tilbage

Land Rover Forum  

Index
57929: Range Rover bliver varm (24-01-2008 11:13:17)
Kim Carstensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.141.214)
Range Rover fra 1991, V8, 4,6 HSE automatik med ny short block (ej kørt 10.000 km. endnu.

Problemet er at bilen bliver varm ved lavere hastigheder feks. på landevej ved 70-90 km, men kan køre på motorvej i lang tid med 110 km. uden at blive varm.
Vi har prøvet at lufte hele kølesystemet ud, tjekke at vandet cirkulerer m.m.

Er der nogen der en idé om hvordan vi kommer videre

Håber at høre fra jer

hilsen Kim
Index
57931: sv: Range Rover bliver varm (24-01-2008 12:20:39) (svar på 57929)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Kim,
Kontroller at din termostat åbner ordentligt, og at vandpumpen pumper godt nok rundt. Hvis kun en smule vand slipper igennem køleren, vil deblive afkølet meget ved høj hastighed, og kun lidt ved lav hastighed.

/tony

Index
57932: sv: Range Rover bliver varm (24-01-2008 13:09:24) (svar på 57929)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.163.1)
4,6 HSE - årgang 1991 ?


med 4,6'er skal man holde et vågent øje.

Hvis vandpumpen er fra bilens fødsel så skift den - de kan blive slidt efter 100.000 km.
Skift slangerne, de bliver møre - køb et sæt. vær specielt opmærksom på de "små" slanger fra køleren (udluftningsslangen og den lille slange fra indsugningen).

Hvis du har skiftet kølervædsken for nylig så skal du puste den lille slange fra køleren igennem (med munden) så der ikke står luftlommer og vædske i slangen - den kan ikke udlufte køleren hvis der er små luftlommer i slangen.

Skift termostaten (det er et plastichus ved køleren nederst til højre i kørselsretningen) - du skifter hele enheden ikke kun termostaten.

hilsner

Svend

Index
57935: sv: sv: Range Rover bliver varm (24-01-2008 13:51:50) (svar på 57932)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Jeg har selv lavet samme operation (en 4,6 i en RR fra 90).
Under processen vurderede vi at køleren måtte skiftes, fordi de små lameller imellem ribberne var begyndt at blive møre og kunne falde ud ved en let berøring.
En 4,6 bruger noget mere benzin end en 3,9 og udvikler også noget mere varme, så vi turde ikke bruge den gamle køler.

Jeg vil anbefale at du undersøger ribberne i din køler. Det lyder som om at den godt kan køle når der er noget fartvind, men ikke så godt når den selv skal trække luften igennem køleren.

Prøv også i den forbindelse at kontrollere viskosekoblingen på din ventilator, det kan jo også være den der er defekt og derfor ikke trækker luft nok igennem køleren.

Mvh. Benny #2711
Index
58040: Tak for svarene (26-01-2008 12:09:20) (svar på 57929)
Kim Carstensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.213.127)
Tak for svarene - undersøger om de forskellige alternativer afhjælper problemet
hilsen kim