tilbage

Land Rover Forum  

Index
57712: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 16:34:52)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
Der er desværre sket det at min 90" n/a er meget pludseligt (fra det ene øjeblik til det andet ved 20km/t) er begyndt at sige en meget hård metalisk bankelyd fra motoren.

jeg har prøvet at stilleventiler men det var ikke det. så næste mistænkte er desværre plejlstangslejer.

er det så dyrt som jeg syns det lyder??
og kan man skifte dem uden at skulle ha motoren ud og stemplerne opad?
Index
57713: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 16:40:14) (svar på 57712)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det er ret let at pille lejeskallerne neden ud og de koster ikke alverden, MEN MEN, hvis sølerne er revne, er festen slut.
Du bør også skubbe hovedlejerne ud kontrollere/skifte dem. De er lidt mere bøvlede, men det kan lade sig gøre med lidt snilde.
mvh
Knud
Index
57723: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 17:55:25) (svar på 57712)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Jacob.

Ikke for at gøre dig ked af det, men jeg tror du vil finde stumper af et stempelskørt når du vender bunden i vejret på bundkarret, revneder stempler er ikke et ukendt fænomen i vores bilmærke. Jeg her hands-on kendskab til 2 motorer hvor det var nr. 3 cyl., og et par 2.hånds - der også kunne nævne nr. 3 cyl.
Søg her i forum det er masser af information om emnet. Det er ikke voldsomt dyrt hvis du selv skruer.

Med 88"er 2,5 n/a hilsen

Peter Hansen
Index
57724: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 18:14:15) (svar på 57723)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Jacob, hvordan kører motoren ellers?
Hvis det er en dang dang dang lyd som stiger og falder med motorlyden, og den ikke er så kraftig i tomgang.
Så kan det bare være en dysse der er revnet.
Test dysserne som det første, ud med dem og kig efter microrevner på siden af dyssespidsen og på kanten nedunder.
Typisk vil den dysse der er revnet være meget mere sort på enden end de andre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
57748: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 21:11:10) (svar på 57724)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
motoren kører som den plejer jeg synes ikke den har mistet motorkraft iforhold til normalt og den ryger heller ikke mere end normalt. den har bare denne her klang klang lyd som er der både i tomgang og i hastighed.
den begyndte på det umiddelbart efter start hvor motoren stadig var halvvarm.

Index
57750: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 21:17:24) (svar på 57748)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Jacob

Det kan også bare være en dyse, der er gået lidt i udu. Det prøvede jeg på min 2.25D og det lød fuldstændigt som om der lå en masse løst jern og bankede rundt i motoren - nogle meget hårde metaliske klang klang lyde.
Jeg tror du kan teste det ved på skift at løsne et dyserør og dermed deaktivere dysen, mens du giver lidt gas. Hvis lyden forsvinder, så ved du hvor fejlen er.
Testen tager 5 minutter og er gratis.

Mvh
Jesper
Index
57756: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 21:54:16) (svar på 57750)
Tidligere nr.2749 men nu slettet. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.151.156)
Tilslutter mig Jespers input, en defekt dyse kan lyde som
et defekt plejlleje og så følger mislyden jo motorens omdr.
Dysernes indmad er slebet sammen til 1/1000 mm. pasning og er sårbare for manglende smøring som eks. når man bliver
ved med at køre m. starteren uden der kommer diesel frem, dette gælder også ved stoppet filter v. parafinering.
Index
57758: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (21-01-2008 22:13:49) (svar på 57756)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
jeg er villig til at prøve forslaget men jeg ville jo mene at hvis det var en dyse ville jeg også opleve røg og formindsket motorkraft hvilket jeg ikke gør og motoren går også helt rent i tomgang.
desværre jeg ville meget gerne ha det til at være en dyse.
men jeg er som sagt åben for forslag så jeg prøver dysetricket imorgen formiddag og krydser fingre
Index
57956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (24-01-2008 17:57:10) (svar på 57758)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
så er vognen diagnostiseret

det meste af stempelskørtet på cylinder 2 lå nede i bundkaret. og jeg har observeret revner i toppen af stemplerne på alle fire stempler.

jeg kan se at der sidder overstørrelse stempler i (+ .020)
så jeg går ud fra at motoren har været renoveret før og nok har gået mere end sælger i sin tid sagde den havde.

det ødelagte stempel ser ikke ud til at ha ridset cylinderen dog så man kunne overveje at sætte 4 nye stempler i alt afhængigt af hvordan krumtappen og plejlstangslejer har det.
men er det en god ide på en i forvejen opboret motor?
Index
57960: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (24-01-2008 19:31:00) (svar på 57956)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
At blokken er boret op, er ikke noget elendighedssignal.
Hvis cylindervæggene er stort set ubeskadiget, kan du efter en honing, fint stikke den 4 nye propper.
mvh
Knud, også uden topstykke!! :-(
Index
57964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (24-01-2008 21:59:27) (svar på 57956)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Jakob.

Prøv at læse indlæg 22485 og - eller søg på "flækkede stempler".
Vi er mange der har været turen igennem.

Med 88"er hilsen

Peter Hansen
Index
57966: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (24-01-2008 22:16:00) (svar på 57956)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Så vidt jeg husker findes der kun een overstørrelse stempler til en 2,5 motor, så hvis ikke +0.20 er nok kan du bruge motorblokken som dørstopper.

mvh
Claus
Index
57969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (24-01-2008 23:56:31) (svar på 57966)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
der er utroligt nok fin kompression på alle 4 cylindre selvom de er revnet og der er ingen mærkbar slidkant i cylinderen så jeg tror egentlig at et sæt nye +0.020 stempler ville passe helt fint.
Index
57971: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (25-01-2008 07:49:59) (svar på 57969)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hvis det ikke er mærkbar slidkant, må man gå ud fra at der ikke nævneværdig konusitet og ovalitet i cylindrene. Så ville jeg bare hone med en billig cylinderhoner fra Biltema og så give den 4 nye stempler i samme overstørelse (evt. turbostempler). Da jeg udførte operationen fik jeg reservedele fra Tohuse, Kjeld er flink og ikke bange for at give et godt råd.

Med 88"er hilsen

Peter Hansen
Index
58020: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (25-01-2008 21:24:14) (svar på 57971)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.95)
Ouech, that does`nt looks to good, har lige haft omdrejningsbestemte klaprelyde fra min 2.3l J10, og skiftet dyser, lyden er der stadig, vil nu prøve at skifte pumpe. Mht. "opboret" motor, er du sikker på at cylindergangene virklig er borede efter bogen og ikke den sædvanlige garage og baggårdshoning hvor man honer cylinderen 0,20 op, så skift stemplerne, ellers ikke, er cylinderen slidt oval så flytter nissen med hvis man blot honer op.
Index
58034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (26-01-2008 10:35:20) (svar på 58020)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
jeg er ikke sikker på noget idet jeg kun har været indehaver af bilen i 6 måneder, så den kan sagtens være honet op jeg ved det ikke.
Index
58039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (26-01-2008 12:06:29) (svar på 58020)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Verner, mener du virkelig at nogen kan hone en cylinder 0,20 op?
Normalt borer man det slags overstørrelser og afslutter med en honing.
mvh
Knud
Index
58648: sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (10-02-2008 19:33:38) (svar på 57712)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
fordi jeg godt kan lide når folk gir en update på hvordan en forespurgt projekt går skriver jeg her hvordan mit stempelprojekt gik.

efter at ha efter set alle cylindre for ridser og opmålt disse samt måle diameter på krumtaps søler, besluttede jeg mig for at genopbygge min gamle motor.
alle fire stempler var revnede i toppen men dog stadig tætte.

Derudover var skørtet på stempel nummer 2 revnet og faldet af og ved nærmere eftersyn viste det sig at de 3 andre stempler ligeleder var revnede det samme sted men ikke faldet af endnu.
de revner allesammen udfra den samme kærv lignede fræsning i bunden af stemplet som efte min mening er tåbelig fabrikeret men de nye var ligesådan så sådan skal det åbenbart være.

Nå! jeg bestilte:
4 nye stempler med ringe (+0.020)
nye "big-end shells)
et topstykke pakningskit inkl toppakning
bundkarspakning
8 nye stødstænger
nye topstykkebolte og plejsstangsbolte (just in case)

det hele blev fittet på en dag.
man skal dog nok være min 2 mand for at montere topstykket uden at ødelægge noget da det var pænt tungt at stå med i strakt arm.

olien blev skiftet efter kun 150km for at skylle eventuelle spånder og skidt ud.
motoren blev observeret til at løbe en smule varmere end normalt lige efter samling men dette er normalt med nye dele der jo gir højere friktion end gamle idet de ikke er slidt til endnu.

af special værkstøj blev indkøbt en stempelringskompressor og en de-glazer (honer) begge fra biltema.

motoren kører meget bedre end før, med en meget blødere og stilfærdig gang. :)

så alt lykkedes i en gasovn. og jeg har fundet ud af at det var sku ikke så svært at skifte som jeg frygtede.