tilbage

Land Rover Forum  

Index
57241: Meget blød kobling (14-01-2008 17:58:32)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.46.176)
Koblingen på min 110" fra '88 er pludselig blevet særdeles blød. Jeg kontrollerede koblingsvædsken og kunne se der nok manglede noget. Jeg har derefter hældt DOT4 på, næsten til randen, men den er fortsat helt slatten. Den skal trykkes helt i bund og på den sidste cm kan jeg så skifte gear. Det bliver bedre når den har kørt lidt.
Går der et stykke tid førend påfyldning af koblingsvædske har en effekt? Hvad kan ellers være årsagen til at koblingen hænger med skuffen?
Index
57253: sv: Meget blød kobling (14-01-2008 21:36:21) (svar på 57241)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.61.124)
Det kan være for gammel væske, men det er nok ligeså sansynligt at det er hoved eller slavecylinderen. Søg evt efter kryptisk kobling og du finder en tråd om dengang jeg selv havde disse kvaler.


mlrh Anders
- Der godt kan li' sin v8
Index
57255: sv: Meget blød kobling (14-01-2008 21:51:33) (svar på 57241)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Ken

Det lyder som om din slavecylinder kunne trænge til en udskiftning.
Faren for at det udsagn du kommer med, betyder at du lige pludselig ikke kan skifte gear.
Hvid du ikke selv kan skifte din slavecylinder (det kan være bøvlet) så få en fagmand til det.........det kan kun gå for langsomt ;-)

Mlrh
Peter Toft
Index
57322: sv: sv: Meget blød kobling (15-01-2008 20:00:25) (svar på 57255)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.96)
The dreadfull truth? kan meget vel være den trænger til en ny kobling, "fedter" dvs. skrider koblingen når du giver gas i topgear under kørslen?
Index
57327: sv: sv: sv: Meget blød kobling (15-01-2008 20:44:51) (svar på 57322)
ken christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.46.176)
Hej Verner,

Nej den fedter ikke. Det var faktisk en underlig oplevelse. Problemet er ikke kommet snigende. Det var der fra den ene dag til den anden. Jeg skulle ud og trille og da jeg satte foden til, gik den bare helt i bund uden modstand. Jeg kiggede på vædskestanden og kunne se at den ikke engang rørte målepinden, så jeg fyldte DOT4 på, selvom der står DOT3 i bogen, jeg ved ikke om det kan være det?
Index
57330: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (15-01-2008 21:58:03) (svar på 57327)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej,

jeg skal ikke gør mig klogere end jeg er...men jeg har haft det samme problem sidste år!
Først har de prøvet at "pumpe" luft i kobling og give hende væsker, men 3 uge efter var det dødsløb, kunne ikke køre mere. Har skiftet slavcylinder og nu alt er perfekt.
Venlig hilsen
Stéphane
90' fra 12/97
Index
57386: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (16-01-2008 20:30:42) (svar på 57330)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.53)
Slavecylinderen er oftest skurken ved koblingssvigt, det kan også være hovedcylinderen; i bunden af denne sidder en
ventil der skal forhindre væsken i at gå op i beholderen
igen når man træder på koblingspedalen, er denne ventil fyldt m. grums ell. slidt, så vil en del af væsken gå op i beholderen og der kan ikke opbygges tryk nok til at udløse koblingen. Mht. bremse/koblingsvæske, bare det er DOTmærket er det ok.
Index
57410: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (17-01-2008 09:36:07) (svar på 57386)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hejsa Alle

Bare det er DOT er det ok. NEJ!!!

I vores ældre biler brug DOT4.

DOT3
Fordele:
DOT 3 billig og fås overalt.
Ulemper:
DOT 3 beskadiger naturgummi og dermed naturgummiforseglinger.
DOT 3 ætser maling (og plastik)!
DOT 3 opløses let i vand, hvilke betyder at det 'suger' fugt. Dette betyder bl. a. at en åbnet dåse bør bruges inden for en uge. Da der let kommet et vandindhold, falder kogepunktet og bremseledninger og -cylindre kan korrodere.

DOT4
Fordele:
DOT 4 findes de fleste steder.
DOT 4 Absorberer ikke vand helt så villigt som DOT 3.
DOT 4 har et højere kogepunkt.
Ulemper:
DOT 4 ætser maling (og plastik)!
DOT 4 er omkring 50% dyrere en DOT 3.
Da der stadig absorberes vand gælder som for DOT 3 problemer med kogepunkt etc.

DOT5
Fordele:
DOT 5 ætser ikke maling.
DOT 5 absorberer ikke vand.
DOT 5 beskadiger ikke gummi.
Ulemper:
DOT 5 kan IKKE blandes med DOT 3 eller DOT 4. Problemer med DOT 5 skyldes i reglen at den er blevet blandet.
Der har været rapporter om gummi, der er blevet ødelagt af DOT 5, men det skulle ikke være et problem mere.
Da DOT 5 ikke absorberer vand vil evt. fugt samle sig som vand på systemets laveste punkt.
I forbindelse med påfyldning skal udluftning ofte foretages af flere omgange, da små luftbobler let opstår. Disse samles efterhånden i større, hvorefter udluftning tilrådet.
DOT 5 er ikke så resistent over for kompression som DOT 3 og DOT 4.
DOT 5 er ca. dobbelt så dyr som DOT 4. Den kan være svær at opdrive.

Ovenstående er fra http://www.ellert.info/brake.htm

Farlig silicone bremsevæske

Nogle vil måske mene, at silicone bremsevæske løser problemet – men her lurer farerne. Det er ganske rigtigt, at selve siliconevæsken ikke optager kondens – men man kan ikke forhindre, at kondens trænger ind i bremsesystemet. Her deler vand og bremsevæske sig – og da vandet er tungest, samler det sig på det laveste punkt i bremsesystemet – og hvis det er ude ved de forreste calipre, får man her en væske, der koger ved bare 100 gr C – vandets kogepunkt.

Ovenstående er fra http://www.vantage.dk/SRF.htm

Landy hilsen Ingvar

ps DOT betyder Department of Transportation, og er en standard fra ja DOT eller USA`s trafikministerium
Index
57412: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (17-01-2008 09:55:35) (svar på 57410)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Citat:
og da vandet er tungest, samler det sig på det laveste punkt i bremsesystemet – og hvis det er ude ved de forreste calipre, får man her en væske, der koger ved bare 100 gr C – vandets kogepunkt.
Citat slut.

og er det frostvejr kan en sådan vandansamling fryse til en isprop, så man slet ikke får nogen bremsevirkning!!

Mvh
Knud
Index
57457: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (17-01-2008 18:44:16) (svar på 57412)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.148)
Der er jo meget fint at opsummere fordele og ulemper og advarsler v. diverse DOTbremsevæsker, det kan dog ikke bruges til ret meget da man normalt kun vil støde på DOT 3 ell. 4 i handelen, OK ud fra dette. Siliconebremsevæske er ikke DOTmærket og bliver det næppe; LandRoverovner har tidligere omtalt siliconebremsevæske som verdens ottende vidunder, men der er, som skrevet også ulemper.
KTM- iflg. instruktionsbogen for seriebil skal bremsevæsken skiftes hvert 1 1/2 år og systemet skylles igennem, for nyere LR/RR hvert 2./3.år hvor mange overholder dette? endsige koblingsvæsken?
Index
57496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (18-01-2008 09:42:46) (svar på 57457)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Verner

DOT5 er en silikone baseret bremsevæske.

Og du har ret i, at for mange glemmer, at bremsevæske også har en levetid.

Landy hilsen Ingvar
Index
57502: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget blød kobling (18-01-2008 10:21:15) (svar på 57457)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Citat:
KTM- iflg. instruktionsbogen for seriebil skal bremsevæsken skiftes hvert 1 1/2 år og systemet skylles igennem, for nyere LR/RR hvert 2./3.år hvor mange overholder dette? endsige koblingsvæsken?
Citat slut.

Ingen, jo måske 1 0/00, men heller ikke mig selv, selv om det er dybt fjollet, idet mange dumme kvaler kunne undgåes derved! :-)

mvh
Knud