tilbage

Land Rover Forum  

Index
57601: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 13:22:24)
Arne Lauridsen #8063, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.3.46)
I forbindelse med motorskift - er jeg kommet at tage hydraulisk svingningsdæmper af og kan ikke få den på igen!! Kan denne monteres uden at tage gearkassen af? og hvordan? På forhånd tak - arne PS. Jeg har flere billeder, hvis det hjælper....
Index
57602: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 13:43:52) (svar på 57601)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Den du har pillet af, kaldes en converter eller momentomformer.

På halsen, kan du se at der er 2 slidser. Disse skal passe ind på et par tappe, du skal kunne se inde bag pakdåsen i fronten af gearkassen. Det er disse, der trækker frontpumpen i gearkassen.
Det er ikke usædvanligt at man glemmer denne sammenpasning, med et grimt og dyrt havari til følge.
Yderligere skal "splines" på de 2 lag aksler, der stikker frem fra gearkassen passe ind i de tilsvarende notgange i converteren.

Converteren skal sættes på separat, og skal ikke være skruet på motoren. Den måtte i grunden slet ikke have været pillet med ud. Du skal ikke fylde grus på nogen steder. Forsøger du at sætte den på, sammen med motoren, er det overvejende sandsynlig, at du smadrer pakdåsen, med, i bedste fald, et betragteligt oliespild til følge.

Ned på navlen og så forsigtigt sætter du converteren ind i gearkassen med respekt for pakdåsen. så drejer du gearkassen rundt bagfra, frem og tilbage, indtil du mærker, at den går i indgreb, med tænder og slidser/hakker, alt sammen med følelse og uden vold. Når det hele er faldet i hak, måler du afstandene på motoren og gearkassen/converteren og sikrer dig at det virkelig er gået fuldstændig i hak og der er plads til det hele i dybden.

Når du så får motoren ned og på plads, må der overhovedet ikke anvendes vold for at samle bellhouse/"koblingshus" med omgangen på motoren. Hvis det skal presses sammen, er det fordi converteren ikke er i rigtig indgreb. Det skal falde sammen med et behageligt, beroligende klap. Så ved man at det er OK :-)

Herefter må du sætte skruerne gennem medbringerpladen ind i converteren og spænde. Det kan godt være en ond øvelse.
Jeg ved ikke noget om pladsforholdene på en moderne RR, men på en Jaguar V12 er det til at have med at gøre, selv om det ikke ligefrem er morsomt, så mon ikke også det lader sig opføre på din vogn?

mvh
Knud
Index
57615: sv: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 16:26:04) (svar på 57602)
Arne Lauridsen #8063, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.3.46)
Tak. Vil hjælpe mig ved at uddybe "så drejer du gearkassen rundt bagfra, frem og tilbage, indtil du mærker, at den går i indgreb" - Er det selve trækakslen bagpå, som jeg skal dreje frem og tilbage? Skal trækket afmonteres?

Kh Arne
Index
57617: sv: sv: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 16:50:35) (svar på 57615)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Ja du bliver nødt til at pille kardanen af eller løfte hjulene. Gearvælgeren må ikke stå i P.
Håber det "kører" for dig!
mvh
Knud
Index
57628: sv: sv: sv: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 19:29:23) (svar på 57617)
Arne Lauridsen #8063, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.3.46)
Hej igen. Vi har prøvet i et par timer uden held. Vi kan kun få den ene af de to løse notgange i converteren på plads. Og vi er tilsyneladende slet ikke nået ind til de to slidser på halsen endnu. Tips modtager gerne forsat - På forhånd tak. Arne
Index
57644: sv: sv: sv: sv: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (20-01-2008 08:49:10) (svar på 57628)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Converteren skal også drejes lidt frem og tilbage, og marker evt. stillingen af slidser og tappe med en tush, så man kan overtyde sig om at det må stå rigtigt.
Converteren skal også løftes lidt, så den kommer så korrekt ind som muligt, og ikke hænger i halsen.
Lige pludselig lyder det forjættente "klap", når det bogstavelig talt falder i hak!!
Det kan somme tider være meget drilsk, men normalt går det ret snildt.
Jeg må dog tilstå, at jeg ikke har prøvet det med en ZF, men jeg kan ikke tro den adskiller sig så meget fra alt muligt andet.
Der må være andre, der har erfaring på området???

mvh
Knud
Index
57654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (20-01-2008 15:26:08) (svar på 57644)
klaus rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.4.229)
Tag to lange bolte der passer i gevindet. brug dem som små håndtag så er converteren nemmere at holde og løfte og til at vrikke lidt med.... med lidt held og lidt forstand lykkeds det nok....