tilbage

Land Rover Forum  

Index
58208: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (30-01-2008 08:35:09)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej I forum.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre 2,25 diesel motor ejere kører over 7,25 km pr. liter diesel. Jeg har nu tanket bilen 3 gange og får dette forbrug ud.
Hvad kan der gøres for at få hævet dette forbrug??
Eller kan det hæves?

Claus
Index
58213: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (30-01-2008 10:10:49) (svar på 58208)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Alle mine seriebiler har gået omkring 7-8km/l alt efter kørselsmønster. Der er flere måder at gøre det lidt nemmere for motoren på, men det er ikke noget der rykker det store på forbruget. Et overgear er nok det allerbedste, men det har jeg ingen erfaringer med.
Korrekt indstillet motor, korrekt dæktryk, rent luftfilter osv er det mindste der skal være iorden.
Oliebadsluftfiltret kan udskiftes med et papirsfilter.
Friløbsnav på forhjulene.
Landevejsdæk.
Lettere højre fod.
Indklappede sidespejle:)
Alle ting der gør en smule men ikke meget!
Det er jo en gammel stor tung spand du triller rundt i så du må nok bare vænne dig til det, det har jeg gjort:)

Index
58219: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (30-01-2008 10:49:56) (svar på 58208)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.24.2.238)
Hej Claus

Jeg har en 2,25 diesel 109 STW 1975. Den har originalt luftfilter og en anelse bredere dæk end oprindeligt, men ellers er den original. Forbruget er konstant 8,25 km/l.Ved importen blev den vejet til 1950 kg hvilket er et godt stykke over de officielle 17XX kg der fremgår af de svenske originaldokumenter. Så den er tungere og burde derfor forbruge lidt mere end normalt. På lægere ture - kun begrænset af øresmerter - på over 100 km på landevej har den været oppe omkring 9,5 km / L.

Jeg har naturligvis været gennem de samme overvejelser som du, men er nået frem til at den netto forbruger det samme som vores volvo v40 benzin - i kroner og at det er til at leve med.

Hvis du finder de vises sten må du gerne dele dem med os andre.
Index
58224: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (30-01-2008 13:12:26) (svar på 58208)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Nyjusteret, med nye dyser, let fod på speederen og ikke over 70-80 km/t, får jeg 10 km/l ud af min 88".

Skal dog siges at det kun er lejlighedsvis kørsel og ikke pendlertrafik vi taler om hér.

Tænk på at en 2,25D ved normal landevejshastighed kører ved noget der ligner 90-100% belastning af motoren, læg dertil at bilen har aerodynamik som en skotøjsæske og vejer 1,5 ton. Det er egentlig imponerende at vi når helt op på 7-10 km/l, når man tænker på at både bil og motor er konstrueret for 40-50 år siden.

Mlrh,
Henrik
Index
58228: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (30-01-2008 14:51:15) (svar på 58208)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.93.55)
Hej Claus.

Du skulle gerne kunne få 8-10 km/l ud af den motor.

Jeg kørte en max. hastighed imellem 70 og 80 km/t, og det gav 10-11 km/l ved blandet kørsel.

Mvh. Jens - der vil have SNE! NU!
Index
58281: sv: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (31-01-2008 19:14:39) (svar på 58228)
Henrik Hartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.73.24)
Han spørger om, hvordan han hæver forbruget? I snakker om hvordan han sænker det...
Nej vejen frem må være konstant bundgas, evt. hold dig til de første tre gear. Forvent dog ikke lang levetid på den stakkels motor. (Indsæt selv smileys efter behov)

Mvh. Henrik
Index
58291: sv: sv: sv: serie3 109" 2,25 diesel årgang 1976 (31-01-2008 21:43:45) (svar på 58281)
torben espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.117.252)
Hej henrik,

Tja, jeg læste hvad der var nærmest hjertet... Ikke at følgende citat har noget med sagen at gøre, men det kan anvendes i mange andre sammenhænge.

"I de blindes rige er den enøjede konge!"

mvh

Torben