tilbage

Land Rover Forum  

Index
57986: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 13:33:06)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.209)
The never ending story...

Forhistorie:
Jeg fik så skiftet gearkasse til en ny brugt ser3-kasse. Dette inklusiv flytning af Roverdrive. Det var sgu rigtigt let, 2 mand på en (lang) arbejdsdag.
Det er første gang jeg har rodet med den slags, og må siges at være let og tilgængeligt, dog maange bolte.
Jeg får kørt fint 100-200 km.- efter skiftet. Da jeg ved Roskilde skal dreje ind på hovedvejen giver jeg godt med gas i 2. gear.
Der lyder et "brag" og derefter en rumlende skurren, baghjulene trækker slet ikke og der høres en rrrrrrr-lyd fra bagakslen. Og jo, kardanakslen kører rundt.
Jeg får slæbt mig hjem på forhjulstrækket, hurra for 4x4.

Jeg håbede at det var rillerne i en stikaksel der var kværnet af, men nej, de er begge inspiceret.

Nå, så må det jo være tandhjulene i selve diffet. Jeg har en ny brugt Salisbury aksel liggende.
Hvad er lettest, at skifte diffet(mekanikken) eller bare bytte hele akslen?

Det eneste på min bil der kan holde til V8'eren er motoren ;-)

Gode råd?

-Kasper

109" 2A 1965 V8
Index
57987: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 13:44:39) (svar på 57986)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Er det ikke "bare" en stikaksel, der er knækket?

Prøv at kontrollere det.

Jakob E S
Index
57988: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 13:55:04) (svar på 57987)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.209)
Nixen, som jeg skriver, har jeg checket begge, osse min første tanke.
Index
57989: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 17:53:27) (svar på 57988)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Kasper, det letteste er at skifte hele akslen, da diffen. er "krympet", i det kræver et specialværktøj eller nogle enormt store kraftige skruetvinger for at udvide akselhuset, så diffen. kan komme ud af hullet.(diffen skal bagud gennem huset og ikke forud som en hel klump)
Mvh
Kenneth Poulsen - der håber du ikke har ondt i ryggen :)
Index
57992: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 18:20:26) (svar på 57989)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Churchhill Tool henne i England fører disse expanders.
Jeg vil gisne om, at en sådan kan erhverves til en bagatel af 1000-1500 GBP.
Men mon ikke rå vold kan gøre det, hvis man insisterer?
mvh
Knud
Index
57999: sv: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 19:09:25) (svar på 57992)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.219)
Hej Knud

Citat: Rå vold

Det er skønt at læse dit indlæg - det får mig til at tænke på tiden på landbrugsskolen, hvor smeden altid sagde "alt kan laves - det kun et spørgsmål om størrelsen på hammeren" eller "sæt en traktor for - så må den gi' sig!" :-))

Rart at høre, at andre er godt opdraget hehe

Hej hej
Index
58000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 19:18:17) (svar på 57999)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det var måske lidt O/T. :-)
Index
58028: sv: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (26-01-2008 00:13:11) (svar på 57992)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Det lyder sgu som en fin pris Knud :) - Craddock har haft dem på auktion en gang imellem til ca 100£... men normal pris plejer at være omkring de 200£

Mvh
Michael

Index
57998: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 19:03:44) (svar på 57989)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.83.209)
Kan man flytte ankerpladerne over til den "nye" aksel, uden at skille bremsesystemet ad ?

-Kasper
Index
58006: sv: sv: sv: sv: Bagaksel kammer over, Salisbury. (25-01-2008 19:45:45) (svar på 57989)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
Det er rigtigt at håndbogen anbefaler brug af et stykke avanceret specialværktøj, men almindelige skruetvinger virker altså meget fint....

Skule man synes man har tid til at tilvirke et stykke LR-specialværktøj vil to stykker vinkeljern, samt et par længder gevindstang, nogle skiver og lidt møtrikker kunne gøre underværker....

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad