tilbage

Land Rover Forum  

57458: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:12:20)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Slangen på billedet er ved at flække.

Er der en der kan fortælle mig hvad det er for en slange, så jeg kan bestille en ny samt hvor jeg kan købe den?

Derudover undrer det mig at den ikke er sat fast med et spændbånd i den ene ende! Bør den ikke være det?

Bilen er en S3, 88'er fra 1973.

Med LR hilsner

Mads
57459: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:15:10) (svar på 57458)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Mads

Dit billed er meget mørkt.

Det er ikke vaccumslangen fra bremseforstærkeren?

Kan du ikke lige fortælle - evt. med billed - hvor slangen starter og ender?

mvh
Eddie
57460: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:20:22) (svar på 57459)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Jo, to sek, finder lige ud af at sætte nogle ord på!
57462: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:30:59) (svar på 57460)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.148)
Elementært, dr. Watson, det er slangen der suger oliedampene fra krumtaphuset ind i indsugningen, så de kan forbrændes igen, den såkaldte PCV ventilation. Den afbilledede motor er en benzinmotor.
57461: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:28:09) (svar på 57459)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Igen

Det har jeg faktisk svært ved at svare på, men den røde cirkel indikerer hvor den starter/ er sat på. Ser ud til at det er på den store slange der går over til luftfilteret? Det er i venstreside af motoren altså i føresiden. (Bilen er dog højrestyret hvorfor det i min bil er ud for passagersiden.)

Sig lige til hvis ikke det er nok information, så må jeg ud og tage et nyt billede med mere lys!

Pft.

Mads
57463: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:32:44) (svar på 57461)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Mads

For en sikkerhedsskyld så tag lige et billed med mere lys på.

Men jeg tror fortsat at der vaccum slangen fra bremseforstærkeren og til indsugningen.

mvh
Eddie
57464: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:35:08) (svar på 57463)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Fair nok. Tilbage om 5!

Mads
57466: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 19:50:47) (svar på 57463)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Igen

Slangen starter ved den røde ring og slutter ved den gule. Håber billedet er bedre?

Tusinde tak for den hurtige feedback

Mads
57467: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 20:01:21) (svar på 57466)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Mads

Det ser ud til at Verner har ret. Jeg har ikke spændbånd på de slanger på min bil(godt nok ikke en S3'er men princippet er det samme) - så det er som det skal være.

Bortset fra at dine jo så er ved at revne.

Mon ikke MECA i Viborg eller andre tilsvarende har det du skal bruge.

mvh
Eddie
57469: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 20:10:31) (svar på 57467)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Verne og Eddie

Takker. Men hvad hedder sådanne en slange og er der noget jeg skal være opmærksom på ved af- og påmontering? Altså nogle fif?

Med benzinmotor hilsner

Mads
57471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 20:41:46) (svar på 57469)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.202.165)
Hej Mads

Tag slangen med til din lokale traktor forhandler så klipper de et nyt stykke til dig,

SIII Hilsen Anders
57472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 20:46:25) (svar på 57471)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Anders

Tak for dit indput, men der ligger ikke så forfærdelig mange traktorforhandlere midt i Kbh, så hvad skal jeg kalde den hvis jeg skal bestille den hjem over telefonen?

Mads
57479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (17-01-2008 23:29:01) (svar på 57472)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.152)
Hej Mads.
Jeg kan se på billedet at der mangler en såkaldt flametrap på din bil. Den sad oprindeligt for enden af den slange.
Det du bør gøre er at blokke det hul der sidder på indsugningen, og få fat i et stykke slange der kan tåle olie og benzin, og så føre slangen ned under bagenden af bilen. Som det er nu lukker du oliedampe ind i indsugningen, og de får indsugningsventilerne til at kokse til, i meget svær grad.
Desuden kan man risikere at motoren hvis den skyder bagud gennem karburatoren får tændt olie og benzin dampe i motorblokken under stemplerne, gennem slangerne.
Venlig hilsen
Hartley 109" stw 1972
57501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (18-01-2008 10:13:15) (svar på 57479)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Ja god ide, men man skal huske at have et eller andet filter på den slange, når man motorbremser kan motoren suge ting ind af den slange.

MVRH

Ole.

493
57508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (18-01-2008 11:19:07) (svar på 57479)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hej Hartley

Jeg er helt på bar bund her. Er det v. min røde- eller gule cirkel jeg skal blokke og skal der så bare spændes en lang slange ned under og ud bagerst på bilen?

Puha, er blevet helt bleg!

Med blege hilsner

Mads
57533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (18-01-2008 16:18:17) (svar på 57508)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.6)
Hej Mads.
Der sidder et rør på oliepåfyldningsrøret, det går op til det T-stykke hvor slangen fra indsugningsknækket er monteret.
Oven på motoren sidder der et filter, hvorfra den anden slange går ned til T-stykket.
Fjern det lange rør mellem T-stykke og påfyldningsrør, og bloker studsen på oliepåfyldningsrøret med en stump slange med en bolt presset ind i slangen.
Fra filteret oven på motoren, fører du en lang oliebestandig slange ned under bagenden af vognen, gør den fast med strips så den ikke hænger i noget, og bliver holdt væk fra udstødning, aksler o.l.
Bloker studsen på indsugningsknækket, med en stum slange med en ipresset bolt.
Voila, du har nu ført udluftningen fra krumtapshuset væk fra indsugningsventilerne, og som Ole skriver der er et filter foran indgangen til motoren.
Venlig hilsen
Hartley 109" STw. 1972
57566: Og så lige for Prins Knud....... (18-01-2008 20:50:57) (svar på 57533)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.195.157)
Hej Hartley

Ked af at jeg er nød til at få det bekræftet igen. Men har vedhæftet billede hvor jeg har givet de 3 slanger farverne, rød, blå og grøn. Er følgende rigtig forstået?

Blå tages af t-stykket og lukkes m bolt
Rød tages af t-stykket hæftes m strips under bilen
Grøn tages af t-stykket og lukkes m bolt

Hvis ovenstående er rigtig forstået må jeg ende med et t-stykke jeg passende kunne putte i glas og ramme som minde om min første rigtig "operation" på min LR?

Takker for hjælp og tålmodighed
57605: sv: Og så lige for Prins Knud....... (19-01-2008 13:56:24) (svar på 57566)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.179.35)
Hej Mads.(Prins Knud)
Ja du har helt ret, men hvis du fjerner fokus lidt fra det famøse T-stykke, så foreslår jeg at du fjerner det sjovt bukkede metalrør der ender i din blå cirkel, og blokerer studsen på selve oliepåfyldningsrøret, det ser pænere ud, og så får du endnu et stykke til samlingen.
Ja den røde slange skal ned under bilen, og med hensyn til at føre den ind i rammen, så produceres der faktisk en del svovlsyre dampe under forbrændningen, og det bliver opsamlet i olien, det sørger additiverne for. Men det er ikke smart at lede svovlsyredampe ind i chassisrammen, så det ville jeg ikke gøre.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
57567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (18-01-2008 20:53:47) (svar på 57533)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.116.171)
Hej, oliesheiker!
Med lidt held kan man også finde et hul i chassisrammen at stikke slangen ind ad. Hvis man så kan huske at flytte slangen lidt rundt mellem alle de andre huller, har man efter en hvis tid fået hulrumsbehandlet sin ramme. Så er det jo bare at fortsætte for at vedligeholde behandlingen.

Med ønske om nogle dejlige hjulspor

Claus.
---------
57491: sv: Piet Van Deurs: Hvad er det? (18-01-2008 08:44:06) (svar på 57458)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.105.105)
Gør det selv værkstedet på bådehavnsgade har slanger der både er benzin og olie bestandige,man betaler kun for det stykke du klipper af deres rulle.