tilbage

Land Rover Forum  

Index
57480: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 00:21:17)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej.

Jeg er ved at montere parabolske fjedre på min 88" LightWeight og er kommet lidt i tvivl omkring stropperne på bagakslen - altså dem, som forhindrer at akslen kan "falde" helt ned.
Jeg har aldrig kørt med disse stropper mens bilen havde standard fjedre og støddæmpere. Men i sættet med de parabolske fjedre og nye længere støddæmpere (Rocky Mountain fjedre og ProComp støddæmpere) var der også nye længere stropper med. I installationsvejledningen til sættet anbefales det at sætte dem på.
Men hvad siger I ? Hvad siger jeres erfaring ?
Er det nødvendigt at sætte dem på - jeg er helst fri..
Bilen bliver primært brugt til terræn.

Mvh
Jesper
Index
57484: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 05:45:11) (svar på 57480)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
hej jesper.

Bilen kommer jo til at flexxe helt vildt, med de rocky mountain, så med andre ord, rammer du både gummi stop og støddæmpernes yderposition bag på.

Jeg har selv lige sat 2lags foran og bagpå, med procomp dæmpere, på en 88er, der må jeg indrømme at jeg ik har stropper på. men min gamle stationwagon, som har 3lags bagpå har stropper på, og tro mig, den flexxer lige så
meget som 88eren.

Så jeg tror faktisk at forskellen er minimal, og selv om stroppen skal sættes 12 millimeterfør dæmperen ik kan mere, vil den ved fuldt flex jo aligevel nok ramme dæmperens stop i den ene side.

Med venlig serie hilsen
Index
57489: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 07:57:09) (svar på 57480)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.51)
Hey

På min 109" går den bageste kardan på rammen hvis ikke der er stropper på.

-Kasper
Index
57499: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 09:55:13) (svar på 57489)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Kasper og Roberto

Tak for svarene. Jeg tror at jeg sætter stropperne på. Så må vi jo se om de virkelig generer mig så meget, eller om jeg kan leve med det.

Hilsner
Jesper
Index
57492: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 09:03:26) (svar på 57480)
Dennis Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.36.202)
Hej Jesper !

Jeg skal selv til at montere parabolske fjedre på min 88er og nye procomp dæmpere, så jeg vil meget gerne høre fra dig mht. monteringen. Hvor nemt er det, hvor lang tid tog det ? osv. Jeg har købt nyt af alt til monteringen, u bolte, alm bolte osv. På forhånd tak. Dennis A. reg. nordjylland.
Index
57504: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 10:32:12) (svar på 57492)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Dennis

Opgaven er ikke så svær endda - hvis det altså ikke driller.
Jeg er ikke færdig med projektet endnu.. jeg går og hygger mig med det over nogle aftener.
Hvis ingen bolte er rustet fast og der ikke skal skiftes bøsninger, så vil jeg tro at hele projektet kunne udføres på en eftermiddag incl. kaffepauser.
Fastrustede bolte (jeg har indtil nu haft 1) klares med vinkelsliber og lidt vold.
Opgaven med bøsningerne i rammen tager noget tid. - Dem skifter du naturligvis, nu du alligevel har det hele skilt ad.
Med en gasbrænder varmer du det inderste rør i bøsningen godt op. Efter lidt tid slipper gummiet og du kan trykke røret ud. Herefter brænder du videre og kan efterhånden skrabe det bløde gummi ud af bøsningens yderrør.
Når den er nogenlunde ren, så er tager du en nedstrygerklinge og skærer et snit i yderrøret i hele rørets længde. Pas på at du ikke skærer i rammen. Med snittet tager du spændingen af røret, så det ikke presser så hårdt mod rammen.
Herefter er det i gang med hammer/mejsel/dorn indtil yderrøret er ude.
Husk at passe rigtigt godt på, at du ikke sætter ild i bilen (hav en brandslukker ved siden af) og husk god udluftning. Brændt gummi lugter rigtigt grimt.

De nye bøsninger trækkes ind i rammen - her er hammer forbudt, da du meget nemt kommer til at deformere den nye bøsning.
Jeg brugte en ca 20cm lang 10 mm gevindstang med en stor skive (større end bøsningens diameter) og møtrik i hver ende. Gevindstangen gennem bøsningen og gennem rammen. Skiven på, fungerer som modhold og så møtrikkerne på. Så er det bare stille og roligt at spænde møtrikkerne mod hinanden, så glider bøsningen ind på plads. Til de sidste 10-15 mm skal du have en stump rør el. lign. på i den side, som bøsningen presses mod, da inderrøret i bøsningen er bredere end rammen.
Med denne metode tog det ca. 5 minutter (pr. bøsning) at få de nye bøsninger ind på plads.

Mvh
Jesper
Index
57581: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (19-01-2008 00:24:00) (svar på 57504)
Dennis A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.36.202)
Hej Jesper !

Mange tak for dit hurtige svar. Der er dog en ting som jeg undrer mig lidt over i dit svar, og det er det med bøsninger i rammen, de parabolske fjedre som jeg har købt af Peter fra LR Parts er der monteret bøsninger i, nu bliver jeg lidt nervøs når du skriver bøsninger i rammen, mener du dem på fjedrene el. sidder der bøsninger på rammen ? jeg regnede med at skulle igang imorgen og mente at jeg var godt forberedt da jeg har købt nyt af alt, altså nye fjedre,procomp dæmpere u jern nye bolte osv, men skal jeg også have nye bøsninger til rammen ?. Jeg er forholdsvis ny i Land Rover verdnen og har kun haft min 88er i knap et år nu, men har allerede lavet en masse på den selv, så jeg håber at jeg kan stå distancen og få skiftet mine fjedre og dæmpere uden de store problemer. på forhånd tak for svaret og god weekend.
P.S Hvis der skulle være nogen i reg. Nordjylland som har prøvet denne operation med fjedre før hører jeg gerne fra jer, evt.kan jeg måske få lidt hjælp hvis det kniber med evnerne. Mvh. Dennis Andersen reg.nordjylland.
Index
57583: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (19-01-2008 01:01:56) (svar på 57581)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Dennis

Der sidder både bøsninger i fjedrene og i rammen - der hvor laskerne, dvs. de metalarme der sidder bagerst på hver fjeder - boltes fast til rammen. I mit sæt var disse bøsninger til rammen også med.
Når du får skilt tingene ad, vil du rimeligt tydeligt kunne se disse bøsninger - måske efter en gang med stålbørsten.
Det er ikke sikkert at de fejler noget. Jeg skifter dog mine, nu de er med i sættet og jeg alligevel har skilt det hele ad.
Hvis du ikke skal rode med bøsningerne i rammen, så er projekt skift-til-parabolske-fjedre en rimelig nem og overkommelig lørdagsopgave.

God arbejdslyst.

Jesper
Index
57593: sv: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (19-01-2008 10:27:09) (svar på 57583)
Dennis Andersen #8008, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.199.95)
Hej Jesper !

Endnu engang tak for dit hurtige svar. Det lyder til at være en opgave som jeg godt selv kan klare, nu går jeg igang stille og rpligt, og så må det tage den tid det tar.
Glæder mig utroligt meget til at få dem monteret, de gamle orginale dæmpere og fjedre er HELT færdige, så bare jeg kører over en lille sten på vejen sidder jeg oppe under taget med det samme. Alle har fortalt mig at det bliver en helt ny vogn med disse parabolske fjedre og pro comp dæmpere på, så det håber jeg er tilfælædet.
God LR weekend til alle.

Mvh. Dennis A.
Index
57500: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 10:10:55) (svar på 57480)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jesper.

Jeg har aldrig kørt med stropper på, jo vist nok engang i 1982 da jeg købte min første SIII, men de røg af første gang jeg skiftede fjedre.

Så vidt jeg har hørt så har ProComp dæmperen intern stop så de ikke ødelægges af at blive trukket helt ud.
Og hvorfor skulle det overhovedet være et problem, hvem har set er "coiler" med stropper på andet når det er vildt extrem undervogne.

Og skulle du få problemer med dine kardaner så er der ikke andet at gøre end at tage "hyleren" hvis du ved hvad det er og så slibe lidt væk inden i gaflen, den der boltes på, det giver lige det der skal til så man med et forholdsvis std set up undgår at skulle investere i "Wideangel" kardaner med længere splines.

Og så lige et spørgsmål til alle med ProComp dæmpere, hvad type (3000 el 9000) og hvad numre bruger i?

Med venlige rover hilsner.

Ole

493
Index
57505: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 10:35:42) (svar på 57500)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Ole

Tak for svaret. Sjovt nok, så er jeg lige blevet ringet op af en anden, som heller ikke kan se nogen grund til at have stropperne på.
Så jeg tror alligevel, at jeg vil lade dem hvile i fred.

Det er ProComp 9000 som kommer på min vogn.

Mvh
Jesper
Index
57506: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 10:52:17) (svar på 57505)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg har en LW fra 79 og jeg satte nye parabolske fjedre på samt procomp støddæmpere og nye bøsninger på/i her i oktober.
Det havde jeg aldrig gjort før , men med lidt gå på mod og en lift godt luftværktøj så gik det alligevel.
MEN inden da havde jeg "sovset" alle møtrikker og bolte ind i VD 40 igennem et par uger og så var det klart til dagen, det gik fint MEN ting tager tid og det der ikke tager tid tager en halv time. Det virker fint altså undervognen er bare FED, vi kørte på fyn om natten og min LW var eminent, støddæmperne holdt, der var ikke nogen stropper til at holde så alt virker.
M.h.t. bøsninger der ikke vil ud , tilvirk et rør og da du har givet den en gang VD 40 så slås den / de ud med et par raske slag.
Liige en lille krølle på min oplevelse, de bagerste fjedre var noget bløde, så efter en god positiv snak med LR Parts " Peter" så fik jeg et par nye og det spiller 1000.
Jeg / vi brugte en laang dag, men så var der også forberedt til operationen.
Så det kan kun gå for langsomt med at skifte til parabolske fjedre og ordenlige støddæmpere.
Hav en go´LARO DAY. Jens E.
Index
57527: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 14:51:15) (svar på 57506)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Alle
De jeg for få måneder siden tog mit grønne bevis fik jeg oplyst grunden til at stropperne var der.

De er faktisk ret vigtige i terræn !!!

Når du kører med ekstrem sidehældning så fanger stropperne hjul og aksel og bruger deres vægt til at holde bilen på skråningen.
Kører du "stejlere" derefter vil bilen vælte.

Kører du uden stropper, får du ingen melding fra bilen, der hvor grænsen går, hvorfor den UDEN YDERLIGERE VARSEL ruller om på ryggen.

Jeg beholder mine stropper på .... ;)

Jens
Med Serie 2a 6cyl,
der snart skal ud og flytte spejdere her på Fyn
Index
57557: sv: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 19:41:51) (svar på 57527)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Jens

Tak for svaret.
Jeg kan godt se hvad du mener. At bilen reagerer anderledes på sidehældninger pga. den noget længere akselvandring. MEN.. den længere akselvandring er jo netop det som man oftest ønsker, når man monterer parabolske fjedre.
Min vogn burde få 5-10 cm længere vandring på bagakslen og det vil da helt sikkert have en eller anden indvirkning.
Producenten af mine fjedre anbefaler at man sætter stropperne på - for at beskytte støddæmperne. De skal monteres, så akslen bliver stoppet 1/2 tomme (12-13mm) før støddæmperens maxlængde.
Hvis Ole har ret i at mine støddæmpere har indbygget stop, så er forskellen på stropper eller ej altså den 1/2 tommes vandring.
Skulle jeg følge din lærdom, så skulle stropperne være så korte, at de ikke tillader længere akselvandring end på standardfjedrene, og det kan jeg ikke se nogen grund til.

Så jeg må bare ud og lære at køre med de nye fjedre og lære bilens nye grænser at kende.

Mvh
Jesper
Index
57558: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 19:53:32) (svar på 57557)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Hej Jesper.
Jeg er så ny endnu i min bil at jeg ikke har "haft brug" for de stropper ;)
Parabolske fjedre? er det ikke for at forbedre kørekomforden?

Men ellers kan jeg godt følge dine argumenter. Og ønsket om længere akselvandring, og dermed større mobilitet i terrænget :)

Jens
Index
57565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 20:48:58) (svar på 57558)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har just modtaget parabolske fjedre fra British Springs.
Sært nok synes sælgeren ikke der var grund til at købe særlige støddæmpere til disse fjedre.
Jeg er alligevel sindet at købe nye støddæmpere, da jeg efter anvisning, er kommet i tanke om at fjederkarakteristikken, er ganske anderledes end med de ordinære bladfjedre, der har en iboende selvdæmpning.
Selvfølgelig skal man skifte støddæmpere og sikkert er gasdæmpere en god ide, selv om det ikke er en sportsvogn med meget hurtige bevægelser, så alligevel.
Spørgsmålet er så om der er nogle støddæmpere, der har et indbygget stop, som kan tåle at fungere som STOP, eller man skal fortsætte med disse stropper, som ser noget sølle ud???
mvh
Knud
Index
57598: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (19-01-2008 12:58:59) (svar på 57565)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Min 109" er så hård i fjedrene at jeg overvejer et smøre dem med en smule. Ikke så meget at bilen får "60'er-flyder fornemmelser) Bare lidt blødere. Min lillebror i hans Gule Ladbil lagde sin "nye" fjedre i petroleum og hans bil hugger overhovedet ikke sådan som min gør.

Men han snakkede også parabolske fjedere og jeg fortalte netop at han så skulle have kraftigere dæmpere.

Nå det var et sidespring.
Tilbage til stropperne :)