tilbage

Land Rover Forum  

Index
57946: spøger det i mit STEL (24-01-2008 16:33:20)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
jeg har vrøvl med at starte min TD 90" fra 87 oh jeg har prøvet at måle volt hen over et af gløde rørene det viser kun 8-9 volt kan det være grunden til min bilen starter så dårligt eller slet ikke starter?.

jeg mistænker en stel forbindelse til motorblokken, der muligvis også påvirker starteren. men har ikke haft tid mulighed for at få kigget på det endnu. men tror i det kan være dette eller er det aldrig stellen det er galt med?

hvad måler i evt. over gløde rørene
Index
57974: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 09:15:20) (svar på 57946)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Jo. Det er meget ofte stel den er helt gal med, så det er det helt rigtige sted at søge. Skift meget gerne dine stelforbindelser ud til nye (uden snadder og ir på kabelskoene) så du er helt sikker på at have en ordentlig stelforbindelse.
Der findes principielt to typer gløderør / metoder til gløderør på traditionelle diesel motorer. Jeg vil tro at du bruger den mest almindelige type som er de parallelle. Tidlige 110" og alle seriebilerne havde serielle rør, hvor nyere diesel har parallelle (ihvertfald til og med 300Tdi).
På de parallelle rør skal du kunne måle 12V på alle rørene. Her lyser gløderørskontrollampen sålænge der er tændt for gløderørene.
På det serielle system deles de 12V mellem de fire gløderør og en formodstand. Efterhånden som rørene bliver varme, stiger modstanden i dem således at spændingen over dem falder, og kontrollampen lyser kraftigere og kraftigere, da spændingen stiger over modstanden. Når kontrollampen lyser mest kraftig, er motoren klar til at starte.
Jeg har lavet en tegning, hvor du kan følge spændingen i systemerne.
Index
57975: sv: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 09:30:49) (svar på 57974)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det var da en i særklasse fin illustration, som nu er gemt i mine LR filer.
Tak for det! :-)

mvh
Knud
Index
57979: sv: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 11:22:44) (svar på 57974)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.48.185.234)
Fantastisk forklarende illustration. Den siger faktisk mere end 1000 ord...
I den forbindelse synes jeg, at det lyder smart med lampen, som lyser mere og mere. Er det muligt at montere sådanne gløderør (selvfølgelig med den rette modificering af ledningsnettet) på en 2,5 n/a fra '85?

Med mange hilsner

Peter Møldrup
-som glæder sig helt vildt meget til grønt bevis i morgen!
Index
57980: sv: sv: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 11:29:41) (svar på 57979)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Har du gløderør (eller juletræspærer ... ) i serie og det ene brænder over, så er der INGEN der gløder.

Der er den parallelle montering mere driftssikker.

Index
57981: sv: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 11:34:51) (svar på 57974)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.93.55)
Cool Thomas.

Den må jeg vise min kæreste i en af vores "Hvordanerdetligeatlandroverenfungerer-lektioner"... Smukt :-)

God weekend

Jens
Index
57984: sv: sv: spøger det i mit STEL (25-01-2008 13:06:51) (svar på 57974)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
mange tak for den fine illustration, jeg er godt klar over min bil har paralle gløderør det ses tydeligt når man åbner hjelmen men hvor mange amp trækker disse gløde rør og ændre dette sig ikke helt vildt nok der er dårlig forbindelse så volten falde og amp'en stiger. hvor meget sikre i jeres gløderør med?
jeg har lige været nede og handle ind til at alt el til gløderør og starter skal trækkes om så håber jeg virkeligt der sker nogle ændringer!

mvh Bjørn
Index
58081: sv: sv: sv: spøger det i mit STEL (27-01-2008 18:45:55) (svar på 57984)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
jeg har nu fundet ud af. At mit batteri er klappet sammen på en af cellerne så man kan måle 12,3volt når der ingen belastning er på. Men når man belaster falder spændingen til 9,3 volt. Så vidt så godt...