bolten på selve lejet og ikke bolten der holder armen fast på motoren og herefter krænger remmen forbi?

Index
57290: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (15-01-2008 11:35:10) (svar på 57289)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jo det tror jeg faktisk. Jeg mener faktisk også det er det jeg har gjort. Jeg har ikke lige gjort det for nyligt.

Jakob E S
Index
57291: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (15-01-2008 11:46:07) (svar på 57290)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
jeg må krydse fingre (i god afstand fra remmen) for at det lykkedes mig at gennemføre operationen.

Endnu en gang tak for alle svarene. Det er super fedt med det her forum.

Mikkel
Index
57293: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (15-01-2008 12:19:15) (svar på 57236)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Du sætter en nøgle på bolten i remhjulet og vipper armen, så remmen bliver løs og du kan tage den af (5 min.)
Derefter løsner du hele armen på bolten i centeret af fjederenden. Den kan være svær at løsne, men tag godt ved med en kvalitetsnøgle, så du ikke trækker boltens kærv rund (10min.). Armen har indbygget forspændt fjeder, og dermed skal du ikke tænke på at den skal spændes for eller at trykket skal tages inden du skruer.
Det nye strammeagregat monteres med den gamle bolt, som bliver godt spændt til i hånden (10 min)
Vip nu med en nøgle på bolten i remhjulet den nye arm tilbage, og læg remmen på plads (5min)

Simpelt, hurtigt (30min) og du er kørende igen.
Index
57351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (16-01-2008 11:56:59) (svar på 57293)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Jeg fik skiftet opstrammerlejet i går aftes i silende regnvejr, det tog en smule mere end en halv time da kølerslangen var i vejen da jeg skulle trække den nye arm op for at få krænget remmen på plads. Jeg endte med at afmontere den øverste tykke kølerslange.... hvilket betød at der løb et par deciliter kølervæske ud. Betyder dette noget mht varmeudvikling, efterfølgende luft i systemet etc. Skal jeg gøre noget for at undgå problemer som følge af min gerning?

Jeg ville hverken vide fra eller til hvis dette forum ikke eksisterede.

Mvh Mikkel
Index
57352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (16-01-2008 12:33:29) (svar på 57351)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Næ, bare fyld op med vand eller frostvædske!
Index
57353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "opstrammerleje" (16-01-2008 12:34:23) (svar på 57351)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Tillykke med reperationen.
Du skal bare efterfylde med lidt kølervæske.
Index
57228: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 14:38:02) (svar på 57220)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
WD40 smører ikke!!!
Det løsner bare rusten og "fordamper" så igen.
Prøv det der smørefedt på spraydåse, til cykler, hvis du vil have noget fedtelse, der hænger ved inde i lejet.

Eller skift som du selv foreslår, for hvis det er blevet blåt af varme, har du vist et seriøst problem. Sansynligvis er lejets bæreevne ødelagt, og du står med kugler m.m. kvast til fint slibestøv.

Med Landrover hilsen
Jens
Index
57229: sv: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 14:51:05) (svar på 57228)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Og hvis du skal have en chance for at skifte lejet, skal du bestemt ikke fortsætte med at køre med det defekte leje, idet det bliver sværere at pille ud.
mvh
Knud
Index
57242: sv: "opstrammerleje" (14-01-2008 18:30:34) (svar på 57220)
Brian M. Christensen #6471, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.203.60)
PAS PÅ, vi ser dagligt mange vognmænd som tror WD40 kan bruges til ALT, men nej, og lige det med remstrammer uhaa det kan komme til at koste dyrt hvis man ikke får den skiftet MED DET samme, tænk lige hvad den trækker !!! Ofte når sådan en fætter bliver varm og "sætter" sig, bliver remmen så varm at det går i stykker, og så går det stærkt, først rammer remmen den viskomøllen som drejer rundt som en tornado, og møllen går kaput derefter går det vider til køleren, tja jeg kunne blive ved. men men god arbejdsløst Mikkel.
/Brian MC
Scania Værksted